Buřinka - stavební spoření
Reklama

Zdá se, že rozšíření „Gigafactory” Tesla se zastavuje

28.08.2025, Autor: Marek Hájek

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Zdá se, že rozšíření „Gigafactory” Tesla se zastavuje

Tesla, symbol inovací a elektromobility, čelí v německém Grünheide nečekaným překážkám. Plánované rozšíření tamní Gigafactory, které mělo posunout výrobu na milion vozů ročně, je prakticky zastaveno. Jaké to může mít dopady na evropský automobilový průmysl?

Když ambice narazí na realitu

Představte si továrnu, která má být srdcem evropské elektromobility, motorem inovací a zdrojem tisíců pracovních míst. Tesla Gigafactory v Grünheide u Berlína měla být právě tímto – symbolem zelené budoucnosti. Jenže dnes je realita jiná. Výrobní kapacita je odhadována na 375 000 vozů ročně, s reálnou produkcí kolem 250 000 vozů ročně, což je hluboko pod maximem 500 000 vozů. Plán na navýšení až na milion vozidel ročně zůstává na papíře, protože Tesla dosud nepodala žádost o potřebná povolení. 

Historie plná kontroverzí

Cesta Gigafactory v Grünheide nebyla nikdy hladká. Když Tesla v roce 2019 oznámila výstavbu, slibovala revoluci – první velkou evropskou továrnu na elektromobily. Výstavba začala v roce 2020, ale už tehdy se ozývaly hlasy nesouhlasu. Kácení přes 300 hektarů lesa a obavy z vysoké spotřeby vody v oblasti s omezenými zdroji vyvolaly protesty. Provoz byl spuštěn v březnu 2022, ale odpor místních obyvatel a ekologických aktivistů neustal. V roce 2024 se většina obyvatel Grünheide v nezávazném referendu postavila proti rozšíření, a přestože zastupitelstvo plán později schválilo, Tesla zůstává opatrná. K tomu přidejte incidenty jako žhářský útok na elektrické vedení v roce 2024 či požár v srpnu 2025, a máte recept na nejistotu.

Proč se šláplo na brzdu?

Důvodů, proč rozšíření Gigafactory stagnuje, je několik. První a zásadní je slabá poptávka po elektromobilech v Evropě. Tržní podíl bateriových vozů dosáhl 15,6 %, což představuje nárůst oproti 12,5 % ve stejném období roku 2024, ale prodeje vozů Tesla v Německu v červenci 2025 meziročně propadly o 55,1 %. Kdo by investoval do obrovského rozšíření, když trh spí? K tomu se přidává rostoucí konkurence, zejména ze strany čínských výrobců jako BYD, a ekonomické tlaky, jako je inflace, které brzdí spotřebitelskou důvěru.

Dalším kamenem úrazu je odpor místní komunity. Ekologické iniciativy, jako Bürgerinitiative Grünheide vedená Steffenem Schorchtem, nebo spolek VNLB pod vedením Manu Hoyerové, upozorňují na rizika spojená s vysokou spotřebou vody a možným znečištěním vodních zdrojů. Jejich hlas je silný – a právní námitky spolu s protesty komplikují jakýkoli pokrok. Jak tedy najít rovnováhu mezi ekonomickým rozvojem a ochranou přírody?

Ekonomické dopady

Zastavení rozšíření není jen problémem Tesly, ale i celého regionu Braniborska a širší evropské ekonomiky. Původní plán počítal s navýšením počtu zaměstnanců z aktuálních 12 000–12 500 na 22 500. Tyto pracovní místa teď visí ve vzduchu. K tomu přidejte ztrátu příležitostí pro lokální dodavatele a inovace v oblasti bateriových technologií – Tesla chtěla zvýšit výrobu baterií ze současných 50 GWh na 100 GWh ročně, což by mohlo být klíčové pro budoucnost elektromobility. Jak uvádí portál Shop4tesla.com, investice do železniční dopravy dosahují přibližně 250 milionů eur. Pokud se rozšíření neuskuteční, hrozí, že tyto peníze budou vynaloženy zbytečně.

Pro Českou republiku, která je hluboce propojena s německým automobilovým průmyslem, to také není dobrá zpráva. Naše firmy, ať už jde o dodavatele dílů nebo logistické společnosti, by mohly těžit z rozšíření Gigafactory. Teď ale musíme počítat s tím, že německá pozice v tomto sektoru může oslabit, což se může dotknout i nás.

Kam směřuje Gigafactory v Grünheide?

Pohledy na situaci se liší. Tesla a zemská vláda Braniborska v čele s premiérem Dietmarem Woidkem vidí rozšíření jako nezbytné pro udržení konkurenceschopnosti Evropy. Argumentují pracovními místy, inovacemi a posílením regionální ekonomiky. Na druhé straně stojí ekologové, kteří varují před nevratnými dopady na přírodu. A co ekonomičtí experti? Ti zdůrazňují, že v době rostoucí konkurence a slabé poptávky je opatrnost Tesly logická.

Možné scénáře jsou tři. Nejpravděpodobnější je, že Tesla dokončí menší projekty, jako nákladní nádraží pro odlehčení silniční dopravy, ale velké rozšíření odloží. Pokud by se však trh s elektromobily oživil, mohla by firma znovu spustit plány na milion vozů ročně. A konečně, pokud odpor veřejnosti a slabá poptávka přetrvají, hrozí dlouhodobá stagnace – nebo dokonce přehodnocení Evropy jako klíčového trhu. 

Jedno je ale jisté: Budoucnost tohoto projektu neovlivní jen Braniborsko, ale i celou Evropu, včetně nás v Česku. 

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Marek Hájek

Zdroj info: spiegel.de, T-online.de, Shop4tesla.com, electrive.com


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Rusko krvácí: Zelenskyj varuje před deficitem 100 miliard dolarů, Kreml mlží

23.10.2025, Autor: Josef Neštický

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj na tiskovém briefingu upozornil, že Rusko v roce 2026 čeká rozpočtový deficit téměř 100 miliard dolarů. Toto číslo je o třetinu vyšší než předchozí odhad. Oficiální ruské plány však hovoří o polovině této sumy, což odhaluje hluboké rozdíly v pohledech na ekonomickou realitu.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama

Donbas: Putinova posedlost, která může přepsat dějiny

22.10.2025, Autor: red

Donbas, kdysi průmyslové srdce Ukrajiny, je dnes bojištěm, kde se rozhoduje o osudu celé Evropy. Tento region není pro Rusko jen kus země, ale symbol moci, zdroj bohatství a strategický klíč k ovládnutí Černého moře. Válka trvá už přes tři roky a tlak na Ukrajinu, aby se z Donbasu stáhla, stále roste. Proč je tento region tak důležitý?

Evropa pod tlakem: Merz tvrdě kritizuje závislost na USA a Číně

21.10.2025, Autor: Josef Neštický

Německý kancléř Friedrich Merz nedávno varoval, že Evropa se stává pouhým pěšákem v ekonomické partii mezi USA a Čínou. Jeho slova, pronesená v kontextu pomalého růstu a rostoucích obchodních bariér, rezonují v době, kdy EU bojuje o svou strategickou autonomii. 

Švehla: Rozpočet a ekonomika země

20.10.2025, Autor: Martin Švehla

V období, kdy jedna vláda dosluhuje a druhá přebírá její funkci, se hodně mluví o ekonomice. Jedni se utvrzují v přesvědčení, že odvedli ohromný kus práce a předávají zemi novým vládcům v perfektním stavu, druzí naopak zjišťují, že stav je ještě horší, než si mysleli a chystají se – obrazně řečeno – čistit Augiášův chlív. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Miliardy z Bruselu bez výsledku: Kam mizí evropské dotace?

18.10.2025, Autor: red

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v nedávné zprávě varuje: Masivní příliv evropských dotací do Česka zatím nepřinesl očekávaný dlouhodobý ekonomický impuls. Místo toho se peníze často rozptylují do tisíců malých projektů, které řeší okamžité potřeby, ale neposilují konkurenceschopnost země. Jak se to stalo – a co s tím dál?

Korupce v Česku nekončí: Staré struktury, nové metody

18.10.2025, Autor: Josef Neštický

Korupce zůstává jednou z hlavních forem organizované kriminality v České republice. I když celková kriminalita mírně klesá, vnímání korupce mezi Čechy roste a ekonomické ztráty se počítají v miliardách. Proč se korupci stále nedaří vymýtit? A jak její důsledky dopadají na běžné lidi i stát?

Zabráníme temnému věku na počátku technologií?

18.10.2025, Autor: Vojtěch Benda

V současné době probíhá velká snaha o digitalizaci fyzických textů. Jde o časově náročnou práci, která umožňuje snadnější přístup k jinak obtížně dostupným dokumentům. Ovšem ne každý text, který je digitalizován, je v bezpečí.

Apogeo
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

EU šlape na brzdu byrokracie. Pomoc pro firmy, nebo ústup od ideálů?

17.10.2025, Autor: red

Evropská unie zintenzivňuje své úsilí o snížení byrokracie, což slibuje úspory pro podniky, ale zároveň vyvolává obavy z oslabení environmentálních a sociálních standardů. Lídři EU v čele s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou prosazují tzv. omnibusové balíčky, které mají zjednodušit pravidla v oblasti udržitelnosti a investic. Pro české firmy to může znamenat méně papírování, ale i otázku, zda se neobětuje dlouhodobá ochrana národních zájmů.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama