Bezplatná Koroporadna končí po čtrnácti měsících svou činnost. Za tuto dobu zodpovědělo sedm desítek dobrovolníků více než 10 000 mailových a telefonických dotazů z rodinné problematiky. O ukončení informovala iniciátorka a organizátorka projektu, prezidentka Unie rodinných advokátů Daniela Kovářová. Koroporadna pomáhala rodinám v konfliktních situacích vyrovnat se omezením života po dobu krizového stavu. Fungovala přesně čtrnáct měsíců.
„Pandemie obecně rodiny stmelila, a to zejména ty funkční. Na Koroporadnu se obracely dvě skupiny tazatelů: do nekonfliktní skupiny patřili vyplašení lidé, kteří v průběhu jednotlivých vln potřebovali uklidnit a dostat jasné odpovědi,“ vysvětluje Kovářová. „Jen minimum rodičů využilo pandemii pro pokračování konfliktů. Ukázalo se, že funkční rodina poskytuje v těžkých dobách záchranný kruh, nefunkční jako zátěž stahuje ke dnu.“
Rodinné problémy a náhrady
Tazatele nejčastěji zajímalo, zda má druhý rodič právo na dítě i v nouzovém stavu, jestli je očkování a testování povinné a jak se proti tomu bránit. „Zazněly však i paradoxní dotazy, zda mají lidé doma nosit roušku, zda mohou dát dětem pusu, případně, zda se mohu se nakazit od psa. Rodiče se také ptali, jak pobírat plat i ošetřovné,” doplňuje Kovářová.
Jak dále uvádí, v následujících týdnech i měsících se pravděpodobně zvýší zájem o služby advokátů, terapeutů, mediátorů a psychologů. Poroste počet návrhů na rozvod a změnu stávajícího uspořádání, dojde k přeskupení majetku a hodnot. V běžné agendě očekává mimo jiné nárůst závětí a pořízení pro případ smrti. Lidé budou potřebovat pomoci také s posttraumatickou stresovou poruchou.
Odborníci podle Kovářové doporučují lidem nespěchat a neukvapovat se, promyslet změny a přistupovat k nim až po několika týdnech. Je potřeba se připravit na další podobné krizové stavy, posilovat imunitu a psychickou odolnost, pečovat o vztahy a obklopit se blízkými. „V každé vlně dominují jiné problémy,“ sděluje své zkušenosti Kovářová. „V první vlně převažovaly děti, ve druhé hygiena a ošetřovné, ve třetí finance. V závěru jsme dostávali dotazy na testy a očkování a poskytovali krizovou intervenci těm, kteří už nebyli schopni omezení a život v nouzovém stavu unést.“ Terapeutka Kamila Bobysudová k tomu optimisticky dodává: „Je rozhodně skvělá zpráva, že se nám v krizi dostane pomoci od druhých lidí a pocítíme sounáležitost, což nás pozitivně ovlivňuje. Jsme tu pro vás – nebuďte sami, ozvěte se.“
Právní služby pro bono
Podle Kovářové souvisí pokles dotazů v poslední době s postupným uvolňováním, ale také s tím, že řada tazatelů se díky nabídce odborníků napojila přímo na ně se svými konkrétními problémy, přičemž řada advokátů poskytuje své služby ohledně koranovirové krize a jejích dopadů pro bono. „Děkujeme České advokátní komoře, která část odpovědí přebírala a uveřejňovala v Advokátním deníku. Děkujeme všem médiím za sdílení a šíření ověřených informací po celou dobu nouzového stavu. Pokud by začaly přicházet další vlny dotazů, například v případě, že se epidemiologická situace opět zhorší, jsme připraveni projekt opět spustit,“ uzavírá Kovářová.
Seznam všech advokátů, terapeutů, zdravotníků a dalších dobrovolníků uveřejňuje Koropordna zde.
Statistika Koroporadny ukazuje, že nejvíce dotazů směřovalo:
– ze 40 % na děti z rozvedených rodin, styk, střídavá péče;
– z 25 % na testování, očkování, roušky a respirátory;
– z 20 % na ošetřovné a bonusy; pracovní dotazy;
– a z 15 % na zrušení objednávek a vracení záloh a plateb; kompenzační bonusy a náhrada škody z nouzového stavu, podnikatelé a otevírání provozoven.
DANIELA KOVÁŘOVÁ, iniciátorka a organizátorka projektu, prezidentka Unie rodinných advokátů
Foto 1: Pixabay
Foto 2: Poskytnuto Danielou Kovářovou
Zdroj: Dušan Šrámek
Koroporadna při ČAK zatím končí. Zodpověděla víc jako 10 000 dotazů
20.05.2021, Autor: Laura Feketeová