Přestože maloobchodní segment patří k těm nejvíce postiženým koronavirovou krizí, na počtu značek nově vstupujících na český trh to znát není. Zatímco v roce 2019 k nám přišlo dvacet čtyři nových brandů, v krizovém roce 2020 jich přibylo dvacet pět.
Letos by nově příchozích značek mohlo být ještě více – některé loni kvůli koronakrizi odložily otevření své prodejny na rok 2021.
Globální koronavirová krize samozřejmě zasáhla celý retailový svět, nejvíce hlavní nákupní třídy a velká prémiová nákupní centra. Nicméně Praha a Česká republika vždy byla a zůstane nejdůležitějším trhem pro vstup nových značek do regionu.
Praha, kam většina nově příchozích značek míří, je dlouhodobě a historicky preferovanou turistickou destinací – očekáváme tedy, že jakmile to bude možné, tato významná část zdejší kupní síly by se sem měla začít vracet. Zákaznický potenciál je zároveň značný i u místních obyvatel: jejich kupní síla roste, kupují dražší produkty. Český retailový trh se blíží dospělosti a díky tomu je nadpoloviční většina nově příchozích značek z prémiového a luxusního segmentu. Samotní retaileři uvádějí, že i když třeba Pařížská ulice přišla o zákazníky z Činy a Ruska, částečně je nahradila česká klientela, která je bohatší než dříve.
Vládne móda a F&B
Nejvíce značek, jež loni do ČR přišly, bylo již tradičně z módního odvětví, které zaznamenalo největší změny v příchodech i odchodech. Vstoupilo k nám osm prodejců oblečení, k nimž můžeme připočíst i dva prodejce sportovního oblečení, tři značky prodávající doplňky a jednu prémiovou obuvní. Pět nových značek zastupuje stravovací služby, nabídku volnočasových konceptů rozšířil rodinný zábavní park z Ruska, který otevřel největší projekt tohoto typu v obchodním centru v ČR.
K nejvýznamnějším nově příchozím brandům patří americký GAP, který u nás přes svého lokálního partnera otevřel koncem roku hned několik prodejen. Ze segmentu F&B je velice významný koncept řemeslné zmrzlinárny Grom spadající pod společnost Unilever, který otevřel svoji pobočku v horní části Václavského náměstí. Ze specializovaných segmentů stojí za pozornost obchod značky Cybex (v Široké ulici navazující na Pařížskou), který se stal vlajkovou prodejnou pro Evropu a nabízí prémiové dětské zboží a doplňky. Z luxusních brandů pak stojí za zmínku Saint Laurent ze skupiny Kering Group. Segment levného a dostupného zboží, jemuž se v krizi velice dobře daří, rozšířily značky TEDi a Action.
Tabulka 1: Značky, které do ČR nově vstoupily v roce 2020
Oblečení | Sportovní oblečení | Doplňky | Obuv |
American Eagle | Assos | Nialaya | Steve Madden |
Bruno Morelli | Columbia Sportswear | Sunglass Hut | |
Dsquared2 | Swatch | ||
Gap | |||
GapKids | |||
Rebel Queen | |||
Saint Laurent | |||
Stravování | Volný čas | Nábytek a bytové doplňky | Ostatní |
Cinnabon | Superland | Grand Beds | Action |
Grom | Cybex | ||
Salsamenteria di Parma | TEDi | ||
Sharetea | Truefitt & Hill | ||
Utepia Tea | Roncato |
Do Česka míří americké značky, české naopak na Slovensko
Nejčastěji zastoupenou zemí původu značek nově přicházejících do ČR byly USA (osm brandů) a Itálie (šest brandů). Expandovaly ale i české značky, a to především na Slovensko: zamířil tam třeba prodejce nábytku Jena Nábytek či bytových doplňků Bonami nebo volnočasový koncept Saunia. Další česká značka, Sportisimo, expandovala do nákupního centra v bulharské Sofii.
Do nákupních center i na high street
Poměr hlavních retailových konceptů, kam nově vstupující značky míří, byl loni v Česku vyvážený: Deset si zvolilo nákupní třídy v pražském centru, deset jich vstoupilo do nákupních center – především v Praze a po jedné i v Brně, Hradci Králové a Kladně. Ze zbývajících pěti brandů zamířily čtyři do outletových prodejen, jeden do retail parku.
Je dobré vidět, že se tradičním segmentům českého maloobchodního trhu daří a že v ně nově vstupující značky mají důvěru. Je zjevné, že se společnosti a značky snaží diverzifikovat svoje rozložení prodejen a prodejních kanálů do různých regionů. Všichni bedlivě sledují koronakrizí umocněné rapidní změny v chování zákazníků, kteří přesunují část svých nákupů do online prostředí. Většina značek proto souběžně provozuje klasické prodejny a e-shopy, které se navzájem doplňují. Kamenné obchody totiž rozhodně hromadně nekončí, jak potvrzují i naše kladné údaje o návštěvnosti a tržbách obchodních center v obdobích, kdy byla loni otevřena. Na pražské high street pak vidíme i přes uzavírky a úbytek zahraničních zákazníků aktivitu v podobě příchodu nových nájemců – v nedávné době se např. v ulici Na Příkopě nově otevřely prodejny značek Geox a Vasky. Je zřejmé, že společnosti a značky budou pro svoji prezentaci nadále potřebovat kvalitní a zajímavé fyzické prodejny na atraktivních místech, kde bude kladen důraz na prezentaci produktů a kvalitu zákaznického servisu. Jedno je jasné: ve světě maloobchodu dochází k revoluci a obchodníci budou nuceni dělat změny ve způsobu prodeje a servisu zákazníkům. Ti, kteří se přizpůsobí, budou úspěšní a využijí příležitostí zajímavých prostor, které vzniknou po těch, již současnou krizi neustojí nebo se nezvládnou adaptovat na měnící se trh. Očekáváme, že budou k dispozici zajímavé prostory, které vytvoří příležitosti pro nové koncepty a značky.
Trh opustilo čtrnáct značek
Značky z českého trhu loni také odcházely, bylo jich čtrnáct. Většinou šlo opět o módní odvětví, např. prodejce oblečení Camaieu, Next či Promod nebo doplňků Frey Wille či Tous, skončily u nás také tři kavárenské řetězce.
Počet značek, které český trh loni opustily, s dopady koronavirové krize bezprostředně nesouvisí Je jich o něco více než obvykle, ale mnohdy jde o součást dlouhodobé strategie firem nebo o opuštění pro ně nefungujícího trhu.
Rekordní rok 2021?
Komplikovaná situace roku 2020 pozměnila či pozdržela plány některých značek na otevření prodejny v Česku – mnohé ho přesunuly na rok 2021. Veřejně svůj úmysl se sem tento rok vrátit oznámil brand El Gaucho, nově u nás letos otevře třeba Primark na Václavském náměstí, multikino Cinemax v Oloumouci, dále by k nám měl vstoupit Chanel do Pařížské ulice. Situace je samozřejmě nejistá a bude záležet na tom, jak se dále vyvine koronavirová krize a související opatření, jež maloobchodní trh a fyzické otevření obchodů významně ovlivňují. Pokud by ale vývoj byl příznivý, letošní rok by mohl být co do příchodu nových značek na český trh absolutně rekordní a velice významný – a to i přes to, že není v plánu otevření žádného obchodního centra nejvyšší třídy, s nímž bývá příchod většího počtu nováčků na trh obvykle spojen.
Je pravda, že situace na maloobchodním trhu expanzní plány značek komplikuje – některé vyčkávají, jiné pečlivěji vybírají vhodný trh a nejlepší lokalitu. O to více tak nyní oceňují pomoc spolehlivého lokálního partnera, který zdejší trh velmi dobře zná. Takto se na nás v nedávné době obrátily třeba značky Primark, Cybex, Superland, Gap či Grom jimž jsme pomohli vybrat nejvhodnější místo pro otevření jejich první prodejny na českém trhu, v minulosti pak mnoho dalších jako Foot Locker, Hard Rock Café, Jimmy Choo, Claire´s, Sports Direct či Tiger.
JAN KOTRBÁČEK, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield
Foto: pixabay.com
Zdroj: Cushman & Wakefield