Německo, ekonomický stroj Evropy, se letos stalo hlavním cílem padělaných výrobků v EU. Každý týden zadrží celníci přes 144 tisíc podezřelých zásilek, což způsobuje miliardové škody a ohrožuje zdraví spotřebitelů. Co dělá z Německa ideální cíl pro padělatele?
Co vlastně jsou padělky a proč nás ohrožují?
Představte si, že si kupujete oblíbené tenisky slavné značky, ale ve skutečnosti dostanete napodobeninu, která se rozpadne po prvním použití. Nebo ještě hůř, obsahuje škodlivé chemikálie. Podle evropského práva je padělaný výrobek zboží, které neoprávněně kopíruje ochrannou známku, logo nebo design originálu, čímž porušuje práva jeho tvůrce. Nejde jen o oblečení či kosmetiku; zahrnuje to i software, hračky, léky nebo dokonce peníze. Tyto falzifikáty často nesplňují bezpečnostní normy.
V širším kontextu padělání porušuje nejen ochranné známky, ale i patenty a autorské práva. Pro laika to znamená, že když si objednáte levný gadget online, můžete podpořit nekalý byznys, který ničí opravdové firmy.
Rekordní čísla v roce 2025
Dnes je situace v Německu alarmující. Německá celní správa (Zoll) hlásí, že v roce 2024 hodnota zabaveného padělaného zboží dosáhla 417 milionů eur – dvojnásobek oproti roku 2023. Počet kusů? Přes 5 milionů, což je nárůst o více než 50 procent. Celá EU zaznamenala loni rekordních 112 milionů falzifikátů v hodnotě 3,8 miliardy eur, a Německo na tom má podíl 25 procent – více než kterákoli jiná země. Každý týden teď zadrží 144 tisíc zásilek, převážně z Číny a Turecka, plných oblečení, kosmetiky, videoher nebo hraček.
Proč právě Německo? Jeho bohatý trh a přístavy jako Hamburk jsou jako magnet pro pašeráky. Online obchody to jen usnadňují – anonymní zásilky dorazí poštou, kde je riziko odhalení nízké. Dokonce i padělaná eura se vracejí: v první polovině roku 2025 bylo z oběhu staženo 36 600 falešných bankovek v hodnotě 2,1 milionu eur. Před pěti lety byly tato čísla o polovinu nižší, ale globalizace a e-commerce to změnily.
Příčiny a dopady
Proč se falzifikátoři soustředí na Německo? Velký spotřebitelský trh s vysokou kupní silou je samozřejmě lákadlem, ale přidejte k tomu vyspělou logistiku a anonymitu online prodejů. Malé zásilky z Asie proklouznou celnicemi snadno, na rozdíl od velkých kontejnerů. Spotřebitelé? Mnoho z nás – včetně Čechů – kupuje levnější alternativy, což trh dál živí, i když kampaně EUIPO varují před riziky.
Dopady jsou devastující. Roční ztráty německých firem dosahují minimálně 8 miliard eur, což ohrožuje desetitisíce pracovních míst. Image značek trpí, stát musí platit za kontroly a soudy. Padělaná kosmetika nebo léky mohou způsobit poškození zdraví a otravy.
Ekonomové volají po tvrdších celních pravidlech a odpovědnosti platforem jako Amazon. Lékaři upozorňují na zdravotní hrozby, Europol a OLAF prosazují mezinárodní spolupráci. A spotřebitelé? Část ignoruje varování kvůli ceně.
Do roku 2030 se očekává eskalace: AI a 3D tisk udělají padělky sofistikovanějšími, ale blockchain a RFID čipy pomohou ověřovat pravost. Legislativa se zpřísní, platformy budou zodpovědnější. Poptávka po originálech poroste s důrazem na udržitelnost. Firmy musí investovat do ochrany značek, aby v tomto boji nezaostaly. Padělky nejsou jen vzdálený problém Německa – ohrožují celou EU, včetně našeho trhu.
Zdroj info: Zoll, EUIPO, n-tv.de
Autor: Marek Hájek
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT