e-news.cz - kurzy
Reklama

Růst průmyslu v září zpomalil, dařilo se autům a energetice

07.11.2017, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Růst průmyslu v září zpomalil, dařilo se autům a energetice

Růst průmyslové výroby v České republice v září zpomalil o více než jedno procento na necelá čtyři a půl procenta.

V září se na růstu průmyslu nejvýrazněji podílela energetika a automobilová výroba, výrazně rostl i chemický průmysl. Zvýšily se také tržby v průmyslu, počet zaměstnanců v podnicích nad padesát pracovníků i jejich průměrná mzda. Analytici očekávají nadále v odvětví pozitivní vývoj. Aktuální údaje zveřejnil Český statistický úřad.
V září průmyslová výroba zaznamenala pokles růstu na 4,4 procenta, když v srpnu rostla tempem 5,8 procenta. Po očištění o sezonní vlivy zaznamenala průmyslová produkce oproti předchozímu měsíci 0,4procentní pokles. Významného nárůstu v září meziročně dosáhly výroba a rozvod elektřiny, plynu a tepla, které se zvýšily o 30,9 procenta, chemická výroba rostla takřka o čtvrtinu a výroba motorových vozidel o 3,7 procenta. Pokles evidoval těžební průmysl nebo výroba nápojů.
Podle analytiků by měl být i další vývoj průmyslové výroby optimistický. Záležet však bude zejména na automobilovém průmyslu. „Zářijový růst tuzemského průmyslu se opírá o globální růst poptávky, o solidní a po letech opět plošný růst eurozóny i o poptávku domácí. Situace bude příznivá i v dalších měsících,“ míní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda. Za celý letošní rok podle něj průmysl vykáže růst o zhruba pět procent.
Podobně se vyjádřil také hlavní ekonom ING Jakub Seidler, podle něhož by na základě indikátorů a vývoje nových zakázek měly podmínky v průmyslu zůstat dále optimistické. „Otázkou zůstává rychlost zpomalování výroby automobilů, na kterou dopadá již vysoká srovnávací základna a vytížení kapacit včetně nedostatku vhodné pracovní síly, což ztěžuje další navyšování výroby.“
Rovněž podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura vývoj průmyslu naznačuje, že česká ekonomika nadále zůstává ve výborné kondici, ale zároveň je už růst příliš vysoký. „Budoucí ochlazení průmyslové produkce, potažmo celé ekonomiky očekáváme na straně klíčového automobilového segmentu, neboť poptávka po automobilech v Evropě se pravděpodobně bude postupně blížit k bodu svého nasycení. Zatím však důvod k pesimismu nevidím.“
Meziročně se zvýšily také tržby v průmyslu, a to o 3,1 procenta. Výrazněji stouply domácí tržby zahrnující i nepřímý vývoz prostřednictvím neprůmyslových podniků, oproti tržbám z přímého vývozu. Hodnota nových zakázek ve vybraných odvětvích ve srovnání s minulým rokem vzrostla o 5,4 procenta, přičemž zakázky ze zahraničí vzrostly čtyřprocentně a zakázky z tuzemska o 8,3 procenta. O téměř dvě procenta se v září rovněž zvýšil počet pracovníků v podnicích s 50 a více zaměstnanci. Ti pobírali ve srovnání s minulým rokem o 6,9 procenta vyšší průměrnou hrubou měsíční mzdu – 30 445 korun.
Ve třetím kvartálu letošního roku průmyslová výroba oproti kvartálu předchozímu klesla po očištění o sezonní vlivy o 2,7 procenta. Meziročně bez vyloučení sezonních vlivů stoupla o 4,6 procenta.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama