e-news.cz - kurzy
Reklama

Proč jsou všechny hry stejné?

18.09.2024, Autor: Vojtěch Benda

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Proč jsou všechny hry stejné?

Pokud se v dnešní době zeptáte nějakého hráče, v jakém stavu je nyní videoherní průmysl, dočkáte se spíše pochmurných reakcí: Tvůrci stále více tahají peníze z hráčů pomocí mikrotransakcí, dodatečného obsahu, který ani zdaleka neodpovídá své cenovce, a obecně se zvyšují ceny počítačových her. To by se možná dalo přejít, pokud by cena produktů odpovídala jejich kvalitě. Naneštěstí v mnoha případech tomu tak není. Mnoho her stále dokola opakuje tu samou zaběhlou formulku a nepřichází s ničím inovativním. 

Přitom tvorba jediné hry stojí obrovské množství peněz. Pro představu vývoj Cyberpunku 2077 stál 174 milionů dolarů, a pokud započteme reklamu, a především masivní update z roku 2023, tak se celkový rozpočet se vyšplhá téměř k půl miliardě dolarů. Koneckonců celý videoherní průmysl je větší než filmový, televizní a hudební průmysl dohromady. Jeho celková hodnota se odhaduje na více než 200 miliard dolarů.

Proč, když se tolik peněz investuje do vývoje, jsou hry stále stejné? Obvykle se říká, že vydavatelé nechtějí riskovat a pokud něco funguje, dělají to pořád dokola. Člověk se ani nemůže divit, že v takto velkém byznysu se nikomu nechce příliš experimentovat. Jak je ale možné, že stále funguje něco, na co se v téměř každé videoherní recenzi objevují stížnosti?!

Patrně jde o to, že videoherní průmysl má na rozdíl od jiných médií velmi specifické publikum. Ano, jsou zde recenzenti, streameři a velmi zapálení hráči, kteří hrají téměř každou velkou hru, co vychází. Přestože jejich vliv na veřejném mínění je větší než u zbytku hráčů, je jich menšina a průměrný člověk, byť se sám identifikuje jako hráč a věnuje videohrám dost času, nemá kapacitu, chuť a mnohdy ani rozpočet, byť i zkusit všechny velké tituly, které vycházejí – dokonce ani většinu z nich.

Právě tak vzniká rozdíl mezi názorem profesionálů, kteří mají živnost založenou na tom, že odehrají většinu známých her a tím, co nakupují běžní hráči, kteří si koupí jednu hru za rok nebo i méně. Těm prvním se tato obvyklá formule videoher již zajídá a čím dál víc si uvědomují, že hrají pořád to samé dokola, zatímco ostatní si užívají nové hry, podle starého modelu, protože ten model prostě funguje, pokud se neopakuje stále dokola.

Člověk, který tak má zájem o videoherní průmysl, může propadat depresi, když vidí, že vývojáři šetří, kde se dá, a to často i na kvalitě produktů. To je posíleno situací, kdy se celé odvětví dostalo na sestupnou trajektorii okolo roku 2020. Naštěstí od té doby se trh již dokázal stabilizovat a v roce 2023 opět růst.

Obecně je herní průmysl na vzestupu jak z hlediska nabídky, tak i poptávky. Díky tomu si myslím, že situace se bude spíše zlepšovat. Možná bude pro hráče obtížné probrat se množstvím průměrného balastu, ale díky množství vycházejících her se mezi nimi najdou i velmi kvalitní tituly. Koneckonců i v posledních letech je vidět, že každý rok vyjde několik opravdu povedených kousků. Navíc čím více kvalitních her bude vycházet, tím spíše se tvůrci budou muset snažit, aby vynikli. 

Myslím tedy, že budoucnost hráčů není tak chmurná, jak se mnohým zdá! 

Foto: Pixabay

Autor: Vojtěch Benda 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama