Konec školního roku se blíží, někomu za pár týdnů začnou vytoužené prázdniny, pro jiné budou následující dny ve škole ty
úplně poslední. Aby mohli čerství absolventi vstoupit do nové životní etapy s lehkostí a bez stresu z nedostatku financí, je dobré myslet dopředu a začít šetřit včas. Ideální dobou je podle téměř tří čtvrtin Čechů právě období vysokoškolských studií.
Konec studia je velká událost, pro mnoho mladých to znamená úplnou změnu životního stylu. Většina z nich začne budovat kariéru, přičemž hodně lidí se kvůli dobré pracovní příležitosti přestěhuje do jiného města. Část absolventů se z univerzitních měst vrací do míst svého původního bydliště, nebo naopak vyráží na nějaký čas do zahraničí. Tuto skutečnost potvrzuje i výzkum společnosti NMS Market Research pro Raiffeisen stavební spořitelnu, v němž 83 procent respondentů uvedlo, že lidé nezůstávají žít tam, kde studovali.
Ať už se mladí lidé rozhodnou vycestovat, nebo si pořídit vlastní bydlení a založit rodinu, mít něco naspořeno se hodí. Podle 70 procent dotázaných je dobré začít šetřit s nástupem na vysokou školu, a téměř třetina lidí si myslí, že by dětem měli odkládat peníze do budoucna už jejich rodiče – 15 procent by spořilo již od narození, 12 procent by začalo zhruba v období středoškolské docházky.
„Drtivá většina lidí cítí, že je vhodné začít si vytvářet finanční rezervy včas, pouhá 3 procenta respondentů uvedla, že na vlastní bydlení stačí spořit až po 26. roce života, naopak většina lidí považuje za ideální dobu věk 18–25 let. V tomto období si již mohou odkládat část peněz i sami mladí a nemusí se spoléhat jen na pomoc rodičů,“ říká Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny.
Právě Raiffeisen stavební spořitelna má nyní až do konce června akci na spořící smlouvy pro děti a mladé do 25 let včetně s úročením 1,5 procenta ročně. Momentálně se jedná o nejvýhodnější úrokovou sazbu na trhu a mladí ji budou mít garantovanou po dobu minimálně šesti let. Včetně úroků a státní podpory lze získat celkové roční zhodnocení přesahující 4 procenta ročně.
Zdroj dat: NMS Market Research, vzorek 1 000 respondentů.