Apogeo
Reklama

Jan Hanzlík: České e-shopy jsou opravdu na vysoké úrovni 

10.07.2023, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Jan Hanzlík: České e-shopy jsou opravdu na vysoké úrovni 

Rozhovor s Janem Hanzlíkem, Country managerem Twisto payments a.s.

Jan Hanzlík je Country manažerem Twisto payments a.s. Má na starosti rozšiřování partnerské sítě Twisto a asistenci českým e-commerce firmám v zahraniční expanzi skrze služby BNPL (buy now pay later). Má rozsáhlé zkušenosti z prostředí e-commerce a platebních karet a hluboké porozumění platebním trhům v zemích střední Evropy.

Za posledních deset let se tuzemská e-commerce značně posunula, což jsme ze začátku pravidelně monitorovali v průzkumech Košík roku. Hodně se zvedla jednak úroveň samotných e-shopů a jejich kvalita, a také se značně rozšířily možnosti dopravy a placení. Před deseti lety se ve velkém rozjížděly online platby kartou, dnes jsou zlatým standardem, který se rozšiřuje o další metody, například PSD2 platby nebo naše BNPL služby jako odložená platba po vyzkoušení nebo nově platba na třetiny,” říká Jan Hanzlík.

Jaká je podle vás situace v českém fintechu?

Záleží na úhlu pohledu. Z pohledu ekonomického není tajemstvím, že po strmém růstu v průběhu covidu se celé odvětví fintechu nyní nachází v období, kdy firmy musí svůj tržní podíl převést v zisk. V Twistu už jsme tomu velice blízko, což nás hodně motivuje. Z pohledu zákazníka je pozitivní, že u nás najde výběr služeb, které mu zjednodušují nebo rozšiřují možnosti placení, sledování a řízení svých financí. Obzvlášť náš Buy Now Pay Later (BNPL) nabízí zákazníkům možnosti, jako jsou odložené platby po vyzkoušení nebo nákup na třetiny bez navýšení, které jim umožňují lépe pracovat s jejich měsíčními rozpočty, vyrovnávat se s nečekanými výdaji a například i lépe finančně zvládnout období letních dovolených a festivalů.

Twisto je na trhu už přes 10 let. Co významného se za tu dobu povedlo?

Twisto uvedlo služby BNPL na českém trhu jako první v roce 2013 a dodnes si držíme pozici leadera na trhu. Postupně jsme zákazníkům představili odloženou platbu, platbu na třetiny zdarma nebo platební karty Twisto, ať už fyzické či virtuální, jednorázové nebo klasické. Twisto si vyzkoušelo přes 1,6 milionu zákazníků, loni jsme zprostředkovali přes 9 milionů transakcí a letos už měsíčně realizujeme přes 1 milion transakcí. Dnes jsme v Česku k dispozici na největších e-shopech, např. Allegro, Astratex, AboutYou, Datart, Slevomat, Foodora, Rohlík, SIKO, Ticketportal, GoOut a více než 14 tisících dalších.

I pro tento rok chystáme další strategické spolupráce, které budeme průběžně představovat. Zákazníkům Twista jsme pro toto léto připravili koncept #festivaluj, kde s Twistem nakoupí vstupenky na všech významných portálech s kulturními akcemi a zároveň na nich budou moct brzy realizovat i bezhotovostní platby díky spolupráci s NFCtron.

Působíte také přes 10 let v oblasti e-commerce a platebních karet. Jak se za tu dobu změnil trh a možnosti placení?

Za posledních deset let se tuzemská e-commerce značně posunula, což jsme ze začátku pravidelně monitorovali v průzkumech Košík roku. Hodně se zvedla jednak úroveň samotných e-shopů a jejich kvalita, a také se značně rozšířily možnosti dopravy a placení. Před deseti lety se ve velkém rozjížděly online platby kartou, dnes jsou zlatým standardem, který se rozšiřuje o další metody, například PSD2 platby nebo naše BNPL služby jako odložená platba po vyzkoušení nebo nově platba na třetiny.

Jak jsou na tom platební trhy v zemích střední Evropy?

Nás inspiruje zejména situace zejména v Německu, kde se podle Global Payments Report loni 23 % veškerého objemu e-commerce platilo prostřednictvím BNPL služeb. V celém DACH regionu jsou BNPL služby brány za standard a vyžadovány jako jedna z hlavních platebních metod v e-commerce. Je to dáno i tím, že historicky BNPL nahradilo platbu na fakturu. V našich končinách se zákazníci často řídí stereotypem. Přitom se ale připravují o výhody, které BNPL služby nabízejí, např. platit za zboží z internetu až po jeho vyzkoušení, rozložení větších výdajů na několik částí bez navýšení, poplatků a nutnosti šetřit, různé cashbacky, lepší směnné kurzy a další.

Svou úlohu zde ale sehrávají samotní prodejci, kteří leckdy neumí vhodně vysvětlit výhody nových finančních služeb. K tomuto účelu jsme vytvořili widgets, hotové informační bloky, které lze snadno vložit na konkrétní místa e-shopu a tak informovat zákazníky již v momentu výběru produktu.

Čtvrtina Čechů platí na dobírku, potenciál pro odložené platby a další moderní platební služby je tu stále obrovský. Pomůže v tom váš fintech?

Dobírka je něco, co už dnes nedává smysl. Pokud e-shop neznám, nebo mu nedůvěřuji, dobírka toto neřeší. V konečné fázi platím za doručenou krabici bez možnosti kontroly zboží. Navíc si většina obchodníků za dobírku účtuje dodatečný poplatek. Obchodníkům samotným dobírka stěžuje situaci. Mají zde určité procento nevyzvednutých zásilek, za které platí dopravu. Také z pohledu cash flow dobírka znamená zpožděnou platbu za již odeslané zboží v řádu několika dní. S odloženou platbou zákazník platí až poté, co mu zboží přijde, vyzkouší si ho a rozhodne se, jestli si ho nechá. A nezaplatí nic navíc. Obchodník zároveň od Twista obdrží platbu do druhého dne. V mnoha zahraničních zemích se dobírka takřka nevyužívá.

Panují stále mezi lidmi rozpaky z nemožnosti vybrat si zboží osobně či neochota platit za něco, co fyzicky nedrží v ruce? Může se toto v budoucnu změnit?

Do určité míry, ale poměrně rychle tenhle přístup mizí. Tomu hodně napomohla pandemie, kdy často lidé neměli na výběr a museli si online objednávat hodně druhů zboží, u kterých na to předtím nebyli zvyklí. Zjistili, že je to vlastně dost pohodlné a v mnoha případech u toho už zůstali. Ten problém s placením za něco, co fyzicky nedrží v ruce, je přesně důvod, proč jsme do Česka před deseti lety přivedli odložené platby, se kterými za zboží zaplatí až v momentě, kdy ho drží v ruce a chtějí si ho nechat.

Jaký je stav e-shopů u nás?

Myslím, že české e-shopy jsou opravdu na vysoké úrovni. A jejich počet, vzhledem k velikosti naší republiky, je až překvapující. Zákazníci tu online najdou prakticky všechno, co mohou chtít, e-shopy mají širokou nabídku zboží, dopravy, platebních metod, pohodlné uživatelské prostředí a zákaznickou péči. Navíc jsou často otevřeni jít naproti novým technologiím a službám, které by jim dokázaly dát konkurenční výhodu.

Nabízíte služby BNPL (buy now pay later, nakupuj teď, plať později). Ty mají své nejlepší roky ještě před sebou. Jak budou vypadat za pár let?

V Česku je nadále potřeba pracovat na edukaci obyvatelstva ohledně finančních služeb tak, aby se je lidé naučili správně kombinovat a využívat pro zajištění zdravého domácího cashflow. V tu chvíli také začnou lépe chápat výhody, které jim BNPL ale i třeba kreditní karty, nabízí. Jak jde vidět ze zemí západní Evropy, BNPL může být mainstreamovou platební metodou. Od toho jsme v Česku ještě daleko, ale ten potenciál tady stále je a zájem stabilně každoročně roste. Bude to ještě hodně práce, ale jsme na dobré cestě.

Přestože je nakupování na internetu napříč Českou republikou běžné, příznivců objednávek ze zahraničních e-shopů najdeme výrazně méně. Proč je to podle vás? 

U českých e-shopů jsou lidé obeznámeni s tím, jak vše funguje – jak dlouho zhruba trvá doručení, jak funguje reklamace jak ověřit kvalitu e-shopu. U zahraničí prodejců jsou více podezřívaví vůči autenticitě e-shopu, který nejsou zvyklí používat, mají strach z dlouhé přeshraniční dopravy, která může trvat týdny, komunikace v cizím jazyce nebo poskytované záruky. I s tím jim Twisto dokáže do značné míry pomoci, například uživatelé s naší platební kartou a tarifem prémium mohou platit na zahraničních e-shopech za daleko lepší směnné kurzy, než jim nabídne karta z jejich banky, navíc opět za zboží nemusí vlastními penězi platit ihned.

Vaše heslo je „Objednej, prohlédni, až poté zaplať – v Twisto partnerských obchodech máš na zaplacení 30 dní“. Dále pak „plať kdekoli do 45 dní nebo si platbu rozděl až do 12 splátek“. Kolik lidí to dnes využívá? A kdo nejvíce?

Odložené platby od Twista si za celou dobu naší existence vyzkoušelo už 1,6 milionu lidí a loni jsme zprostředkovali přes 9 milionů transakcí, drtivá většina z nich byla skrze odložené platby. Odložení na 30 dní nebo platba na třetiny jsou možné na partnerských obchodech i pro neregistrované uživatele. Registrovaní uživatelé nakupují přes odložené platby, nákupy na třetiny nebo s Twisto platební kartou během měsíce, na začátku dalšího měsíce dostanou vyúčtování za celý měsíc s dvoutýdenní splatností.

Navázali jste spolupráci s NFCtron. Co čekáte od této spolupráce?

Segment kulturních akcí, zvláště hudebních festivalů a koncertů pro využívání služeb od Twista prostě dává smysl. Lístky jsou většinou dražší záležitost, proto se spojujeme s portály se vstupenkami i s jednotlivými festivaly, abychom nabídli jejich návštěvníkům možnost odložit si platbu nebo rozložit platbu za lístky do více měsíců bez navýšení. NFCtron pro celou řadu akcí zajišťuje bezkontaktní platby, díky naší spolupráci bude jednodušší si nabíjet peníze na náramek a následně za útratu zaplatit. Díky tomu se nám otevře zase o něco víc možností jak se představit novým uživatelům, kteří nás dosud nevyužili.

Vaší novou akcí je Festivalujte s Twistem a užijte si léto. Na jaké festivaly se chystáte? Můžete nám to více přiblížit?

Spustili jsme novou sekci v aplikaci #festivaluj s Twistem, kde uživatelé najdou přehled klíčových akcí, jak se na nich dá platit a jak na nich mohou využít Twisto k pohodlnějšímu placení. Někde mohou platit naší kartou, jinde nás budou moci využít například díky spolupráci s NFCtron. U většiny z nich si mohou rozložit platbu za lístky na třetiny, jako například na již proběhlém festivalu Rock for People nebo nadcházejících Beats for Love, Mácháč, Mystic Sk8 Cup.

Jak vidíte vývoj Twista dále?

Prvních deset let Twista mělo spoustu úspěchů, ale i spoustu výzev, se kterými jsme se museli vyrovnat. Do druhé dekády Twisto vstupuje už jako dospělá společnost, která se co nevidět přehoupne do profitability a začne generovat zisk. Zájem o naše služby stabilně a vytrvale roste, letos zcela jistě překonáme hranici 10 milionů transakcí, pravděpodobně jich ale bude ještě více. Naším úkolem nyní je pokračovat v růstu udržitelným a finančně zdravým způsobem. Twisto je českou jedničkou v BNPL a lídrem v inovativních platebních řešeních. To jsou pozice, které chceme nejen chránit, ale také posilovat.

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Janem Hanzlíkem

Zdroj: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama