„Jsme součástí mezinárodní sítě PKF International, takže dokážeme nejen pomoci našim klientům v zahraničí, ale i zahraniční klientele v ČR,“ říká Josef Jaroš, většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo Group. Na jejím růstu se podílí prakticky od začátku, za tu dobu toho ale stihnul ještě mnohem víc.

Rozhovor s JOSEFEM JAROŠEM, většinovým vlastníkem české poradenské skupiny Apogeo Group.

Česká poradenská skupina APOGEO, jejímž jste většinovým vlastníkem, se na trhu pohybuje už dvacet let. Většinu té doby je spojena s vaším jménem, i když jejím zakladatelem jste nebyl. Jak tedy všechno začalo?

Manažersky jsem převzal celou skupinu v době, kdy začala dostávat nynější podobu – tedy v roce 2006. Když se ji pak v letech 2010 až 2011 rozhodl majetkově i manažersky zcela opustit tehdejší majitel Tomáš Raška, aby se naplno věnoval investičnímu byznysu ve skupině Natland Group, převzali jsme ji s managementem také vlastnicky.

Je možné na českém trhu poradenství konkurovat globálním společnostem z „velké čtyřky“, které se u nás etablovaly dávno předtím, než skupina APOGEO vznikla?

Ze společností, které vznikly v České republice jako protiváha firmám typu PricewaterhouseCoopers, KPMG, Deloitte nebo Ernst & Young, jsme začínali jako poslední. Jako jediní jsme zůstali ryze českou firmou, ostatní se postupně začlenily do nadnárodních struktur.

Od počátku byly našimi klienty střední a větší podniky. Ale samozřejmě mnoho z nich rostlo spolu s námi, od de facto startupů po dnes ve svém oboru zavedené a stabilní hráče. Měli jsme možnost v počátcích pomoci opravdu malým začínajícím podnikatelům až po poradenské zakázky pro významné české firmy a podnikatele.

Co všechno skupina APOGEO svým klientům nabízí?

Především transakční poradenství, auditorské služby, daňové poradenství, zpracování účetní a mzdové agendy. Součástí skupiny je znalecký ústav.

Patří do ní také společnost Smart Office & Companies, která na českém trhu působí rovněž dlouhodobě. Dnes je leaderem trhu prodeje společností založených na klíč a tzv. virtuálních kanceláří.

Pro některé klienty jsme i rádcem a spoluorganizátorem, který se po více generací stará o rodinný majetek. Součástí těchto služeb je zakládání svěřenských fondů, které představuje jednu z nejrychleji rostoucích agend. Tuto formu správy majetku čím dál častěji využívají úspěšní lidé, kteří chtějí například zabezpečit rodinu do budoucna.

Je APOGEO volbou i pro zahraniční klientelu?

Jsme součástí mezinárodní sítě PKF International, takže dokážeme nejen pomoci našim klientům v zahraničí, ale i zahraniční klientele v ČR. Ale již roky zpět, díky naší kyperské pobočce a našim lokálním partnerům, jsme se dokázali pohybovat v mezinárodním businessu. Od západoevropských investičních fondů po východoevropské investory.

Kde a jak hledáte odborníky do vašeho týmu? Před několika lety vzbudil určitý rozruch například příchod Jiřího Žežulky, který předtím vedl českou finanční správu, a nedávno přijal nabídku stát se šéfem stejné klíčové instituce na Slovensku…

Podobně jako on se počátkem loňského roku stal naším kolegou Martin Bortlík, do té doby ředitel Specializovaného finančního úřadu. Teď vede naši brněnskou kancelář.

Samozřejmě spolupracujeme i s personálními agenturami, ale protože nepotřebujeme pouze hotové a úzce specializované odborníky, roky spolupracujeme se státními i soukromými vysokými školami.

Přínosní jsou pro nás i lidé, kteří sice nemají tolik zkušeností, ale jsou ochotni se učit, a hlavně dokáží pochopit, co je to vztah s klientem a co znamená být skutečně klientovi oporou. Takové zaměstnance si povětšinou vyhledáváme vlastními silami.

Nedávno jste publikovali výsledky průzkumu, podle kterého 69,6 procenta společností očekává letos kvůli opatřením proti šíření koronaviru stagnaci trhu, na němž působí. Vidíte pro ně nějaké schůdné řešení?

Respondenti na tuto otázku v podstatě odpověděli sami. Přes 70 procent jich chce sáhnout k úsporám nákladů, bezmála polovina z nich považuje za vhodný nástroj outsourcing některých služeb.

Stále širší využívání outsourcingu je ostatně dlouhodobým trendem. Jsme toho svědky nejen v tradičních oblastech, jako je účetní a daňová agenda, ale třeba i v oblasti HR.

APOGEO bylo vždy velmi aktivní i na poli společenském, v podpoře sportu. Co vás k tomu vede?

Pro náš business je krom špičkových znalostí a zkušeností zcela klíčové setkávání se s lidmi, podnikateli. Je logické, že ve svých aktivitách hledáme takové, kde je reálný předpoklad k networkingu.

Dlouhodobě jsme byli partnery významných golfových Tour, roky jsme podporovali pardubický prvoligový basketbalový klub nebo třeba české alpské lyžaře. Nyní jsme velmi aktivní v České rugbyové unii.

Všechny tyto aktivity významně přispěly k našemu růstu a známosti značky APOGEO na trhu a zároveň jsme my pomohli sportu, což má nepochybně i nebusinessový smysl.

Další vaše aktivity, kterým jste se věnoval a věnujete kromě práce pro APOGEO, ale příliš businessově nevypadají. Mám na mysli studium bohoslovecké fakulty, které jste ukončil v roce 2017, nebo to, že jste ředitelem pražského Divadla Na Fidlovačce, či členem dozorčí rady Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR?

Teologie, ač se to na první pohled nemusí jevit, nabízí neuvěřitelné možnosti pro rozšíření obzoru, získání nadhledu i předpoklady pro určitou životní pokoru. A divadlo? Původně klasický vztah klient-dodavatel skutečně přerostl v úzkou spolupráci a propojení, ale to je na samostatné téma.

Co se týče AMSP ČR, jsem rád, že mohu pomoci malým a středním podniků, které tvoří páteř ekonomiky, v prosazování a obhajobě jejich oprávněných zájmů.

Děkuji za rozhovor.

Foto: Poskytnuto Josefem Jarošem

Zdroj: Apogeo Group