e-news.cz - kurzy
Reklama

Peter Bittó: Nepamatuji si z dějepisu historickou etapu, kdy se vývoj zastavil

18.09.2023, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Peter Bittó: Nepamatuji si z dějepisu historickou etapu, kdy se vývoj zastavil

Rozhovor s Peterem Bittó, generálním ředitelem a členem představenstva společnosti Renocar a.s.

Peter Bittó je generální ředitel a člen představenstva společnosti Renocar a.s., která se specializuje na prodej vozů BMW.  

„Infrastruktura se rychle vyvíjí. Rád říkám, že na přelomu 19. a 20. století, když začínali spalovací motory, taky nebyly benzinky skoro nikde. A s koňským povozem se dalo kdekoli zastavit a koně napojit a nechat napást.  A nepochybuji, že tenkrát to odpůrci automobilismu používali jako argument. A teď máme benzinky na každém rohu. Takže to chce čas, ale myslím, že to teď už půjde skutečně rychle,“ říká Peter Bittó.

Jak změní elektronizace a digitalizace trh s automobily? 

Zásadně a poměrně rychle. A v podstatě se to už děje. Mění se předprodejní procesy jako je hledání a výběr vozu, konfigurace výbavy, nabídkový proces, řešení financování atd. Všechno se už děje víceméně on-line. V BMW, jako u prémiové značky, stále zůstává ve fyzickém světě ten proces finálního výběru modelu, jeho vyzkoušení a konfigurace výbavy. Přece jenom je to zážitková část celého obchodu, zákazník si chce auto sám vyzkoušet, vidět na vlastní oči jeho barvu a třeba materiály v interiéru, nechat si poradit od prodejce co se týká výběru pohonu, výbavy a tak dále. BMW je o emocích a ty v digitálním světe úplně nenahradíte. Tahle kombinace digitálního a fyzického procesu výběru a nákupu nového vozů u BMW zůstane, používáme pro to název Phygital Journey of Customer. Možná na první pohled trochu kostrbaté, ale vyjadřuje to právě to funkční propojení obou cest.

Zatím lidé prožívají s elektromobily spíše dojezdovou tíseň. Jak to vidíte s infrastrukturou?

Infrastruktura se rychle vyvíjí. Rád říkám, že na přelomu 19. a 20. století, když začínali spalovací motory, taky nebyly benzinky skoro nikde. A s koňským povozem se dalo kdekoli zastavit a koně napojit a nechat napást.  A nepochybuji, že tenkrát to odpůrci automobilismu používali jako argument. A teď máme benzinky na každém rohu. Takže to chce čas, ale myslím, že to teď už půjde skutečně rychle.

Jaké značky zastupujete na českém trhu?

Renocar je jeden z největších dealerů značek BMW, MINI, BMW M a BMW Motorrad. Existujeme již 33 let a historicky máme zkušenosti i s jinými značkami, ale nakonec jsme zůstali jenom u značek BMW Group. A nelitujeme.

O jaký typ vozidel v roce 2023 mají klienti nejvíce zájem?

Poptávka v České republice po jednotlivých modelech se zásadně v posledních letech nemění. Stále jsou nejoblíbenější modely SUV, zejména samozřejmě BMW X5, ale také X3 a v minulém roce uvedená nová X1, což je skutečně povedený model a zájem zákazníků tomu odpovídá. Po nich následují klasické modely jako je BMW 3 a hodně si slibujeme od nového modelu BMW 5, který už byl představený a do výroby přijde teď na podzim. Co se týká motorizací, český trh tradičně preferuje šestiválce, kdy benzínové motory postupně stále více nahrazují dominanci dieselů z předcházejících let. A samozřejmě rostou prodeje plug-in hybridů a čistě elektrických vozů.

Jak stoupá zájem o elektrické modely?

Zájem stoupá dramaticky ve stovkách procent ročně. Nejsem žádný fanatický podporovatel absolutní elektromobility, ale hybridní a čistě elektrické vozy mají na trhu své místo a naši klienti si to začínají uvědomovat. Zkrátka pro někoho je to nejlepší volba, a navíc, jak jsem uvedl v úvodu, technické překážky a omezení vývojáři postupně řeší a dávají tím tomuto typu pohonu širší pole použití. Otázkou je, jaký je skutečný tržní potenciál pro prodej těchto vozů. Odborníci uvádějí, že podíl elektromobilů na celkové počtu vozů by mohl v nejbližších letech dosáhnout 25-30 %. BMW má na českém trhu v příštím roce cíl dosáhnout podíl cca 20 % elektromobilů a hybridů ze všech prodaných vozů. Takže se budeme k tomu stropu pomalu přibližovat. Posouvat tento tržní strop dál můžou státní dotace nebo podpory, zlepšování infrastruktury a vlastností elektrických vozů – dojezd, rychlost nabíjení atd. A samozřejmě cenová politika jednotlivých automobilek. Uvidíme, sám jsem na ty následující roky zvědavý.

Říkáte, že si z digitalizace vytváříme společníka, ne nepřítele. Může se stát z přítele nepřítel?

V sci-fi filmech určitě. Ve skutečnosti je to ale jako s každým novým vynálezem nebo technologií, když ji zvládnete, posouvá to svět dopředu. Není se čeho bát, budeme se ty technologie muset ale naučit efektivně používat.

Vaše auta také využívají BMW digitální klíč i s vypnutým telefonem. Jak to funguje? 

Použitelnost digitálního klíče závisí na tom, proč a jak je telefon vypnutý. Když je máte v digitálním klíči povolený tzv. pasivní přístup (Passive entry), uživatel může zamknout/odemknout a nastartovat vozidlo třeba až 5 hodin po vybití baterie iPhonu. Pokud ale pasivní přístup uživatel ručně vypnul, digitální klíč nebude s vypnutým nebo vybitým telefonem fungovat. Režim v letadle, slabé baterie nebo mobilní připojení nemají žádný vliv na provoz digitálního klíče.

Co se ale stane, když vám telefon ukradnou nebo se do něho „nabourá“ hacker?

Souvisí to s výše uvedeným tzv. „Pasivním přístupem“. Pokud je zapnutý, pro odemknutí / zamknutí / nastartování není potřeba žádná identifikace uživatele. Prostě se přiblížíte na 1,5m k vozu, ten se odemkne, nastoupíte a můžete startovat klidně s telefonem v kapse. Pokud je expresní režim deaktivován, je pro tyto úkony vyžadována identifikace (FaceID, pin), obdobně jako při placení kartou. Záleží tedy na uživateli, který způsob zvolí.

Jaké další přednosti mají vaše automobily? 

Myslím, že mají všechny přednosti, které potřebují, aby naplňovali hlavní heslo BMW, a tím je „Radost z jízdy“. Někdo někdy řekl, že BMW nevyrábí auta, které potřebujete, ale auta, které chcete. Myslím, že to je hezká definice.

Dožijeme se také autonomních aut? 

Teď v létě BMW oficiálně a slavnostně otevírala svoji velkou investici u Sokolova, což je polygon právě pro vývoj autonomních systému neboli vozů. Na tom otevření bylo v ČR kompletní představenstvo společnosti možná právě proto, že BMW investovala do stavby a vybavení toho polygonu celkem cca 300 mil. €. Nedokážu si představit takovou investici, kdyby tento směr neměl budoucnost. Takže nevím, jestli se toho dožijeme všichni, ale někteří určitě. Kromě technologií to ale bude vyžadovat změny také v legislativě a v dalších návazných produktech jako je financování vozů, jejich pojištění atd.   

Dají se ještě v automobilovém průmyslu vymýšlet nové směry a technologie? 

Nepamatuji si z dějepisu historickou etapu, kdy by se vývoj zastavil. Takže určitě bude pokračovat obecně a také samozřejmě v automobilovém průmyslu. Kam to bude celé směrovat, to se musíme nechat překvapit. V 70. a 80. letech, když jsem chodil na základní školu jsme kreslili obrázky na téma, jak bude vypadat svět v roce 2000. A skoro všichni kreslili létající auta. To se nám nesplnilo ale zase nikdo netušil, že bude existovat internet nebo mobilní telefony. Budoucnost se odhaduje těžko. 

Jste také příznivec golfu. Proč právě golf? 

Golf je jako sport neoddělitelně spojený se značkou BMW. Na světové profesionální úrovni, ale také na naší lokální amatérské. Takže je to pro nás marketingový nástroj, využíváme golf jako cestu a způsob, jak komunikovat s naší cílovou skupinou. Já jsem ale golf začal hrát dávno předtím, než jsem přišel do Renocaru na tuto pozici. Učil jsem se při něm koncentraci, pokoře a řízení emocí. A u golfu jsem potkal spoustu fajn lidí, ze kterých jsou teď moji výborní kamarádi. Takže všechno do sebe tak říkajíc perfektně zapadlo. 

Máte rád i jiné sporty?

Ano, určitě. Kromě golfu lyžuji, běhám a poslední rok jsem se vrátil k basketbalu, který jsem závodně hrával před více než 20 lety. Jsem šťastný, že to stále jde a že mě to baví.

Co přináší sport do života obchodníka?

Obchod je sport, podnikání je sport. Alespoň já to tak vnímám. Je to pro mě to samé – výzva, hra, zábava, komunikace, přátelé, radost. Takže se to nedá oddělit, neznám dobrého obchodníka, který by nedělal nějaký sport. 

Děkuji za rozhovor.

Foto: Poskytnuto Petrem Bittó

Autor: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama