e-news.cz - kurzy
Reklama

Michal Šnobr: Hodně mě nyní vytěžuje zemědělství

17.12.2022, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Michal Šnobr: Hodně mě nyní vytěžuje zemědělství

Michal Šnobr je zakladatelem a CEO společnosti HAMAGA a.s., investorem, akcionářem, hoteliérem, zemědělcem i velkým fandou Lega.

Rozhovor s MICHALEM ŠNOBREM, zakladatelem a CEO HAMAGA a.s., investorem, minoritním akcionářem ČEZu, hoteliérem i zemědělcem.

Jeho firma HAMAGA a.s. je majetkový holding, podnikající na českém trhu. Zaměřuje se na dlouhodobé investice v oblasti hotelnictví, sportu, zábavního průmyslu, real estate či zemědělství.

Před dvěma lety jste koupil podíl ve firmě Sportprofi, která provozovala v Deštném v Jizerských horách sjezdovky, vleky a další zařízení, co souvisí s lyžováním. Jaké plány s tím máte?

Společnost Sport Profi, provozovatel a majitel Skiareál v Deštném v Orlických horách je opravdu součástí holdingu HAMAGA. Ideově zapadá k našim hotelovým aktivitám Amenity Resorts v Deštném, kde provozujeme velký hotelový resort. Celkově to odpovídá filozofii našich resortů v Česku, tj. vždy v daném místě být „více“ než jen nemovitost – hotel a mít další možnosti a rozměr, co našim klientům nabídnout z „domácí kuchyně“.    

V Deštném vlastníte také i resort Amenity, který zahrnuje i ubytování s bazény, wellness a bowling. Máte i objekty ve Špindlerově mlýně, na Lipně a v Nové Bystřici. Jaká byla letní sezóna?

Na letní sezonu si určitě nemůžeme stěžovat, byla dobrá i když rozjezd, zejména v červenci mohl být i lepší. S tím se ale dalo počítat, tak jak po covidu lidé využili naplno zase možnost cestovat na dovolené do zahraničí. My jsme ale obecně i v covidových letech měli výborné letní sezóny, takže ani toto léto nijak nevybočilo. Co se ale proti covidovým letům vylepšilo hodně, byly firemní akce všeho druhu. To nám letos hodně pomohlo.

Jak vidíte nadcházející zimní sezónu v souvislosti s prudkým růstem cen energií?

Upřímně? Máme z toho velké obavy. Nikdo neví, co se stane. Jak budou naši klienti, zákazníci reagovat. Jak budou nejen domácnosti, ale právě i firmy utrácet. Právě firmy a jejich poptávka jsou pro nás stěžejní v době mezi hlavními sezónami v létě a zimě. Co se týká našeho hospodaření, tak i my ucítíme podstatné zdražení v energiích v našem hospodaření. Sice to nebude tak hrozivé neb máme u více než poloviny odběrů ještě zasmluvněné levné ceny energií, ale i tak to bude významný zářez do našich čísel, který se nám samozřejmě nepodaří v plném přenést do konečných cen nejen ubytování, ale i v restauracích.

Je letošek to nejhorší období, které v energetice zažíváme? Zvládneme letošní topnou a energetickou sezónu?

Já bych neřekl, že nejhorší. Tu nejhorší zatáčku pomohla vybrat vláda zastropováním cen elektřiny i plynu. I tak to ale bude citelný náraz pro všechny. Dříve či později. Pro někoho už nyní, pro jiné později a možná že i až za rok. Spotřebitelé přejdou z extrémně nízkých cen energií v minulé dekádě do reality nové dekády. Bude to prostě první náraz, kdy mnoha domácnostem ale i firmám radikálně stoupnou jak ceny plynu, elektřiny a následně i dalších vstupů. Jenže pokud si někdo myslí, že tímto to skončí, tak neskončí. Za problémem totiž ani zdaleka není jen válka na Ukrajině, jak tvrdí politici. Válka na Ukrajině způsobila spíše onu rychlou změnu. Problém, je ve specifické, finančně velmi náročné a špatně koordinované a řízené energetické politice celé Evropy, o Česku nemluvě. Je prostě fakt, že Evropa nemá a v dohledné době nebude mít dostatek energetických zdrojů a napětí, které vidíme nyní, přejde i do dalších let. Ceny energií už nebudou tak nízké jako v minulé dekádě a to ani zdaleka. Zůstanou vysoko a my si budeme muset zvyknout.

Měli by se všechny zvýšené náklady promítnout do ceny ubytování a služeb? O kolik by to vzrostlo a kolik by to pak stálo?

Uvedu to na příkladu. V jednom z hotelů, kde nemáme pro rok 2023 zafixováno, nám stoupne cena klíčového energetického média – plynu z let 2021-2022 na úrovni 600 až 800 Kč/MWh pro rok 2023 na 2500 Kč bez DPH. Půjde tedy o troj až čtyřnásobné zvýšení. Pokud bychom takovéto zvýšení měli naplno zahrnout do cen, pak bychom museli zvýšit ceny pro zákazníka o až 35 %. Hned to neuděláme, ale v čase na to dojde, tomu se vyhnout nelze. 

Jaké možné řešení v energetice jako minoritní akcionář ČEZu vidíte v tuto chvíli vy? Co dál?

Za mne očekávám pro příští rok jediné. Řešení letitého problému české energetiky, a to vztahu ČEZ a stát. To, co tu existuje dlouhá desetiletí (70% podíl státu a 30% podíl ostatních akcionářů) je přežitý model, který neodpovídá budoucím potřebám v energetice. Je to model, který je zneužíván. Vytváří model mocenského ekonomického, politického centra Česka v nejvyšším vedení ČEZ. 

Tedy nejde ani tak o zdanění WFT a odvody z tržních příjmů dle Nařízení rady EU resp. až v druhé řadě. Stát i vzhledem k potřebě řešit budoucnost české energetiky, novou energetickou koncepci, stavbu jaderných elektráren potřebuje mít v ČEZ, který v Česku dominuje, mít minimálně ve výrobě 100% podíl. Tedy očekávám konečnou podobu toho, co tu premiér několikrát oznámil a pak zopakoval tj. rozdělení ČEZ a zestátnění té nejhodnotnější a strategické části ČEZ tj. výroby ČEZ. To bude rozhodující moment pro minoritní akcionáře ČEZ, který nastane pravděpodobně ještě dříve než ČEZ a další výrobci elektřiny odvedou na podzim 2023 první zálohu windfall daně. 

Máte společně s finanční skupinou J&T také privat equity fond. Nabízejí se v současnosti nějaké zajímavé investiční možnosti? Do čeho investovat?

Já nemám v tom smyslu, ve kterém se ptáte, s J&T nic. Máme společnou investici do akcií britské společnosti Venator v jednom z fondů, které J&T má. Jde o uzavřený fond, do kterého nikdo další vstoupit nemůže. Podíl J&T v tomto fondu je pak součástí jejich struktury investic a s tím já už nemám společného nic.  Podobné nikoli totožné je to i s investicí do akcií ČEZ. Tím to končí.

Začátkem letošního roku jste se stali druhými největšími akcionáři firmy s téměř 10-ti procentním podílem v britské chemické společnosti Venator Materials, která vyrábí titanovou bělobu a funkční aditiva. Využívají se hlavně jako přídavek do plastů a nátěrů, v kosmetice, potravinářství, textilním a papírenském průmyslu. Jak hodnotíte tuto investici?

Pro nás je to dlouhodobá investice. Nikoli na rok, dva ale spíše tři a možná i více.  Je to investice, kterou lze charakterizovat nikoli jako klasickou portfoliovou investici, ale jako hodnotovou. Jsme přesvědčeni, že uvnitř této společnosti je „zakletá“ hodnota. Tj. hodnota aktiv společnosti, které se dají jednotlivě prodat, aniž by cokoli bylo narušeno. Je dle nás výrazně vyšší, než na kolik oceňuje hodnotu majetku po odečtení dluhu, samotná burza. Současně jsou tato aktiva poměrně likvidní a žádaná. Podhodnocení způsobuje nejasný časový horizont ale i rizika, která ta akcie a tedy i ten náš projekt nepochybně má. Je to prostě sázka. My jí chceme pomoci obsazením míst ve správní radě společnosti, a tak si „investici“ pohlídat. Proto je náš podíl nad 10% a v této výši už nejde o podíl, který by se dal nějak jednoduše na trhu prodat. 

Akcie společnosti Venator Materials se obchodují na newyorské burze NYSE. Jak si na tom v současnosti stojí americké firmy? 

V jaké kondici je americká ekonomika? Jedno z rizik Venatoru je samozřejmě ekonomická krize, hrozící recese. Sektory, ve kterých Venator podniká, jsou klasické cyklické, ale to jsme věděli. Pro nás z dlouhodobého hlediska a z pohledu filosofie tohoto projektu to nic nemění. 

Investujete také do golfových hřišť. Proč právě do tohoto sportu?

Neinvestuji do golfových hřišť jako developující subjekt. Nikdy jsem žádné hřiště nestavěl a stavět nebudu. Vždy pro mne jde především o investici do půdy a krásných zcelených celků 100 až 150 ha půdy, rybníků apod. v zajímavých místech. Pokud mi to nedává smysl z pohledu ceny půdy, neinvestuji. Nejsem aktivní golfista, spíše věčný začátečník. 

Jaké další investice chystáte? Do jakých oblastí?

Aktuálně jsem velmi aktivní na jižní Moravě. V červnu letošního roku jsme tam otevřeli v Horních Věstonicích po rekonstrukci náš další resort a nyní dotahujeme jeho rozšíření v blízké vzdálenosti, aby to v celku odpovídalo parametrům našich resortů tj. kapacita 120 až 200 lůžek.  

Jste vášnivým fanouškem Lega. Jak se to projevuje?

Aktuálně tak, že už na LEGO skoro nemám čas. Letos jsme měli už desáté výroční naší první LEGO výstavy v našem resortu v Lipně nad Vltavou. V mezidobí tuto stále narůstající výstavu už navštívilo na Lipně, v Praze a jiných destinacích už statisíce lidí. Jsem nadšený, že to stále funguje, a že se kdykoli mohu vrátit ke své životní zálibě. LEGO mám všude. V kanceláři, doma, v hotelech. Jen nezbývá moc času si hrát.

Hodně mě nyní vytěžuje zemědělství. Ve skupině máme několik farem, kde reálně hospodaříme a většinově a opět na vlastních pozemcích. Brzy se můžeme dostat až k tisíci hlavému stádu masného hovězího dobytka včetně plemenného dobytka. Máme ale i farmu s rybníky a vlastní produkcí ryb. Zatím zkušebně pro naše resorty děláme husu, kachny, hovězí, jehněčí maso. Součástí jsou i produkty všeho druhu z kozího mléka apod. Rozměr je už veliký. 

Je Lego investiční příležitostí?

Je to dlouhodobá investice. Uspějí ale jen cíleně, chytře a s umem postavené sbírky. Zbytek takových investic je o náhodě. Já se pokouším o to první a v delším horizontu ta hodnota opravdu roste.

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto 

Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama