Apogeo
Reklama

Vladimír Šmicer: Premier League je pro kluby finančně víc než Liga mistrů

03.05.2023, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Vladimír Šmicer: Premier League je pro kluby finančně víc než Liga mistrů

Na koni loňského roku proběhla v médiích informace, podle které sleduje v Anglii Premier League 34 miliónů lidí. Celosvětově se pak jedná o 3,2 miliardy fanoušků. Premier League je tak jednoznačně nejsledovanější a nejbohatší fotbalovou soutěží planety. Českým expertem na Premier League je Vladimír Šmicer, který hájil v letech 1999 – 2005 barvy jednoho z nejpopulárnějších a nejlepších klubů světa FC Liverpool. 

Při svém posledním vystoupení v barvách Reds se 26. května 2005 zapsal v Istanbulu nesmazatelně do dějin klubu, když svou brankou na 2:3 vrátil ve finále Ligy mistrů proti AC Milán svůj tým do boje o nejcennější klubovou trofej světa. V penaltovém rozstřelu pak svým posledním kopem do míče v barvách Liverpoolu proměnil vítěznou penaltu. 

Zdroj foto: Instagram smicer.vladimir

Liverpool letos porazil 7:0 Manchester United, aby za týden prohrál Bouremonthem 0:1. Z pozice někoho, kdo není ortodoxní fanoušek žádného z klubů, mě právě díky tomu Premier League strašně baví…

Liverpool vyhrál všechno, co se vyhrát dá, ale to, co bylo včera, nikoho nezajímá. Premier League má nesporné kouzlo. Spojení tradičního prostředí a anglické fotbalové kultury v kombinaci s top světovými hráči vytváří neskutečný produkt. Špičkové fotbalisty nekupují jenom nejlepší týmy. Například ve Wolwes, kteří hrají ve spodní polovině tabulky, máte pět Portugalců, kteří hrají za národní tým. Ani sebesilnější tým si proto nemůže být v souboji s papírovým outsiderem jistý třemi body.  

 Liverpool vyhrál v roce 2019 znovu Ligu mistrů, za rok domácí titul. Zdálo se mi, že i přes covidová opatření která provázela oslavy titulu, bylo pro fanoušky vítězství v Premier League víc než triumf v Lize mistrů? 

Odhaduji, že tak pro 70% fanoušků je na prvním místě Premier League. Chtějí být nejlepší v Anglii ve které bydlí, mají rodiny a kamarády se kterými chodí na fotbal. K tomu se musí přičíst nesmiřitelná fanouškovská rivalita mezi kluby. A protože je skoro nemožné vyhrát v jednom roce obě soutěže, většina fanoušků uvažuje ve smyslu: Dobře, nejsme sice nejlepší doma, ale jsme alespoň nejlepší v Evropě. 

Takže triumf v Champions League představuje cenu útěchy? Například Chelsea vyhrála v roce 2021 Ligu mistrů, doma ale skončila čtvrtá se ztrátou 19 bodů za Manchesterem City, který právě ve finále LM porazila.   

I tak by se to dalo s hodně mírnou dávkou nadsázky říct. 

Jsem si jist, že pokladníci klubů určitě preferují Premier League. Po sezóně 2021/2022 inkasoval Manchester City za domácí titul 154 miliónů liber, zatímco UEFA vyplatila vítězi Ligy mistrů 73 miliónů liber, tedy necelou polovinu.

Na Premier League se můžete dívat na celém světě, neskutečný trh nabízí Asie a peníze za televizní práva jsou obrovské. Není to tak dávno, co tradičním hracím termínem byla sobota v 15.00 hodin anglického času. Někdy se hrálo v jednom termínu i celé kolo. Dnes je termínová listina podřízena zájmům vysílacích společností a proto se hraje v pondělí. Soutěž řídí trh.

Sheffield, který před dvěma lety z Premier League sestoupil, kasíroval o 18 miliónů liber více než Chelsea za vítězství v Lize mistrů…

V Anglii to funguje tak, že po pádu z Premier League dostává tým tuším dva roky stejné peníze. Nemusí prodávat hráče a řešit situaci, kdy má najednou dejme tomu o 30 miliónů liber nižší rozpočet. 

Deset nejbohatším klubů napříč sporty je z USA. Majitelé Manchesteru United, FC Liverpool, Chelsea a Arsenalu jsou rovněž z Ameriky. Tam je pro každého účastníka soutěže důležitější ziskovost celé organizace než vítězství. Neblíží se tomu i Premier League?

Na toto téma můžeme diskutovat hodiny. Já bych si to přál, vůbec by mi nevadilo, kdyby menší kluby po vzoru Leicesteru narušily hegemonii největších a zároveň nejbohatších klubů. Ale vzhledem k tomu jak je fotbal v Evropě nastavený mi to nepřijde reálné. Platí a nějakou dobu bude platit, že kdo má peníze, vyhrává. Rozpočty rostou nesmyslně nahoru, přestupy za 100 miliónů euro a výše považuji za šílené. Podle mě to není správné, jde to proti fotbalu a fanouškům.

Majitelem Arsenalu, který letos hraje o titul, je Stan Kroenke. Ten je mimo jiné i vlastníkem Colorado Avalanche a na titul v NHL klidně čekal dvacet let. 

Protože má jasno v tom, jak to v NHL funguje. Ví, že dá za výplaty 80 miliónů dolarů. Ví dopředu jaké jsou příjmy z televize, z reklam a tomu podřizuje sestavení týmu. Majitel Liverpoolu vlastní v USA basebalový tým Boston Red Sox a je vidět, že po americkém vzoru odmítá přeplácet hráče. Když se podíváte na příjmy a výdaje, současný trenér Jürgen Klopp není v červených číslech. Na druhé straně ale fanoušci vidí jak nakupují Citizens nebo Manchester United a jsou nespokojeni. Neumím si proto představit, že by se třeba v Evropě zavedly platové stropy pro hráče, což je v USA součástí byznysu.

Šest největších tradičních klubů Anglie zatoužilo, přestože doma inkasují obrovské peníze, po Evropské Superlize. Ta byla sice ze strany UEFA „zlikvidována“ vzápětí po oznámení záměru, ale zdá se, že myšlenka není úplně mrtvá. Objevil se nový projekt s až 80 kluby…

Nemyslím si, že projekt Superligy je úplně pohřbený. První pokus vzhledem k mimořádně negativní reakci fanoušků a především UEFA nedopadl. Proto se také změní systém Champions League. Od sezóny 2024/25 bude mít 36 účastníků místo dosavadních 32. Nový 4 účastníci přibudou na základě výsledků zemí v předchozím ročníku. Posílí tedy opět nejsilnější a nejbohatší soutěže.  

Zdroj foto 1+2: Instagram smicer.vladimir

Autor: Petr Bošnakov


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama