Mercedes-Benz, německý symbol luxusu, čelí těžkým časům. Zisk za prvních devět měsíců roku 2024 se propadl o více než polovinu – z 7,8 miliardy eur na pouhých 3,87 miliardy. Třetí čtvrtletí přineslo pokles zisku před zdaněním o 70 %. Co se to děje s ikonou německého automobilového průmyslu?
Bouře nad Stuttgartem
Americká cla, čínská cenová válka a náklady na elektrifikaci – všechno najednou. Mercedes se ocitl v pasti vlastní luxusní strategie. Zatímco sázel na drahé modely s vysokými maržemi, čínská konkurence nabízí srovnatelnou kvalitu za zlomek ceny. Prodeje bateriových elektromobilů v Evropě sice rostou – za prvních devět měsíců o 24,1 % na 1,3 milionu vozů – ale Mercedes v tomto segmentu ztrácí tempo. Nové modely jako elektrická CLA a GLC mají ambice, realita trhu je však nekompromisní.
Evropský trh: Naděje nebo nejistota?
Registrace nových aut v EU od ledna do září vzrostly jen symbolicky – o 0,9 % na 8,06 milionu vozů. To je růst, který nikoho nenadchne. Nové emisní limity EU tlačí automobilky k prodeji více elektromobilů. Elektromobily dosáhly podílu 16,1 % na trhu, což je solidní číslo, ale zdaleka ne revoluce. Očekávaný celosvětový nárůst prodejů elektromobilů o 25-26 % v roce 2025 zní optimisticky, otázkou ale je, kolik z toho připadne na tradiční evropské značky a kolik na čínskou konkurenci.
Český průmysl na tenkém ledě
Pro Českou republiku, kde automobilový průmysl tvoří přes devět procent HDP a zaměstnává přibližně 400 000 lidí, je krize Mercedesu a dalších gigantů varováním. Výroba osobních aut u nás v prvních osmi měsících roku 2025 klesla o 2,1 % na 953 433 vozů. Dodavatelé hlásí problémy – jak zaznělo v jednom z komentářů: „Není měsíc, kdy by některý z dodavatelů neoznámil insolvenci nebo nečelil vážným finančním problémům.“
Podzim 2024 navíc přinesl novou krizi v dodávkách polovodičů, což automobilky rozhodně nepotřebovaly. Globální dodavatelské řetězce, narušené už během pandemie, se stále nevzpamatovaly.
Co z toho plyne?
Mercedes sice tvrdí, že výsledky jsou „v souladu s celoroční prognózou“ a že se bude „pohybovat v dynamickém prostředí“, ale realita je tvrdší. Luxusní strategie, která měla být záchranou, se stává přítěží.
Zdroj info: t-online.de, mercedes-benz.com
Autor: Marek Hájek
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT




