Apogeo
Reklama

V zemích s progresivnějším vývojem v oblasti technologií bude přesun plateb do čistě digitálního prostředí rychlejší

26.06.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
V zemích s progresivnějším vývojem v oblasti technologií bude přesun plateb do čistě digitálního prostředí rychlejší

V květnu 2021 se stala novou manažerkou rozvoje digitálního obchodu ve společnosti Mastercard. Dříve působila jako country manažerka PayU pro Česko, Slovensko a Maďarsko.
Rozhovor s BARBOROU TYLLOVOU, manažerkou rozvoje digitálního obchodu ve společnosti Mastercard.
Byla jste country manažerkou platebního systém PayU, dnes jste manažerkou rozvoje digitálního obchodu. Jak velký je to rozdíl v systému práce? 
V PayU jsem zodpovídala za veškeré aktivity pro český, slovenský a maďarský trh, a to včetně oblastí nezbytných pro každodenní fungování pobočky (od financí přes HR až po provoz kanceláře). V roli manažerky rozvoje v Mastercard mám možnost věnovat se oblasti, která mne v PayU bavila nejvíce, a to je právě oblast digitálního obchodu. Dostala jsem tak velkou příležitost navázat na zkušenosti získané u poskytovatele online plateb (a zároveň acquirera), které jsou v mé současné roli velmi cenné.
Platební systém PayU je platforma pro platby v reálném čase. Jak se to dá srovnat s Mastercard? 
PayU se soustředí, jak uvádíte, zejména na platby v reálném čase. Jednou z platebních metod je právě platba kartou Mastercard, ať už v podobě standardní platby kartou online nebo v podobě Apple Pay či Google Pay. Mastercard ale není jen o platbě kartou, ale o celé škále Cyber & Intelligence produktů a služeb pro oblast digital, která dělá nakupování na internetu pohodlnější a bezpečnější.
Jaké a jak drahé věci si Češi na internetu kupují? Změnil se trend v době covidové pandemie?
Češi na internetu nejčastěji nakupují potraviny a sportovní potřeby. A to dlouhodobě. Covid v tomto nic příliš nezměnil. Co se ale změnilo, to je četnost těchto nákupů. Podle transakčních údajů Mastercard vzrostl obrat českých online obchodů v loňském roce o dvacet devět procent, obchodům s potravinami či sportovními potřebami stouply tržby dokonce na více než dvojnásobek.
Obecně se říká, že mnoho věcí se přesunulo do online prostoru. Jak vidíte z tohoto pohledu budoucnost kamenných prodejen?  
Nakupování přes internet opravdu zaznamenalo velký nárůst, na který má bezpochyby vliv pandemie koronaviru. Nejenom, že změnila každodenní život většiny z nás, ale měla také patřičný dopad na naše nákupní zvyky. Na internetu dnes nakupuje celkem devadesát tři procent Čechů a devadesát jedna procent Slováků, kde je také nejpopulárnější platební metodou platba kartou online. I přesto, že před pandemií mělo spoustu kamenných prodejen svou tradici a majitelé se svého „offline“ prostoru nechtěli vzdát, s vlivem pandemie svůj názor přehodnotili, otevřeli se online prostoru a velká část nákupů již probíhá právě na internetu. A věřím, že i nadále bude.
Dají se v online nákupech vysledovat nějak zajímavé trendy? Liší se to během celého roku?
Nejoblíbenějším způsobem platby je ve většině případů platba kartou přes internet. Platbu hotově na dobírku volí stále méně českých zákazníků, meziročně o dvacet procentních bodů méně, a to zejména díky tomu, že v době pandemie preferovali bezkontaktní doručení.
Nejvíce nákupů přes internet se pochopitelně uskuteční vždy v období vánočních svátků, stejné to bylo i v průběhu pandemie. Během krize začali lidé na internetu nakupovat téměř vše od jídla přes kosmetiku až po léky. Nakupování online je nejenom bezpečnější, ale také pohodlnější.
Zajímavé jsou také trendy v tom, co lidé nakupují v jednotlivých obdobích roku. Například během dovolených několikanásobně stoupá počet plateb za online cestovní pojištění, v době velkých sportovních událostí rostou o několik desítek procent online sázky. Na jaře se zase zvyšují nákupy u e-shopů se zahradní technikou.
Mnoho zemí chce zachovat také placení cashem, tedy hotovostí. Jak se bude trh online plateb vyvíjet dál?
Trh online plateb se stále rychle vyvíjí, kontaktní platby kartou jsou prakticky již zastaralé, a zejména Češi jsou milovníci nových trendů. Nejen, že mnoho lidí platí převážně bezkontaktně svými telefony a peněženky si na kratší procházky brát ani nemusí, ale hojně využívají také plateb nositelnými zařízeními. Mezi ně patří, a u nás se již hojně používají, například hodinky či náramky. Další zařízení, která již vstoupila na trh, jsou například platební prsteny, a brzy přijdou i nejrůznější přívěsky či brýle.
Nakupujete raději na internetu nebo v kamenných prodejnách?
Nakupování mne nebaví, nikdy jsem chození po obchodech neměla ráda a nákup přes internet je pro mne vlastně vysvobozením. Online nakupuji vše od potravin přes oblečení, obuv až po nábytek či dovolenou. Je to rychlé, efektivní a bezpečné. Pokud mají e-shopy dobře fungující logistiku a propracovaný systém vrácení zboží, není se čeho obávat. Navíc platba kartou je v dnešní době i díky PSD2 regulaci velmi bezpečná. Digitalizace je vůbec úžasná věc. Díky ní dnes nejen nakoupíte online, ale s bankovní identitou či datovou schránkou vyřídíte vše potřebné rychle a pohodlně. Na úřady vůbec nemusíte.
Jaký je dnes stav a rozvoj digital e-commerce? Co je možné si pod tím představit?
Vzhledem k aktuálnímu boomu nakupování a placení na internetu je digitalní obchod jednou z nejdůležitějších oblastí. Za rok 2020 jsme evidovali nárůst obratů ve sféře e-commerce o dvacet devět procent, za první kvartál letošního roku meziročně dokonce o čtyřicet čtyři procent. Přesun k online byznysu neznamenal pro většinu firem pouze dočasné alternativní řešení, nýbrž se stal dlouhodobou součástí jejich, často nové, obchodní strategie a možností k rozšíření obchodních příležitostí, která bude i po skončení mimořádných opatření nadále paralelně fungovat vedle kamenných provozů.
Setkáváte se s tím, že zadávání plateb, hesel a čísel karty může být pro někoho bariérou, protože mu to přijde složité? Jaká je možná ochrana před kyberútoky?
Třetina držitelů karet již využívá možnosti si celý proces urychlit bezpečným uložením svých údajů u internetového prodejce. Již více než polovina Čechů také ověřuje své platby v aplikaci své banky velmi bezpečným způsobem, a to pomocí biometrických údajů. V tomto směru patříme k evropským premiantům.
S platností evropské směrnice PSD2, která zavedla nutnost silného ověření zákazníka, je nakupování online bezpečnější než kdy dřív. Postupné zavádění a nárůst poskytnutých výjimek ze silného ověření, tzv. neviditelné ověřování online plateb, bude pro celý proces znamenat ještě další zrychlení a usnadnění.
Společnost Mastercard bankám nabízí nástroje, které pomohou lépe identifikovat případná rizika podvodů, jako například analýzu rizika transakce, kterou jako možnou výjimku ze silného ověření definuje směrnice PSD2. Přes osmdesát procent všech plateb na internetu bylo s jejím využitím zatím vyhodnoceno jako bezpečných.
Výrazný potenciál do budoucna vidíme také ve využití behaviorální analýzy, která na základě informací o používání mobilního telefonu či počítače může zcela bezpečně ověřit klienta bez nutnosti jeho zásahu. Jde o velmi zajímavou a pro klienta neviditelnou alternativu. Mastercard nabízí takové řešení pod názvem NuDetect.
Poradila byste něco lidem, kteří s online nakupováním zatím nezačali a mají z něj obavu? Jak by se měli svých obav zbavit?
Je důležité, aby lidé věděli, že se v souvislosti s online platbami držíme nařízení evropské směrnice PSD2 a nutnosti silné autentizace, tedy tzv. silného ověření. Tento bezpečnostní proces zásadním způsobem snižuje riziko vzniku podvodů a zneužití hesla. Banka tak může již v počátku poučit své klienty, že nemusí mít strach o své účty a data.
Jaká je podle vás vize nakupování například za deset let? Bude v té době ještě hotovost?
Na hotovost jsou lidé zvyklí již po staletí, a pokud vymizí zcela, bude to spíše za více než deset let. Nicméně dle aktuálního trendu můžeme soudit, že v zemích, kde je progresivnější vývoj v oblasti technologií, bude přesun plateb do čistě digitálního prostředí rychlejší.
Děkuji za rozhovor.
Foto 1: Pixabay
Foto 2: Poskytnuto Barborou Tyllovou
Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama