e-news.cz - kurzy
Reklama

Mirek Černý: Data jsou jako živel. Kdo to s ním umí, ovládá jeho sílu

13.03.2023, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Mirek Černý: Data jsou jako živel. Kdo to s ním umí, ovládá jeho sílu

Rozhovor s Mirkem Černým, spoluzakladatelem, jednatelem a ředitelem Insightee s.r.o.

Mirek Černý je datový analytik, podnikatel a konzultant. V odborných i vedoucích pozicích má dvacetileté zkušenosti. Zásadní roli sehrál už ve více než 75 projektech pro firmy po celém světě. Co zažil a naučil se od malých firem, přes startupy až po korporace, se dozvíte v dnešním rozhovoru.

„Dotahovat věci do konce. Nové nápady a technologie jsou lákavé. Ovšem je třeba, aby to, co díky nim tvoříte, nebyl jen proces, ale mělo to především výsledek,” říká Mirek Černý.

Když se řekne „datový expert“, většina lidí si představí suchého matematika nebo ajťáka.  Jak je tomu u vás?                                                                                                                                

Ale kdepak. My, datoví analytici, především pomáháme firmám, aby fungovaly lépe. Pracujeme nejen s daty, ale hlavně s lidmi. A protože lidé jsou nedokonalí, skrze jejich „digitální stopu“ lze nalézt celou řadu možností ke zlepšení.

Aby to lidi dobře chápali a vzali za své, je potřeba jim to správně komunikovat. Přemýšlím trochu jinak než většina. Dívám se na věci z různých úhlů a neprožívám to. Dalo mi dost práce odnaučit se mluvit jako ajťák. Naštěstí jsem obklopen těmi, kdo mě táhnou nahoru a vpřed.

Podnikání vám nevyšlo napoprvé. Ale ten pocit, kdy se konečně začne člověku dařit, je úžasný. Jak se k tomu dostat?

Neúspěchy nevnímám jako prohry. Spíš jako lekce. Zní to trochu jako klišé, ale rozhodnout se v tomto musí každý sám za sebe. Nebývá snadné věci nevzdat. Ale dokud děláte pokroky, má to smysl. Může vám nevyjít deset projektů, ale vždycky se na tom něco naučíte. Nikdy nezačínáte znovu úplně od začátku.

Ale hlavně – nejste na to sami. Jsou lidé, kteří vám dokážou účinně pomoct, ať jste na tom jakkoliv. Třeba zjistíte, že lidi ve vás věří víc než vy sami.

Co vám osobně nejvíc pomohlo k tomu rozhodnutí: teď jdu do toho?

Mám v povaze vymýšlet a rozjíždět nové věci. Každý den mívám několik nápadů. Naopak potřebuji disciplínu, abych rozdělané záležitosti dotahoval do konce.

Když byl minulý projekt ukončen, rozhodnutí založit Insightee mi trvalo asi jen půl hodiny.

Své nejsilnější rozhodnutí typu „jdu do toho“ jsem však udělal tehdy, co mi nevyšel první startup a ve stejné době se mi téměř zhroutilo manželství… Vydal jsem se cestou účinné terapie, díky níž jsem zjistil, že za to, co se mi v životě děje, jsem zodpovědný jen a jen já. Uzdravil jsem si důsledně mnoho bolavých příčin svých problémů.

A pak se stal „zázrak“: Lidi se ke mně začali chovat úplně jinak, hezky. Naše rodina spolu opět „táhne za jeden provaz“. Byl to i rok, kdy jsme se přestěhovali do Prahy.

V čem je vaše firma jedinečná?

V tom, že z dat tvoříme firmám jasný přínos. Jejich data analyzujeme tak důkladně, že dokážeme nejen predikovat, jak se kdy který zákazník nejspíš zachová, ale i doporučit, co je zrovna vhodné udělat.

Nezahlcujeme uživatele grafy a výpočty. Popisujeme jim jejich situaci jasně a srozumitelně. Díky tomu to snadno chápou. Názorně například říkáme, u kterých zákazníků se zrovna zvýšilo riziko odchodu nebo které produkty nejspíše nakoupí.

Mám zkušenost, že když lidé vyřeší svůj problém, často popřou, že vůbec nějaký měli. Proto neponecháváme věci náhodě. Důsledně měříme, jak se klíčové prodejní metriky v čase zlepšují u těch, kdo Insightee používají. Pro lidi totiž bývá někdy těžké před svými kolegy a šéfy připustit, že svou práci doposud nedělali tak dobře, jak to bylo možné.

Ostatně, protože si nás platí obvykle majitelé nebo ředitelé firem, dáváme hloubkové vhledy především jim. Necháváme na nich, jak přesně budou odhalené nedostatky následně řešit.

Firmám taky radíme, co mají se svými daty dělat, aby fungovaly lépe. S tím, co by jejich IT oddělení řešilo měsíce, dokážeme obvykle zásadně pohnout za hodinku nebo za dvě.

Proč podnikáte? Proč zrovna data?

Obojí, tedy podnikání i data, mě ohromně baví. Podnikání je pro mne cesta, jak se nejen živit, ale i realizovat své nápady. Data jsou jako živel. Kdo to s ním umí, ovládá jeho sílu.

Co vám podnikání dává?

Především svobodu. Nikdo mě neomezuje a já mám možnost si věci vytvořit nebo pokazit po svém.

V čem vás data a podnikání obohacují? 

Vybudoval jsem si schopnost vidět to, co mnozí jiní přehlížejí. Nejvýživnější informace jsou totiž obvykle skryty “mezi řádky”.

Pěkně to vystihnul jeden z bývalých šéfů firmy Concord. Řekl mi: „Já, když jsem měl přehled o všech číslech podle různých kritérií, tak jsem si s tou firmou mohl dělat, co jsem chtěl“.

Lidé mívají spousty domněnek a mylných přesvědčení. Data mi umožňují lépe chápat skutečnost. A protože nejsem ničí zaměstnanec, mohu říkat věci na rovinu.

Jaké překážky jste musel překonat a překonáváte?

Nejvíc asi sám sebe. Jestli mi něco zkomplikovalo a komplikuje život, tak jsou to moje vlastní omezující přesvědčení. Jejich nacházení a odstraňování je běh na dlouhou trať. Ale to nevadí. Život nejsou závody.

To platí i v podnikání. Nepotřebuji být největší nebo nejrychlejší. Mně úplně stačí, že jsem jedinečný. Komu se to líbí a s kým si rozumíme, tomu rád pomohu.

Založil jste firmu s holistickým přístupem. Můžete nám to více přiblížit v čem se vyznačuje?

U nás si může každý vybrat. Máte konkrétní datově-byznysový problém nebo se chcete něco naučit? Během hodiny až dvou vám do něj pořádně „posvítíme“, věci vám vysvětlíme a obvykle společně najdeme i několik dobrých cest, jak se posunout dál. Když budete chtít, tak vás takto budeme posouvat průběžně.

Chcete za své peníze snadno a rychle získat velkou hodnotu? Tak využijte službu, která vám dá akční vhledy do vašeho obchodu každý den. Nasadíme nad vašimi daty inteligentní systém a promyšlenou logiku, která vám a vašim obchodníkům bude průběžně dávat dobré rady a chytrá doporučení. To povede k vyšším ziskům, stabilnějšímu byznysu a vyšší věrnosti klientské báze.

Není pro nás ani problém objevit, vymyslet, navrhnout, postavit a provozovat vám datový „zlatý důl“ na míru. S vašimi daty uděláme, co bude potřeba, tak, aby to bylo pro vás maximálně výhodné a fungovalo to podle vašich představ. Cílíme na desetinásobnou nebo vyšší návratnost investice pro vás.

A konečně – kdo má více času než peněz a chce si věci postavit a prožít sám, si může koupit knihu o metodě Insightee a postupovat podle ní.

V čem nacházíš největší přínos dat a datové analytiky pro své podnikání?

Jsme malá firma, a tak vlastních dat zas až tolik nemáme. Samozřejmě spočítat si ekonomiku umíme. Nicméně pro své podnikání data vnímám jako „palivo“, díky kterému dosahujeme výsledků a dodáváme naše řešení. Často bývá zadání typu: „Tady máte naše data – a ukažte, co umíte.“

Co jste se naučil skrze své podnikání?

Naslouchat. Tak, jako mám dvě uši a jednu pusu, dělím i čas s klientem. Díky tomu tvořím to, co má faktický přínos, a ne jen to, co se mi líbí, že nějak funguje. Dotahovat věci do konce. Nové nápady a technologie jsou lákavé. Ovšem je třeba, aby to, co díky nim tvoříte, nebyl jen proces, ale mělo to především výsledek. Vydržet. U některých byznysů, zejména v B2B, trvá déle, než se zákazník rozhodne. Věci se nedají uspěchat. Umět si počkat a vztah s klientem rozvíjet, je v B2B naprostý základ.

Co nejvíce milujete na svém podnikání?

Podnikání je pro mne způsob, jak si plnit své sny. Rád cestuji a poznávám další kraje a lidi. Protože jsme technologicky zcela nezávislí na místě, odkud pracujeme, dává to mně a celému týmu maximální svobodu i zodpovědnost za výsledek.

Co se ve vašem životě změnilo?

Podnikám už delší dobu. A změnilo se toho za ty roky opravdu dost. Zpočátku jsem si myslel, že podnikat rovná se vlastnit firmu. Není to tak. Můžete mít firmu a být větším otrokem než většina zaměstnanců. Nebo nemusíte mít firmu vůbec a stačí vám pracovat pár hodin týdně. Snažím se rozvíjet firmu a žít natolik chytře, aby mi zbývalo dost času a peněz na rodinu, přátele a cestování. Pravidelná práce na sobě se pro mne stala příjemným základem. Jsem vděčný, že mám kolem sebe úzký okruh vysoce vědomých přátel, skrze který se stále posouváme ohromně vpřed.

Jaká data těžko najdete?

Čistá. Skoro všude, kam jsem kdy přišel a čí data jsem viděl, byl stejný problém. Kvalita dat. Duplikované záznamy o lidech, nesprávně vyplněné údaje, mraky poznámek tam, kde nemají co dělat, zákazníci přiřazení propuštěným obchodníkům, zastaralé a neudržované číselníky, stejné věci vedené pokaždé trochu jinak na několika místech, překlepy, neexistující datumy, neplatné adresy a jiné..

Nejčistší data, co jsem kdy viděl, byla o hlasování poslanců ve sněmovně. Naše státní správa je na tom s kvalitou dat o mnoho lépe než soukromé firmy, banky nebo nedejbože některé pojišťovny. Podobně jako čistota WC v restauraci – i kvalita dat o firmě mnohé vypovídá. Kdo se nebojí, že na jejich data vezmeme ze všeho nejdříve „pořádný rejžák“, ať se klidně ozve.

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Mirkem Černým

Zdroj: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama