e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k maloobchodním tržbám

12.10.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Komentář Radomíra Jáče k maloobchodním tržbám

Maloobchodní tržby v srpnu meziročně stagnovaly a poněkud tak zaostaly za očekáváním. Tržby za prodeje nepotravinářského zboží i nadále rostly, avšak pomaleji, než v předchozích třech měsících.
Prodeje potravin a pohonných hmot vykázaly meziroční pokles.
Letošní srpen měl o jeden pracovní den méně, než stejný měsíc loňského roku a po očištění kalendářních vlivů je meziroční růst maloobchodních tržeb srovnatelný s červencem.
Maloobchodní tržby by v září mohly vykázat silnější růst, výhled do závěrečného čtvrtletí je ale nejistý kvůli růstu nákazy koronavirem a možných negativních dopadů na chování spotřebitelů.
Maloobchodní tržby v srpnu meziročně stagnovaly, zatímco trh očekával růst o 1,8 procenta.
Po očištění o kalendářní vlivy činil meziroční růst tržeb 1,6 procenta, což je srovnatelné s červencovým výsledkem, kdy očištěný meziroční růst tržeb činil 1,9 procenta.
Neočištěná data hlásí, že růst tržeb byl v srpnu zaznamenám pouze u prodejů nepotravinářského zboží, dynamika růstu ale byla slabší než v předchozích třech měsících.
V srpnu se dařilo prodejcům počítačů a telefonů, kladný meziroční přírůstek zaznamenaly také prodeje zdravotnického a kosmetického zboží, výrobků pro domácnost a pro kulturu, sport a rekreaci.
Pokles tržeb naopak i nadále hlásí oděvy a obuv, tempo poklesu se ale dále zmírnilo.
Srpnový vývoj v tuzemském maloobchodu byl poznamenán dopadem nepříznivých kalendářních efektů, i tak je ale v kontextu šoku, jež ekonomice uštědřila jarní vlna pandemie úspěch, že se fakticky bavíme o pokračujícím růstu maloobchodních tržeb.
Z hlediska růstu forem prodeje i nadále dominuje internet a zásilkové služby, ovšem meziroční nárůst, jenž v srpnu činil čtrnáct procent, byl nejslabší od loňského listopadu.
Zákazníci se během léta začali vracet do kamenných obchodů a na tržnice, což nákupům přes internet trochu ubralo na popularitě, druhá vlna pandemie může ale v následujících měsících změnit chování zákazníků opět ve prospěch nákupů přes internet a zásilkové služby.
Prodeje motorových vozidel v srpnu klesly o 8,9 procenta, což byl nejmírnější propad za uplynulých šest měsíců.
Nepříznivou roli v případě prodejů motorových vozidel nicméně hrají a dle všeho i nadále budou hrát nejistoty ohledně dalšího vývoje celkové situace v ekonomice a finanční situace domácností.
Maloobchod v srpnu mírně zaostal za očekáváním, nijak ale neprotiřečí scénáři, že po prudkém propadu ekonomické aktivity v letošním druhém čtvrtletí přinese třetí kvartál oživení v podobě mezičtvrtletního růstu HDP.
Zároveň ale srpnový výsledek připomíná, že v případě maloobchodních tržeb lze v jednotlivých měsících čekat výkyvy oběma směry.
Na spotřebitele a jejich chování budou dopadat nejistoty ohledně výhledu jejich finanční situace a celkového dění v ekonomice, zejména v souvislosti s druhou vlnou pandemie koronaviru.
Za letošních prvních osm měsíců vykazuje tuzemský maloobchod meziroční pokles tržeb o pouhých 0,4 procenta, což v kontextu pandemie koronaviru není špatný výsledek.
Po loňském růstu maloobchodních tržeb (kromě motorových vozidel) o 4,8 procenta letos dle všeho směřujeme k celoročnímu poklesu tržeb, ten by ale nemusel být výrazný.
Každopádně ale platí konstatování, že ve hře zůstává spousta nejistot, jež ve zbytku letošního povedou spotřebitele k opatrnosti při jejich rozhodování o nákupních výdajích, což může ovlivnit i tradiční vlnu předvánočních nákupů.
RADOMÍR JÁČ, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Foto: pixabay.com
Foto 2: archiv Radomíra Jáče
Zdroj: PR.Konektor


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

E-shopy se během Black Friday připravují na trojnásobnou návštěvnost. Češi by mohli utratit o desetinu víc než loni

26.11.2024, Autor: Z blogosféry

Nákupní horečka spojená s očekávaným Black Friday odstartuje již za pár dnů a největší zájem bude tradičně o zboží v kategoriích jako elektronika, móda a hračky pro děti. Odborníci ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení, očekávají, že návštěvnost internetových obchodů vzroste trojnásobně.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Finanční dopady zvýšení minimální mzdy

22.11.2024, Autor: Z blogosféry

Minimální měsíční mzda se pro rok 2025 zvyšuje z 18 900 Kč na 20 800 Kč. Zvýšení minimální mzdy je příznivou zprávou pro zaměstnance pracující za minimální mzdu a nepříznivou zprávou pro zaměstnavatele nabízející práci za minimální mzdu. Jak se změní čistá mzda zaměstnance? O kolik stoupnou mzdové náklady zaměstnavatele? 

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy

15.11.2024, Autor: Z blogosféry

Ústecký kraj je dlouhodobě známý svým specifickým realitním trhem, který se vyznačuje nejnižšími cenami nemovitostí v České republice. Tento fenomén je zvlášť patrný ve vyloučených lokalitách, kde sociální a ekonomické faktory významně ovlivňují hodnotu realit. Průměrná cena bytu o velikosti 50 m² se zde pohybuje kolem 25 000 Kč za m², což je výrazně pod celorepublikovým průměrem, který dle posledních statistik přesahuje 60 000 Kč za m².

Češi si všímají nedostatku řemeslníků. Chybí i plynaři, zájem o ně potvrzují delší čekací lhůty

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

V České republice je málo řemeslníků. Na tom, že u nás chybí, se shodlo 87 % dotázaných. Nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt. Například na služby plynaře pečujícího o domácí spotřebiče si čtvrtina lidí počkala déle než měsíc. Češi současně považují kariéru řemeslníka za vysoce perspektivní.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Mírné ochlazování pracovního trhu pokračuje

09.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v říjnu oproti předchozímu měsíci klesla o 0,1 procentního bodu a dosáhla tak hodnoty 3,8 %. Tento výsledek byl v souladu s většinovým očekáváním.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama