e-news.cz - kurzy
Reklama

Buridanův oslík, paradox volby a cena za nerozhodnost

15.10.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Buridanův oslík, paradox volby a cena za nerozhodnost

Představte si, že oslík stojí před dvěma otýpkama sena, které jsou naprosto identické. Oslík má hlad a rád by se najedl. Nicméně neví, ze které otýpky si kousnout. Dívá se nalevo, napravo, obě kupy sena voní lákavě a on se stále nemůže rozhodnout.

Rozhodovací paralýza, paradox volby ho nakonec unaví tak, že oslík pojde hlady. Nedokázal se rozhodnout, zdali se nají z pravé, či levé otýpky a tak neudělal nic a pošel. 

Buridanův oslík je filosofický narrativ, kdy paradox volby dovádí lidi k rozhodovací paralýze a v konečném důsledku k nečinnosti anebo ke špatnému rozhodnutí. Oslíkova nečinnost, nenajedení se, které vedlo k jeho skonu, bylo rovněž rozhodnutí. Přemíra voleb a možností nás dokáže paralyzovat a dovést k jednání, které není racionální, jak by se na první pohled mohlo zdát. 

Čím více, tím lépe

V roce 2000 psychologové Sheena Iyengar a Mark Lepper zveřejnili studii, která doslova převrátila obchodní a akademický svět naruby. A to díky marmeládě.

Jejich experiment spočíval v tom, že nabídnou zákazníkům labužnického obchodu marmelády k ochutnávce. Marmelády byly vystaveny ve dvou stáncích, v jednom stánku bylo možné ochutnat 24 druhů marmelád a na druhém bylo prezentováno pouze 6 druhů marmelád. Po ochutnávce dostali zákazníci kupon na slevu ve výši 1 dolaru. Výzkumníci sledovali, které marmelády přilákají více lidí. Není překvapivé, že 24 druhů marmelád zaujalo více zákazníků, než ochutnávka pouze 6 druhů. Větší výběr je vždy lepší.

Paradox volby

Když se výzkumníci posadili, aby spočítali celkový počet nákupů a tržby, očekávali, že uvidí vyšší prodeje stánku s 24 druhy marmelád. Ovšem to se nestalo.

Překvapivě pouze 3 % lidí, kteří ochutnali ze 24 druhů marmelád si marmeládu koupilo. Naopak 30 % lidí, kteří ochutnali ze šesti druhů marmelád, koupilo sklenici. Přestože větší výběr lákal více zákazníků, pravděpodobnost, že koupí sklenici marmelády byla o desetinu nižší než u lidí, kteří si vybírali z méně možností.

Vědci tento experiment opakovali s výběrem čokolád a došli ke stejnému závěru – větší výběr vede ke snížení lidské motivace. Řada následných studií také ukázala, že rostoucí počet dostupných možností vyvolává pocity úzkosti, neštěstí a nespokojenosti. To však odporuje přesvědčení společnosti, že větší výběr je lepší pro naše blaho. Ve skutečnosti nám větší výběr způsobuje právě rozhodovací paralýzu a jsme jako oslík, který neví z jaké otýpky sena si kousnout.

V knize The Paradox of Choice se Barry Schwartz pokouší tento paradox vysvětlit:

„Autonomie a svoboda volby jsou zásadní pro náš blahobyt a volba je rozhodující pro svobodu a autonomii. Nicméně, ačkoli moderní Američané mají větší výběr než kterákoli skupina lidí kdy předtím, a tedy pravděpodobně i větší svobodu a autonomii, nezdá se, že bychom z toho měli psychologický prospěch. Nikdy jsme neměli tolik možností, pokud jde o lásku a vztahy, práci, cestování, zábavu, nápady, cíle a tak dále, ale můžeme sebevědomě říci, že jsme spokojenější?”

Více možností tedy neznamená více tržeb a prodejů, více možností vede zákazníka k jeho nerozhodnosti a na to by manažeři, majitelé firem a obchodníci měli myslet. 

JANA PŘIBYLOVÁ, analytička Liberálního institutu, zabývá se ekonomikou Jižní Ameriky a obchodními vztahy mezi Evropou a Jižní Amerikou

Foto: Pixabay

Zdroj: Jana Přibylová 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama