Apogeo
Reklama

Na český trh loni vstoupilo dvacet pět nových značek

18.01.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Na český trh loni vstoupilo dvacet pět nových značek

Přestože maloobchodní segment patří k těm nejvíce postiženým koronavirovou krizí, na počtu značek nově vstupujících na český trh to znát není. Zatímco v roce 2019 k nám přišlo dvacet čtyři nových brandů, v krizovém roce 2020 jich přibylo dvacet pět.


Letos by nově příchozích značek mohlo být ještě více – některé loni kvůli koronakrizi odložily otevření své prodejny na rok 2021.
Globální koronavirová krize samozřejmě zasáhla celý retailový svět, nejvíce hlavní nákupní třídy a velká prémiová nákupní centra. Nicméně Praha a Česká republika vždy byla a zůstane nejdůležitějším trhem pro vstup nových značek do regionu.
Praha, kam většina nově příchozích značek míří, je dlouhodobě a historicky preferovanou turistickou destinací – očekáváme tedy, že jakmile to bude možné, tato významná část zdejší kupní síly by se sem měla začít vracet. Zákaznický potenciál je zároveň značný i u místních obyvatel: jejich kupní síla roste, kupují dražší produkty. Český retailový trh se blíží dospělosti a díky tomu je nadpoloviční většina nově příchozích značek z prémiového a luxusního segmentu. Samotní retaileři uvádějí, že i když třeba Pařížská ulice přišla o zákazníky z Činy a Ruska, částečně je nahradila česká klientela, která je bohatší než dříve.
Vládne móda a F&B
Nejvíce značek, jež loni do ČR přišly, bylo již tradičně z módního odvětví, které zaznamenalo největší změny v příchodech i odchodech. Vstoupilo k nám osm prodejců oblečení, k nimž můžeme připočíst i dva prodejce sportovního oblečení, tři značky prodávající doplňky a jednu prémiovou obuvní. Pět nových značek zastupuje stravovací služby, nabídku volnočasových konceptů rozšířil rodinný zábavní park z Ruska, který otevřel největší projekt tohoto typu v obchodním centru v ČR.
K nejvýznamnějším nově příchozím brandům patří americký GAP, který u nás přes svého lokálního partnera otevřel koncem roku hned několik prodejen. Ze segmentu F&B je velice významný koncept řemeslné zmrzlinárny Grom spadající pod společnost Unilever, který otevřel svoji pobočku v horní části Václavského náměstí. Ze specializovaných segmentů stojí za pozornost obchod značky Cybex (v Široké ulici navazující na Pařížskou), který se stal vlajkovou prodejnou pro Evropu a nabízí prémiové dětské zboží a doplňky. Z luxusních brandů pak stojí za zmínku Saint Laurent ze skupiny Kering Group. Segment levného a dostupného zboží, jemuž se v krizi velice dobře daří, rozšířily značky TEDi a Action.
 
Tabulka 1: Značky, které do ČR nově vstoupily v roce 2020

Oblečení Sportovní oblečení Doplňky Obuv
American Eagle Assos Nialaya Steve Madden
Bruno Morelli Columbia Sportswear Sunglass Hut  
Dsquared2   Swatch  
Gap      
GapKids      
Rebel Queen      
Saint Laurent      
Stravování Volný  čas Nábytek a bytové doplňky Ostatní
Cinnabon Superland Grand Beds Action
Grom     Cybex
Salsamenteria di Parma     TEDi
Sharetea     Truefitt & Hill
Utepia Tea     Roncato

 
Do Česka míří americké značky, české naopak na Slovensko
Nejčastěji zastoupenou zemí původu značek nově přicházejících do ČR byly USA (osm brandů) a Itálie (šest brandů). Expandovaly ale i české značky, a to především na Slovensko: zamířil tam třeba prodejce nábytku Jena Nábytek či bytových doplňků Bonami nebo volnočasový koncept Saunia. Další česká značka, Sportisimo, expandovala do nákupního centra v bulharské Sofii.
Do nákupních center i na high street
Poměr hlavních retailových konceptů, kam nově vstupující značky míří, byl loni v Česku vyvážený: Deset si zvolilo nákupní třídy v pražském centru, deset jich vstoupilo do nákupních center – především v Praze a po jedné i v Brně, Hradci Králové a Kladně. Ze zbývajících pěti brandů zamířily čtyři do outletových prodejen, jeden do retail parku.
Je dobré vidět, že se tradičním segmentům českého maloobchodního trhu daří a že v ně nově vstupující značky mají důvěru. Je zjevné, že se společnosti a značky snaží diverzifikovat svoje rozložení prodejen a prodejních kanálů do různých regionů. Všichni bedlivě sledují koronakrizí umocněné rapidní změny v chování zákazníků, kteří přesunují část svých nákupů do online prostředí. Většina značek proto souběžně provozuje klasické prodejny a e-shopy, které se navzájem doplňují. Kamenné obchody totiž rozhodně hromadně nekončí, jak potvrzují i naše kladné údaje o návštěvnosti a tržbách obchodních center v obdobích, kdy byla loni otevřena. Na pražské high street pak vidíme i přes uzavírky a úbytek zahraničních zákazníků aktivitu v podobě příchodu nových nájemců – v nedávné době se např. v ulici Na Příkopě nově otevřely prodejny značek Geox a Vasky. Je zřejmé, že společnosti a značky budou pro svoji prezentaci nadále potřebovat kvalitní a zajímavé fyzické prodejny na atraktivních místech, kde bude kladen důraz na prezentaci produktů a kvalitu zákaznického servisu. Jedno je jasné: ve světě maloobchodu dochází k revoluci a obchodníci budou nuceni dělat změny ve způsobu prodeje a servisu zákazníkům. Ti, kteří se přizpůsobí, budou úspěšní a využijí příležitostí zajímavých prostor, které vzniknou po těch, již současnou krizi neustojí nebo se nezvládnou adaptovat na měnící se trh. Očekáváme, že budou k dispozici zajímavé prostory, které vytvoří příležitosti pro nové koncepty a značky.
Trh opustilo čtrnáct značek
Značky z českého trhu loni také odcházely, bylo jich čtrnáct. Většinou šlo opět o módní odvětví, např. prodejce oblečení Camaieu, Next či Promod nebo doplňků Frey Wille či Tous, skončily u nás také tři kavárenské řetězce.
Počet značek, které český trh loni opustily, s dopady koronavirové krize bezprostředně nesouvisí Je jich o něco více než obvykle, ale mnohdy jde o součást dlouhodobé strategie firem nebo o opuštění pro ně nefungujícího trhu.
Rekordní rok 2021?
Komplikovaná situace roku 2020 pozměnila či pozdržela plány některých značek na otevření prodejny v Česku – mnohé ho přesunuly na rok 2021. Veřejně svůj úmysl se sem tento rok vrátit oznámil brand El Gaucho, nově u nás letos otevře třeba Primark na Václavském náměstí, multikino Cinemax v Oloumouci, dále by k nám měl vstoupit Chanel do Pařížské ulice. Situace je samozřejmě nejistá a bude záležet na tom, jak se dále vyvine koronavirová krize a související opatření, jež maloobchodní trh a fyzické otevření obchodů významně ovlivňují. Pokud by ale vývoj byl příznivý, letošní rok by mohl být co do příchodu nových značek na český trh absolutně rekordní a velice významný – a to i přes to, že není v plánu otevření žádného obchodního centra nejvyšší třídy, s nímž bývá příchod většího počtu nováčků na trh obvykle spojen.
Je pravda, že situace na maloobchodním trhu expanzní plány značek komplikuje – některé vyčkávají, jiné pečlivěji vybírají vhodný trh a nejlepší lokalitu. O to více tak nyní oceňují pomoc spolehlivého lokálního partnera, který zdejší trh velmi dobře zná. Takto se na nás v nedávné době obrátily třeba značky Primark, Cybex, Superland, Gap či Grom jimž jsme pomohli vybrat nejvhodnější místo pro otevření jejich první prodejny na českém trhu, v minulosti pak mnoho dalších jako Foot Locker, Hard Rock Café, Jimmy Choo, Claire´s, Sports Direct či Tiger.
JAN KOTRBÁČEK, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield
Foto: pixabay.com
Zdroj: Cushman & Wakefield
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Finanční dopady zvýšení minimální mzdy

22.11.2024, Autor: Z blogosféry

Minimální měsíční mzda se pro rok 2025 zvyšuje z 18 900 Kč na 20 800 Kč. Zvýšení minimální mzdy je příznivou zprávou pro zaměstnance pracující za minimální mzdu a nepříznivou zprávou pro zaměstnavatele nabízející práci za minimální mzdu. Jak se změní čistá mzda zaměstnance? O kolik stoupnou mzdové náklady zaměstnavatele? 

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy

15.11.2024, Autor: Z blogosféry

Ústecký kraj je dlouhodobě známý svým specifickým realitním trhem, který se vyznačuje nejnižšími cenami nemovitostí v České republice. Tento fenomén je zvlášť patrný ve vyloučených lokalitách, kde sociální a ekonomické faktory významně ovlivňují hodnotu realit. Průměrná cena bytu o velikosti 50 m² se zde pohybuje kolem 25 000 Kč za m², což je výrazně pod celorepublikovým průměrem, který dle posledních statistik přesahuje 60 000 Kč za m².

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi si všímají nedostatku řemeslníků. Chybí i plynaři, zájem o ně potvrzují delší čekací lhůty

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

V České republice je málo řemeslníků. Na tom, že u nás chybí, se shodlo 87 % dotázaných. Nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt. Například na služby plynaře pečujícího o domácí spotřebiče si čtvrtina lidí počkala déle než měsíc. Češi současně považují kariéru řemeslníka za vysoce perspektivní.

Mírné ochlazování pracovního trhu pokračuje

09.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v říjnu oproti předchozímu měsíci klesla o 0,1 procentního bodu a dosáhla tak hodnoty 3,8 %. Tento výsledek byl v souladu s většinovým očekáváním.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Nová exekuční pravidla mohou sebrat až dvě třetiny zbytku čisté mzdy

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Novela insolvenčního zákona přináší změny v oblasti srážek ze mzdy. Pokud je proti zaměstnanci vedeno čtyři a více exekucí, mohou mu být nově sraženy až dvě třetiny tzv. zbytku čisté mzdy. Výjimkou jsou lidé, kteří pobírají starobní, invalidní nebo sirotčí důchod.

Zotavování maloobchodu pokračuje pomalu ale jistě

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské reálné maloobchodní tržby vykázaly v průběhu září meziměsíční nárůst o 0,2 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,6 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než o měsíc dříve (5,0 %) a prakticky přesný zásah do hodnoty, kterou očekával trh. Meziměsíčně tržby narostly již počtvrté v řadě.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama