Rozhovor s Petrem Julišem, generálním ředitelem Action pro Českou republiku a Slovensko.
Diskontní řetězec Action na tuzemském trhu chce expandovat tak rychle jako doposud. „Myslím, že je to vysoce konkurenční trh, kde spotřebitelé hledají dobrý zákaznický servis, výrobky s vysokou kvalitou a samozřejmě nízké ceny. V současné době vidíme, že trh je poměrně stabilní, ale vzhledem k cenové citlivosti tuzemských zákazníků je zde patrná preference diskontního maloobchodu. Jsem velmi rád, že Action nabízí přesně to, co naši zákazníci chtějí.“, říká Petr Juliš.
Dříve jste pracoval jako vedoucí oddělení prodeje ve společnosti Penny Market Česká republika a jako regionální manažer ve společnosti AmRest. Co vám tyto zkušenosti daly pro současnou pozici?
Nejvíce mi dala pozice vedoucího oddělení a později vedoucího celé pobočky v Decathlonu, kde jsem i zahájil svou maloobchodní kariéru, a to, že jsem měl možnost začít na prodejně opravdu od nuly, s malým týmem. Tím, že jsem prošel všemi různými pozicemi, od, vedoucího prodejny přes regionálního manažera a oblastního manažera po ředitele provozu, jsem měl možnost poznat všechny aspekty retailu – od vedení lidí, řízení provozu až po komunikaci. Dodnes z těchto zkušeností čerpám.
Říkal jste, že v nové funkci využijete svých dosavadních zkušeností z českého maloobchodního trhu. Jaký dnes maloobchodní trh u nás je?
Myslím, že je to vysoce konkurenční trh, kde spotřebitelé hledají dobrý zákaznický servis, výrobky s vysokou kvalitou a samozřejmě nízké ceny. V současné době vidíme, že trh je poměrně stabilní, ale vzhledem k cenové citlivosti tuzemských zákazníků je zde patrná preference diskontního maloobchodu. Jsem velmi rád, že Action nabízí přesně to, co naši zákazníci chtějí.
Na český trh vstoupila značka Action v roce 2020. Přemýšlel jste, že byste ho mohl vést?
Nepřemýšlel. Byl jsem ale u otevření první prodejny v Hradci Králové, protože Penny je jejím přímým sousedem. Hodnotil jsem ji velmi kladně – sortiment i ceny mě opravdu zaujaly. Takže když mě po půl roce společnost Action oslovila, byla to pro mě jasná volba.
Unikátní obchodní model Action poskytuje českým zákazníkům něco zcela nového. Co konkrétně?
Vynikáme širokou, neustále se měnící nabídkou, momentem překvapení a nejnižšími možnými cenami. V Action najdou zákazníci dostupné výrobky pro každodenní život v dobré kvalitě: od čisticích prostředků, výbavy pro kutily, hraček, kancelářských potřeb nebo drobných bytových dekorací. Celkem máme 14 produktových kategorií. Zákazníci se u nás zároveň nenudí – každý týden mohou v našich prodejnách objevovat 150 nových artiklů. Dvě třetiny naší nabídky se mění v průběhu celého roku. Více než 1 500 položek nestojí ani 25 korun. Průměrná cena všech produktů je pak nižší než 50 korun. Z pozice lídra mezi diskontními řetězci vnímáme také naši odpovědnost za neustálé zlepšování kvality našich výrobků a celého dodavatelského řetězce, a tím i snižování emisí CO2. Action si klade za cíl zpřístupnit udržitelnost každému.
Jaké jsou další plány pro expanzi obchodů Action v ČR?
Action je v České republice již dobře zavedenou značkou a naše poznatelnost rok od roku roste. V současné době máme na tuzemském trhu 47 prodejen a síť budeme dále rozšiřovat.
Z globálního hlediska se Action stává známějším i díky udržitelnosti, na jejímž zvyšovaní neustále pracujeme. Kontinuálně zlepšujeme kvalitu našich výrobků a dodavatelského řetězce a snižujeme naši uhlíkovou stopu. Udržitelné zdroje a výroba jsou zásadní pro náš budoucí růst ve znamení odpovědnosti. Máme také ambice podniknout kroky proti změně klimatu a do roku 2030 chceme snížit emise z vlastního provozu o 50 %.
Action se stane ekologicky neutrální společností, čehož chceme dosáhnout snížením produkce odpadu a emisí uhlíku až na nulu. V roce 2021 jsme pro polovinu našich produktových kategorií vypracovali plány na snížení uhlíkové stopy i celkového dopadu na životní prostředí. V roce 2022 jsme plány rozšířili na zbývající sortiment.
Již nyní je 70 % našich dřevěných a 86 % bavlněných produktů vyráběno environmentálně a sociálně odpovědně. Do roku 2024 chceme 100 % dřeva a bavlny získávat z udržitelných zdrojů. Díky Action jsou tak udržitelné výrobky dostupnými pro všechny. Rozsah našeho působení nám umožňuje poskytovat zákazníkům kvalitní produkty vyrobené v souladu se zásadami odpovědného podnikání a zároveň za nejnižší cenu.
Podle jakého klíče expanze probíhá?
Naším cílem je zpřístupnit koncept Action co největšímu počtu zákazníků a nabídnout jim co nejlepší zážitek z nakupování. Umístění prodejen zvažujeme velmi pečlivě, analyzujeme spádovou oblast a zohledňujeme například dostupnost nebo počet parkovacích míst. O takové lokality není v České republice nouze. Stále na tuzemském trhu vidíme velký potenciál pro náš další růst. Expandujeme jak v menších, tak ve velkých městech – chceme, aby naše prodejny byly blízko zákazníkům bez ohledu na to, kde bydlí. Povědomí o značce Action roste a v mnoha lokalitách, kde jsme nyní přítomni, je vidět, že Action velmi příznivě ovlivňuje provoz. Stáváme se tedy zajímavým a spolehlivým partnerem pro vlastníky obchodních prostor, kteří chtějí mít dobrý mix nájemců.
Co je pro vás při rozhodování nejdůležitější?
Action se osvědčil v každém maloobchodním prostředí: ať už se jedná o obchodní centrum, nákupní třídu, retailový park nebo samostatně stojící prodejnu. Díky tomu jsme v rozhodování flexibilní.
Typická prodejna Action má přibližně 1 000 až 1 200 metrů čtverečních. To je ideální velikost pro prezentaci všech našich výrobků a zajištění pohodlného nakupování. Široké uličky a nízké regály vytvářejí otevřenou a příjemnou atmosféru. V jednotlivých zemích se však mohou vyskytovat rozdíly v závislosti na lokálních charakteristikách prodejen a také na dostupnosti obchodních ploch.
První obchody jste otevřeli během pandemie. Nebylo to riskantní?
Na vstup do České republiky jsme se důkladně připravovali. Během celé pandemie naše týmy dbaly na to, aby prostředí našich prodejen bylo pro zákazníky bezpečné. Vyžadovalo to od nich hodně úsilí, trpělivosti, flexibility a zvládli to neuvěřitelně dobře.
Během lockdownu jsme operativně spustili službu Click & Collect, která zákazníkům umožnila naplnit si „nákupní košík“ bezpečně z domova a pak si jen vyzvednout zboží v prodejně. Díky tomu jsme mohli být zákazníkům k dispozici i během pandemie.
Jak byste charakterizoval vašeho tuzemského zákazníka?
V Action se setkáte s lidmi všech věkových skupin, pohlaví a sociálního zázemí: od rodin, přes mladé „hipstery“ až po starší lidi s rozdílným budgetem. Action svou nabídkou vychází vstříc vkusu a preferencí všech společenských skupin. Naleznete u nás vše od potřeb pro motoristy nebo cyklisty přes kosmetiku až po zboží pro kutily.
Jak spolupracujete s jinými podobnými obchody?
Pozorně sledujeme české retailové prostředí. Koncept Action je však sázkou na jistotu – za 30 let se osvědčil a dlouhodobě funguje v 10 zemích, přičemž letos v březnu jsme vstoupili i na 11. trh – na Slovensko. Naše nabídka je rozmanitá a uspokojuje potřeby širokého spektra zákazníků. Vedle nezbytných produktů denní potřeby, jako jsou čisticí prostředky, domácí potřeby nebo školní potřeby, nabízí Action také produkty pro údržbu domácnosti nebo hračky, a to vždy za tu nejnižší cenu. Chceme nabídnout široký sortiment kvalitních a udržitelných výrobků všem bez ohledu na jejich finanční možnosti.
Zakládáte si na momentu překvapení. Co nás tedy čeká?
Zákazníci jsou pro nás vždy na prvním místě. Moment překvapení je založen na našem dynamickém sortimentu, z něhož se dvě třetiny neustále mění. Každý týden se na našich pultech objeví asi 150 nových výrobků či sezónní produkty, takže je vždy co objevovat. Obměna sortimentu nám navíc poskytuje flexibilitu a umožňuje nám šetřit náklady. Nejsme vázáni na jeden a ten samý výrobek a případné změny na trhu díky tomu nepřenášíme na zákazníka. Podle situace se můžeme rozhodnout, že budeme nabízet jiný nebo kvalitnější výrobek za lepší cenu.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Petrem Julišem
Zdroj: Renáta Lucková