(Aktualizováno 19:50) Pražští taxikáři potvrdili, že ve středu 15.
listopadu uspořádají v hlavním městě další protest proti přepravě objednávané přes mobilní aplikace, praví se ve zprávě Novinek.cz. Připomíná to protesty dělníků v devatenáctém století, kteří rozbíjeli stroje, protože „jim braly práci“. A kromě jiného si taxikáři stěžují, že řidiči Uberu nemají taxametry. Bylo by to až úsměvné, kdyby při tom svém protestu nechtěli blokovat Prahu při ranní a dopolední špičce, a otravovat tak lidem život.
Taxametr samozřejmě řidiči Uberu mají, je v aplikaci, přes kterou si cestu objednáváte. Naopak, je to pro klienta přívětivější, když ví, kudy pojede a za kolik. Ne jako občas s pražským taxikářem, kdy ho tu a tam musíte upozornit, že Prahu znáte a že na poznávací okružní cestu nemáte ani náladu, ani čas. A nedejbože, kdybyste začali mluvit anglicky nebo německy, to snad raději ani nedomýšlet. To by mohlo stát skoro polovinu zdejšího průměrného platu, což už se taky několikrát stalo.
A přesně kvůli tomu Uber vznikl. U nás ještě před Uberem začal fungovat startup Liftago. Prakticky také kvůli témuž. Zkrátka, taxikáři si za to mohou sami. A hlavně, ono jim to i pomáhá. Jen vzpomeňme na taxikáře verze 1.0, upocené triko, ledvinka a botasky Prestige, v puse žvýka a mistr světa amoleta. Dnes pražští taxikáři přešli houfně, i když verze 1.0 se tu a tam objeví, na slušivé oblečení a snaží se vystupovat na úrovni. Neboli pro nás klienty konkurence i v tomto segmentu trhu znamená neustálé zlepšování služeb.
Naproti tomu Uber tvrdí, že není taxislužba, ale sdílené cestování za úplatu. Což také není úplně pravda. Jejich řidiči si tím zcela jistě zajišťují podstatnou část svých příjmů, nejde o jakési přivydělávání si. Ale nešť, pokud platí daně. Není důvod proti tomu protestovat. „V Brně, kde Uber fungoval od začátku letošního února, byl jeho provoz zastaven červencovým předběžným opatřením krajského soudu. Nadřízený vrchní soud ale toto opatření koncem října zrušil.“ Tolik ze zprávy ČTK.
Taxikáři si nic nevyvzdorují. Budou se muset přizpůsobit, jak už to udělali s ošacením. Dispečinky nahradí operátorky aplikací, koncese s místopisem je v době navigací přežitá záležitost. Ono totiž k taxikařině stačí být slušný a uctivý, oblékat se seriózně, mít čisté auto s voňavým interiérem a nechtít obrat každého turistu. Takhle jednoduché to je. Primátorka Krnáčová s tím stejně nic udělat nemůže. Jediný efekt, který tento protest bude mít, je, že veřejné mínění se vůči taxikářům ještě více zatvrdí.
Aktualizováno 14.11. v 19:50: Sdružení českých taxikářů odvolalo středeční protest a požadují okamžité jednání s primátorkou Krnáčovou a vedením města za účasti policie a médií. Zároveň zástupci společnosti Uber sdělili médiím, že po posledním protestu taxikářů si jejich aplikaci stáhlo o čtyřicet procent více zákazníků než obvykle.