e-news.cz - kurzy
Reklama

Boj o spalovací motory štěpí Německo i Evropskou unii

09.10.2025, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Boj o spalovací motory štěpí Německo i Evropskou unii

Německá vláda se rozdělila kvůli dopisu automobilového průmyslu, který žádá zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od roku 2035. Kancléř Friedrich Merz z CDU vnímá toto opatření jako hrozbu pro pracovní místa a konkurenceschopnost, zatímco sociální demokraté v čele s ministrem Carstenem Schneiderem ho hájí jako klíč k zelené budoucnosti. Pro nás v Česku, kde automobilky tvoří zhruba desetinu HDP, to není vzdálený spor – jde o přímé riziko pro export i zaměstnanost. 

Rozdělení v srdci Evropy

Německá vláda se ocitla v situaci, kdy se její klíčoví představitelé neshodnou na budoucnosti automobilového průmyslu. Kancléř Merz (CDU) a jeho partner FDP se staví proti zákazu, zatímco SPD trvá na jeho dodržení. V srpnu 2025 zaslaly velké automobilky jako Mercedes-Benz, spolu s asociacemi ACEA a CLEPA, dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové ve kterém varují, že zákaz spalovacích motorů – tedy benzínových a dieselových – není technologicky ani infrastrukturně reálný. Evropská komise na to reagovala rychle: revizi plánu posunula na konec roku 2025 (původně byla plánována na 2026).

Schneider, ministr životního prostředí, to označil za nezbytný krok k investiční jistotě pro elektromobily, zatímco Merz prosazuje „technologickou otevřenost“ – princip umožňující hybridy, syntetická paliva (e-paliva) nebo vodík jako alternativy k čistě elektrickým vozidlům (EV).

Tento rozpor není jen teoretický. Německý automobilový průmysl s obratem 564 miliard eur v roce 2023 zaměstnává stovky tisíc lidí a představuje významnou část německého HDP. Od roku 2019 do poloviny 2025 zmizelo v průmyslu více než 112 tisíc pracovních míst, z toho 51 500 jen v automobilovém sektoru za poslední rok. Je to jako domino: pokud by zákaz padl, mohlo by to ušetřit tisíce míst, ale zároveň ohrozit klimatické cíle.

Dopady na Česko: naše ekonomika v ohrožení

My v Česku to cítíme na vlastní kůži, protože jsme silně závislí na německém dodavatelském řetězci. Automobilový sektor tvoří přibližně 10 % HDP, a export zde hraje klíčovou roli. V prvních měsících roku 2025 klesla výroba motorových vozidel o 7,6 % na 490 868 kusů. Naopak podíl elektromobilů roste.

Škoda Auto a Hyundai v Nošovicích volají po flexibilním přístupu: po kombinaci elektromobilů, hybridů (PHEV, kde spalovací motor slouží jako záloha) a e-paliv, která umožňují nižší emise u tradičních motorů bez nutnosti úplného přechodu. Zájem o čistě elektrická auta klesá kvůli vysokým cenám a nedostatečné nabíjecí infrastruktuře, zatímco hybridy jsou na vzestupu. Představte si řidiče v menším českém městě – bez dostatku nabíječek se elektromobil stává spíše luxusem, než realitou.

Ekonomické tlaky jsou obrovské: geopolitická závislost na asijských bateriích a riziko propouštění v dodavatelských firmách by mohly snížit naši konkurenceschopnost – podobně jako v Německu, kde firmy omezují investice.

Průmysl versus klima

Proti zákazu stojí CDU a FDP, které argumentují ochranou pracovních míst a průmyslové síly. Merz říká, že bez otevřenosti vůči různým technologiím – například e-palivům z obnovitelných zdrojů – Německo ztratí svůj globální náskok. Automobilky sdružené v ACEA tvrdí, že rok 2035 je nereálný cíl kvůli slabé infrastruktuře a vysokým nákladům.

Naopak SPD a Zelení, podpoření ekologickými organizacemi, varují: bez pevného termínu se do dekarbonizace nebude investovat, což ohrozí cíl EU snížit emise CO₂. 

V Česku Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) tlačí na přehodnocení evropské směrnice, aby se udržela zaměstnanost. Historicky se Německo v roce 2020 dohodlo na výjimkách pro e-paliva, ale od února 2025, kdy Merz nastoupil, se diskuze zintenzivnily – tempo přechodu na elektromobilitu zaostává za plány z roku 2023.

Kompromis na obzoru?

Evropská komise pravděpodobně přistoupí ke kompromisu – rozšíří výjimky pro hybridy a e-paliva a umožní pomalejší transformaci. Německo bude mít při jednáních klíčové slovo a pro Česko to znamená šanci udržet dodavatelský řetězec.

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Petr Poreba

Zdroj info: Politico.eu, VDA, ČSÚ


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Boj o spalovací motory štěpí Německo i Evropskou unii

09.10.2025, Autor: red

Německá vláda se rozdělila kvůli dopisu automobilového průmyslu, který žádá zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od roku 2035. Kancléř Friedrich Merz z CDU vnímá toto opatření jako hrozbu pro pracovní místa a konkurenceschopnost, zatímco sociální demokraté v čele s ministrem Carstenem Schneiderem ho hájí jako klíč k zelené budoucnosti. Pro nás v Česku, kde automobilky tvoří zhruba desetinu HDP, to není vzdálený spor – jde o přímé riziko pro export i zaměstnanost. 

Měli bychom zakázat dětem sociální sítě, jak plánuje Dánsko?

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

Dánsko se chystá omezit přístup dětí mladších 15 let k sociálním sítím, což vyvolává debatu o rovnováze mezi ochranou a svobodou. Tento krok, oznámený premiérkou Mette Frederiksenovou, reaguje na rostoucí obavy z vlivu platforem jako TikTok či Instagram na duševní zdraví mladých. Máme se v Česku nechat inspirovat, nebo hledat jinou cestu?

e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Polsko: Z popela komunismu k tygrovi východní Evropy

09.10.2025, Autor: Josef Neštický

Polsko, kdysi spoutané komunistickým režimem, se dnes stává ekonomickým tygrem východní Evropy díky rychlé transformaci a chytrému využití evropských fondů. S růstem HDP mezi 3,2 a 3,8 procenta v roce 2025 představuje model úspěchu pro celý region, i když čelí výzvám jako demografická krize a politická polarizace. Jak se tato země naučila růst v globálním hospodářství?

Závist jako národní motor, který nás brzdí

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Česku se vztah k bohatým mísí s obdivem k úspěchu, ale pod povrchem se skrývá hluboká nedůvěra. Proč jsme tak ambivalentní? Tento paradox odhaluje nejen naše historické jizvy, ale i současné tlaky nerovností, které nás drží v pasti frustrace a touhy zároveň.

Přezutí pneumatik: Kolik vás to letos vyjde?

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

Přezout auto na zimní obutí? V Brně zaplatíte zhruba 890 až 1 200 Kč, v Praze 1 200 až 2 490 Kč. Proč takové rozdíly? S blížící se zimou jsme zmapovali ceny přezutí pneumatik po celé České republice – od velkoměstských dealerů až po menší venkovské dílny. Ukážeme, jak se ceny liší, co je ovlivňuje a zda se vyplatí připlatit za značkový servis.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Cenová válka v Číně: Automobilky na pokraji krachu?

08.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Číně se automobilový průmysl proměnil v arénu, kde se bojuje o každého zákazníka snižováním cen. Tato cenová válka, která letos eskaluje, ohrožuje zisky velkých hráčů jako BYD a vede k riziku bankrotů menších firem. Pro nás v Evropě to znamená levnější elektromobily, ale i tlak na místní trh – pojďme se podívat, co se děje.

Nostalgie po jistotě: Proč starší říkají „za komunismu bylo líp“?

08.10.2025, Autor: Marek Hájek

V rodinných rozhovorech nebo na sociálních sítích se objevuje fráze, která mladší generace přivádí v úžas: „Za komunismu bylo líp.“ Tento názor, který sdílí především lidé nad padesátkou, není voláním po totalitě, ale odrazem lidské paměti a emocí. Psychologie nám pomáhá pochopit, proč minulost vypadá v růžovějším světle než současnost – a proč je důležité to neodsuzovat, ale vysvětlit.

Krize důvěryhodnosti EU na západním Balkáně

08.10.2025, Autor: Josef Neštický

Evropská unie slibuje západnímu Balkánu světlo na konci tunelu v podobě členství, ale pro mnohé země se to stává jen iluzí. Podle průzkumů z jara 2025 klesá důvěra v EU v regionu, zejména v Srbsku, kde Unii věří pouze 37 procent obyvatel. Tato krize ohrožuje nejen stabilitu Balkánu, ale i zájmy českých firem a občanů, kteří vidí v regionu strategický trh i bezpečnostní výzvu.

Buřinka - stavební spoření
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Nová vláda bude ekonomickým kočkopsem… Co nás od ní čeká?

07.10.2025, Autor: Martin Schmarcz

Volby rozhodly o změně. Pokud skutečně povládne hnutí ANO za pomoci SPD a Motoristů, čeká nás tak trochu oříšek. Alespoň co se týká klasického hodnocení pravicovosti a levicovosti kabinetů. Zde totiž dostaneme všechno tak nějak v jednom balíčku. Tato sestava bude hodně široce rozkročená. Tím se zřejmě naplnění to, čemu Andrej Babiš říká „catch all party“. A my ostatní prostě „kočkopes“. Bude asi dost těžké na toto uskupení vztáhnout nějaká ekonomická měřítka.

Tajný spis vyvíjí tlak na Abramoviče

03.10.2025, Autor: Josef Neštický

Uniklé vládní dokumenty a vyšetřování odhalují dlouhodobé vazby ruského oligarchy Romana Abramoviče na Kreml, což zesiluje tlak na uvalení sankcí a právní spory. I dnes tak zůstává jeho majetek zmrazený a pod drobnohledem.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
Reklama