Mobilní hry nemají příliš dobrou pověst. Sice dávno není pravda, že neexistují kvalitní hry na mobily, ale není jich tolik a podstatná část mobilních her jsou spíše recyklované kousky plné reklamy nebo agresivních mikrotransakcí. To určitě nepomáhá snahám vývojářů, kteří se snaží vydat skutečnou kvalitu.
Největší potíží mobilních her je riziko, které vývojáři a vydavatelé podstupují. V současné době je možné na smartphonech trávit čas bezpočtem způsobů a hry jsou jen jedním z nich. Navíc si také konkurují navzájem. Přitom možnosti zařízení a také požadavky uživatelů jsou srovnatelné s počítačovými hrami. Hry na mobil by tak měly dosahovat podobných kvalit, aby mohly uspět.
Takový vývoj je dlouhý a především drahý, a ne vždy se vyplatí. Existují sice hry, kterým se podařilo prorazit a vydělávají velké peníze, aniž by šlo o opovrhovaný titul zaměřený na neetické praktiky, ale na jeden takový titul připadá několik, které se nevyplatily. Právě z toho důvodu byl například zrušen projekt Call of Duty na mobily, protože se společnost Activision bála, že by šlo o příliš velkou a riskantní investici.
Obecně platí, že v průmyslu mobilních her jsou rizika velká, ale velké mohou být i zisky. Na to spoléhá šéf společnosti Supercell Ilkka Paananen. Podle něj je třeba podstupovat větší rizika, aby bylo možné uspět s novými hrami.
Supercell velmi investuje do většího množství projektů s nadějí, že objeví nový přístup k mobilním hrám. Společnost má za sebou již několik úspěšných her jako Clash of Clans nebo Brawl Stars a nyní se snaží najít další hit. Údajně 60% času hraní mobilních her tvoří hry starší šesti let a pouze 10% hry vydané v posledním roce.
To se společnost Supercell snaží změnit a tak investují do inovací a dává svým týmům volnou ruku, aby přišli s hrou, která, podle slov ředitele, bude oblíbená i za 5 nebo 10 let. Právě proto mají ve vývoji okolo 10 her a spoléhají na to, že některá z nich bude ta, která prorazí a možná dokonce promění trh s mobilními hrami.
Je také otázkou, jak tento průmysl promění umělá inteligence. Již nyní dokáže urychlit vývoj či analyzovat chování hráčů, ale pan Paananen řekl pro BBC, že její vliv půjde ještě dál. Podle něj bude s její pomocí možné vytvořit něco úplně nového. „Konečným výsledkem možná ani není hra, nebo hra, kterou bychom běžně za hru považovali, ale je to úplně jiný zážitek, který umožňuje umělá inteligence.“ Z toho důvodu také společnost Supercell investuje do vývoje v této oblasti.
Pověst mobilních her se zlepšuje, ale stále není tak dobrá jako u jiných videoher. Pokud se podaří nadále vyvíjet oblíbené a kvalitní hry tento škraloup, který se s mobilními hrami táhne, by mohl být překonán, a navíc, pokud by se zde objevilo něco skutečně převratného, mohlo by si to získat velkou popularitu nejen obvyklých hráčů, ale také mnohem širšího publika.
Foto: Pixabay
Autor: Vojtech Benda
Zdroj info: BBC