Apogeo
Reklama

Michal Menšík: Pandemie naší expanzi určitě urychlila

15.12.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Michal Menšík: Pandemie naší expanzi určitě urychlila

Před pěti lety koupil firmu s deseti kurýry. Dnes má jeho firma přes tisíc lidí. Pokud měla nějaká branže v době pandemie určitou možnost růstu, byly to kurýrní služby a služby e-commerce.

Říká, že by chtěl mít dál možnost věnovat se tomu, co ho naplňuje a podílet se na vytváření a podpoře užitečných firem, které mají potenciál něco změnit.
Rozhovor s MICHALEM MENŠÍKEM, podnikatelem, spoluzakladatelem a CEO V-Sharp Ventures a majitelem kurýrní služby DODO.
Jste z podnikatelské rodiny, dětství jste strávil v USA, kde váš otec podnikal. V čem konkrétně? V čem vám byl inspirací?
Otec tehdy importoval tiskařské stroje. Já jsem byl ale v době, kdy jsme v USA žili, ještě dítě, a co přesně dělá, jsem vnímal spíš okrajově. To, co mi tenkrát imponovalo, byla jeho podnikavost, většinu ostatních informací jsem se dozvěděl až zpětně, z vyprávění.
Je velmi rozdílné podnikatelské prostředí v USA a ČR? V čem vidíte největší rozdílnost?
Americké prostředí je sice hodně konkurenční, ale zároveň je v USA v porovnání s Českou republikou poměrně vysoká kupní síla, což může pro startupy ve finále znamenat jednodušší cestu k úspěchu. Celkově bych řekl, že v USA jsou lidé méně bojácní. Mají schopnost přicházet se zajímavými nápady, dokážou je rychle uvádět do praxe a nemají strach zabít projekt, když nefunguje. Tahle odvaha českým podnikatelům pořád trochu schází.
Myslíte, že někdy v ČR i EU budou lepší podmínky pro podnikání?
Myslím si, že určitě. Česká republika je v mnoha ohledech skvělá země a náš trh je v určitých oblastech velmi vyspělý – ať už jde o e-commerce, oblast FMCG nebo třeba bankovní služby. V některých ohledech Česko a Evropu brzdí složitá byrokracie, regulatorní politika či nedostatečná vazba mezi vzdělávacím systémem a byznysem. Řekl bych ale, že si Evropa své nedostatky začíná čím dál více uvědomovat, a věřím, že na nich zapracuje.
V kolika letech jste začal podnikat vy sám? Jak vzpomínáte na své začátky v podnikání?
Ještě během studia. S kamarádem jsme tenkrát vypozorovali, že v zahraničí zažívají velký boom domácí pekárny, takže jsme se rozhodli, že je začneme prodávat i v Česku. Prodávali jsme ve stánku, a právě tahle zkušenost mě postupně utvrdila v tom, že budoucnost je spíš v onlinu. Další podnikatelské kroky pak proto mířily k založení e-commerce agentury Inveo. Podnikatelské sklony už jsem ale měl dřív. Třeba na střední škole, kde jsem si koupil vypalovačku na CD a DVD, a ty pak prodával spolužákům (smích)
Co je dle vás v podnikání nejdůležitější?
Jsem přesvědčený, že klíčem k úspěchu je schopnost předvídat a učit se z vlastních chyb. Je nutné se na věci vždy dívat nejen optikou přítomnosti, ale hlavně s ohledem na budoucnost. Být dobrým podnikatelem znamená neustále sledovat a předvídat trendy, analyzovat vývoj v zahraničí a nahlížet na trh vždy optikou toho, jaký bude do budoucna. Je potřeba hledat opravdu užitečná řešení, která mají potenciál někam společnost posunout. Přešlapy jsou při podnikání nevyhnutelné, ale ze všech si lze vzít ponaučení a při každém dalším projektu pak být o něco lepší. A v neposlední řadě – mít kolem sebe chytré a schopné lidi, na které se dá spolehnout.
V roce 2016 jste koupil firmu DoDo od KKCG Karla Komárka. Proč právě logistickou firmu?
DoDo jsme kupovali jako firmu, která se věnovala službám osobního asistenta, ale vzhledem k tomu, že jsme se v oblasti e-commerce již nějakou dobu pohybovali, podařilo se nám rychle identifikovat, že největší problém e-commerce leží právě v logistice. Firmy potřebovaly partnera, který by jim dokázal pomoci s logistikou poslední míle. Proto jsme v DoDo viděli příležitost. Zároveň jsme díky Inveu měli vybudované kontakty na velké retailové i e-commerce hráče a věděli jsme, co je pálí.
Firma DoDo se v roce 2020 dle žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE stala nejrychleji rostoucí technologickou firmou v Česku a druhou ve střední Evropě. Jak se vám podařilo firmu rozjet? Chystáte expanzi do zahraničí?
Už od začátku jsme rychle rostli hlavně díky tomu, že už naši první zákazníci byly rovnou velké společnosti. Naším prvním zákazníkem bylo KFC, a díky KFC si nás vzápětí všimlo také Tesco, takže jsme začínali rovnou „ve velkém“. Díky tomu dnes dobře fungujeme i v zahraničí. Velmi se nám daří na sousedním Slovensku či v Maďarsku, působíme i v Bulharsku a Polsku a v současnosti už připravujeme také expanzi na německý a rakouský trh. Tam pro naše služby vidíme opravdu velký potenciál, a věřím, že zejména německý trh pro nás bude brzy tím vůbec největším.
Jste spoluzakladatelem venture studia V-Sharp Ventures Alpha. Proč jste se rozhodli startupové studio založit a podporovat mladé firmy?
Protože sám z vlastní zkušenosti vím, že mít dobrý nápad nestačí. Startupy často nemají dostatek zkušeností, aby dokázaly ohlídat vše, co je třeba správně nastavit. Proto jsme založili venture studio, díky kterému můžeme nadějné startupy podpořit nejen finančně, ale především předáváním cenného know-how.
Začínající firmy čelí celé řadě problémů a překážek, které jim brání dobrou základní myšlenku přetvořit ve funkční a dobře škálovatelný byznys. Co většinou chybí začínajícím firmám?
Většinou je to právě hlavně nedostatek zkušeností. Startupy, i když mají skvělý nápad, často ztroskotají na tom, že nejsou dost zkušení, aby dokázali správně nastavit byznys plán, zvolit vhodné IT řešení pro škálovatelný byznys, správně řídit finance nebo si třeba zajistit ohlídat smlouvy a zajistit dostatečně kvalitní právní služby.
Pomohla vám v další expanzi podnikání i koronavirová epidemie a lockdown ČR?
Pandemie naší expanzi určitě urychlila. Nakupovat online se během koronaviru naučili i ti zákazníci, kteří do té doby preferovali nákupy v kamenných obchodech, a ukazuje se, že mnoho z nich u online nákupů už zůstane, takže v tomto ohledu se dá říct, že nám pandemie pomohla. Zároveň jsme ale konstantě rostli už před ní, takže se spíš dá říct, že urychlila trend, který jsme pozorovali už dřív.
V době covidu přešlo mnoho firem více na online. Je v současnosti ještě v ČR prostor pro nové e-commerce a eshopy?
Prostor na trhu určitě je a je vidět, že mnoho firem zde pořád cítí příležitost. DoDo teď například nově zajišťuje rozvoz pro PENNY, které dosud fungovalo čistě jako síť kamenných prodejen, ale nově nabízí také e-shop. I firmy, které mají své stálé zákazníky primárně mimo internet, jim chtějí nabídnout novou alternativu. A my jim v cestě na internet dokážeme hodně pomoci. Pro PENNY například zajišťujeme nejen samotný rozvoz, ale i kompletní sestavení objednávky, kterou pak kurýr doručuje zákazníkovi.
Dostal jste se někdy do bodu, kdy jste si říkal, že byste s podnikáním nejradši seknul a stal se raději zaměstnancem?  Jaké bylo vaše nejtěžší rozhodnutí v životě?
Jedním z nejtěžších byznysových rozhodnutí bylo ukončení projektu Mailytics. To byl projekt, kterému jsem hodně věřil, a přesto, že bylo už nějakou dobu jasné, že v konkurenci neobstojí, nedokázal jsem udělat rozhodnutí včas. Musím ale říct, že moment, kdy bych chtěl skončit, jsem ve svojí kariéře zatím neměl. Moje práce je pestrá, a i když se někdy neobejde bez náročných rozhodnutí, pořád mě každý den baví a naplňuje. Navíc vím, že pro DoDo je minimálně v Evropě ještě obrovský potenciál, který jsme nevyčerpali. I proto se mi zatím nestalo, že bych se ráno do práce netěšil.
Jste úspěšný člověk a podnikatel. Je ještě něco, co byste si chtěl v životě splnit?
Chtěl bych mít dál možnost věnovat se tomu, co mě naplňuje a podílet se na vytváření a podpoře užitečných firem, které mají potenciál něco změnit. S DoDo chceme dobýt Evropu a stát se jednorožcem, ale zároveň si chci ve svém pracovním životě udržet férovost, týmovost a celkově zdravou firemní kulturu. Úspěch totiž končí ve chvíli, kdy začne jít jenom o peníze.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Michalem Menšíkem
Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama