e-news.cz - kurzy
Reklama

Produkce palivového dříví v EU vzrostla

05.01.2023, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Produkce palivového dříví v EU vzrostla

V roce 2021 činila produkce kulatiny pro palivové dřevo v EU 118,5 milionu metrů krychlových (m3). To představovalo 4% nárůst oproti roku 2020 (113,8 mil. m3) a 3% nárůst oproti roku 2019 (115,0 mil. m3). Ostatně palivové dříví a jeho energetické využití se v současné době stává vyhledávanou alternativou k ostatním tradičním zdrojům energie.

Dřevo se stále více využívá jako zdroj obnovitelné energie. Produkce kulatiny pro palivové dřevo v posledních letech trvale rostla (+18 % v roce 2019 oproti roku 2016), nicméně v roce 2020 poklesla v důsledku bezpečnostních opatření v souvislostí s pandemií COVID-19. 

V roce 2021 zaznamenalo největší produkci palivového dřeva pět členských států EU: Francie (26,7 mil. m3), Německo (23,2 mil. m3), Finsko (8,9 mil. m3), Rumunsko (6,4 mil. m3) a Švédsko (5,5 mil. m3), což dohromady představuje 65 % produkce palivového dřeva v celé unii. 

V porovnání s rokem 2020 došlo k největšímu nárůstu produkce palivového dřeva v Německu, Francii (v obou případech +15 %) a Maďarsku (+14 %). Naopak největší pokles zaznamenalo Lucembursko (-23 %), Rakousko (-8 %) a Estonsko (-6 %). 

Graf: Produkce kulatiny pro palivové dříví v EU

Zdroj: Eurostat

Obnovitelný, ale “nezelený” zdroj?

I přes skutečnost, že se o palivovém dříví mluví jako o obnovitelném zdroji energie, v plánech Evropské komise na zelenou transformaci významnou roli nehraje. Přednost mají zejména větrné a fotovoltaické elektrárny, které jsou však spíše užitečným zdrojem elektrické energie a nikoliv tepla.

Spotřeba dřeva na energetické účely je však do jisté míry v rozporu s plány na znovuzalesnění Evropy, které je také klíčovou součástí zelené transformace. Jedná se tedy pouze o další trade–off, který musí EU v rámci reforem podobného rozsahu podstupovat. V tomto případě je na výběr mezi dalším zdrojem udržitelné energie, nebo rozšířením evropských lesů.

FILIP BLAHA, analytik CETA

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Inflace v ČR

06.05.2024, Autor: Martin Švehla

Nebezpečný fenomén soustavného zdražování a nestability cen se jeví jako zvládnutý. Spotřebitelské ceny v ČR rostly dva měsíce po sobě tempem pouhá 2 %, což je inflace na úrovni cíle ČNB. Ta také zahájila již v prosinci 2023 snižování svých základních úrokových sazeb. Jsou to opatrné kroky, podporují však naději na brzké oživení české ekonomiky.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama