Druhá vlna koronakrize a opětovné uzavření kamenných prodejen drasticky prohloubilo ztráty na českém trhu ojetých vozů.
Výsledkem je meziroční propad obratu o více než čtyřicet osm miliard korun, přičemž ojetých automobilů se prodalo o čtyřicet šest procent méně. Chuť zákazníků nakupovat však zůstala a rozmach tak zaznamenal zejména online prodej. Ten ve srovnání s prvním uzavřením kamenných poboček pomohl zmírnit propad obratu o více jak 700 milionů korun. Oproti prvnímu lock-downu se prodalo o 128 procent více ojetých aut.
Protiepidemická opatření druhé vlny prohlubují ztráty obratu trhu ojetých automobilů, který se meziročně propadl o více než čtyřicet osm miliard korun, tedy o čtyřicet čtyři procent. Celkem se prodalo o 195 tisíc aut méně, což je pokles o čtyřicet šest procent. Přesto na trhu ojetých aut chybí přes dvacet procent vozů a vzhledem k malému objemu prodejů, vyšším cenám nových automobilů a tlaku automobilek na splnění emisních norem EU opět vzrostla také průměrná cena ojetých aut, která během listopadu meziročně stoupla o čtyři procenta na 271 192 korun.
Důsledky pandemie urychlily nástup online prodeje aut, který si během první vlny otestovali jak prodejci, tak i zákazníci. Během druhé vlny tak v automotive segmentu nastal znatelný rozvoj digitální transformace a ve srovnání s prvním uzavření kamenných poboček se prodalo o téměř tři tisíce aut více, což je nárůst o 129 procent. Díky online prodeji se tak podařilo výrazně ulevit i celé lokální ekonomice a zachránit přes 700 milionů korun obratu trhu ojetých vozů. „Naše data ukazují, že během prvního uzavření poboček v březnu a dubnu se meziročně prodávala průměrně pouhá tři procenta aut, nicméně během druhé vlny (říjen a listopad) dosahoval průměr už téměř devět procent. Výsledkem toho byla útrata na trhu ojetých vozů ve srovnání s první vlnou vyšší dokonce o 133 procent,” doplňuje Jakub Šulta, CEO online autotržiště Carvago.
Ačkoliv se prodejci snaží online prodeji přiblížit, aktuálně nabízí komplexní servis online prodeje pouze platforma Carvago.com, prostřednictvím které zákazník vyřeší nákup ojetého vozu a veškeré úkony s tím spojené. Online proběhne výběr auta, financování, pojištění, převod, podpis smlouvy, technická kontrola vozu včetně jeho doručení ke dveřím zákazníka a samozřejmostí pak je možnost auto do 14 dnů vrátit. Unikátní prodejní kanál a výhody platformy Carvago mohou využívat také autorizovaní dealeři, kterým se Carvago rozhodlo svou platformu otevřít a podpořit tak celý trh s ojetými vozy.
Ucelený koncept online prodeje Carvago.com se koncovým zákazníkům otevřel na začátku října a již za první dva měsíce přesáhl počet poptávaných vozů hranici 700. Do pěti let plánuje Carvago dosáhnout na miliardu eur obratu a prodávat přes 150 000 aut ročně napříč celou Evropou.
Carvago, spadající do portfolia automotive skupiny EAG, je největší online autotržiště v Evropě s nabídkou přesahující 700 tisíc ojetých automobilů. Působí jak na B2B trhu, tak i v oblasti B2C, v rámci které učinilo významný krok v digitální transformaci celého automotive retailu. Kromě prodeje ojetých aut poskytuje Carvago také veškeré doplňkové služby jako financování, pojištění, převod, technickou kontrolu, prodlouženou záruku v délce až dvou let, možnost doručení vozu až ke dveřím zákazníka s garantovanou dodací lhůtou do patnácti pracovních dní a zároveň možnost vůz vrátit do čtrnáct dnů. Aktuálně působí v celkem osm zemích v čele s Českou republikou, Německem, Francií, Beneluxem, Švédskem a Rakouskem s plány na další expanzi.
Foto+Zdroj: FYI Prague
Český trh ojetých automobilů se během druhého lock-downu propadl o dalších dvacet tři procent
08.12.2020, Autor: Laura Feketeová