e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k maloobchodním tržbám

12.10.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Komentář Radomíra Jáče k maloobchodním tržbám

Maloobchodní tržby v srpnu meziročně stagnovaly a poněkud tak zaostaly za očekáváním. Tržby za prodeje nepotravinářského zboží i nadále rostly, avšak pomaleji, než v předchozích třech měsících.
Prodeje potravin a pohonných hmot vykázaly meziroční pokles.
Letošní srpen měl o jeden pracovní den méně, než stejný měsíc loňského roku a po očištění kalendářních vlivů je meziroční růst maloobchodních tržeb srovnatelný s červencem.
Maloobchodní tržby by v září mohly vykázat silnější růst, výhled do závěrečného čtvrtletí je ale nejistý kvůli růstu nákazy koronavirem a možných negativních dopadů na chování spotřebitelů.
Maloobchodní tržby v srpnu meziročně stagnovaly, zatímco trh očekával růst o 1,8 procenta.
Po očištění o kalendářní vlivy činil meziroční růst tržeb 1,6 procenta, což je srovnatelné s červencovým výsledkem, kdy očištěný meziroční růst tržeb činil 1,9 procenta.
Neočištěná data hlásí, že růst tržeb byl v srpnu zaznamenám pouze u prodejů nepotravinářského zboží, dynamika růstu ale byla slabší než v předchozích třech měsících.
V srpnu se dařilo prodejcům počítačů a telefonů, kladný meziroční přírůstek zaznamenaly také prodeje zdravotnického a kosmetického zboží, výrobků pro domácnost a pro kulturu, sport a rekreaci.
Pokles tržeb naopak i nadále hlásí oděvy a obuv, tempo poklesu se ale dále zmírnilo.
Srpnový vývoj v tuzemském maloobchodu byl poznamenán dopadem nepříznivých kalendářních efektů, i tak je ale v kontextu šoku, jež ekonomice uštědřila jarní vlna pandemie úspěch, že se fakticky bavíme o pokračujícím růstu maloobchodních tržeb.
Z hlediska růstu forem prodeje i nadále dominuje internet a zásilkové služby, ovšem meziroční nárůst, jenž v srpnu činil čtrnáct procent, byl nejslabší od loňského listopadu.
Zákazníci se během léta začali vracet do kamenných obchodů a na tržnice, což nákupům přes internet trochu ubralo na popularitě, druhá vlna pandemie může ale v následujících měsících změnit chování zákazníků opět ve prospěch nákupů přes internet a zásilkové služby.
Prodeje motorových vozidel v srpnu klesly o 8,9 procenta, což byl nejmírnější propad za uplynulých šest měsíců.
Nepříznivou roli v případě prodejů motorových vozidel nicméně hrají a dle všeho i nadále budou hrát nejistoty ohledně dalšího vývoje celkové situace v ekonomice a finanční situace domácností.
Maloobchod v srpnu mírně zaostal za očekáváním, nijak ale neprotiřečí scénáři, že po prudkém propadu ekonomické aktivity v letošním druhém čtvrtletí přinese třetí kvartál oživení v podobě mezičtvrtletního růstu HDP.
Zároveň ale srpnový výsledek připomíná, že v případě maloobchodních tržeb lze v jednotlivých měsících čekat výkyvy oběma směry.
Na spotřebitele a jejich chování budou dopadat nejistoty ohledně výhledu jejich finanční situace a celkového dění v ekonomice, zejména v souvislosti s druhou vlnou pandemie koronaviru.
Za letošních prvních osm měsíců vykazuje tuzemský maloobchod meziroční pokles tržeb o pouhých 0,4 procenta, což v kontextu pandemie koronaviru není špatný výsledek.
Po loňském růstu maloobchodních tržeb (kromě motorových vozidel) o 4,8 procenta letos dle všeho směřujeme k celoročnímu poklesu tržeb, ten by ale nemusel být výrazný.
Každopádně ale platí konstatování, že ve hře zůstává spousta nejistot, jež ve zbytku letošního povedou spotřebitele k opatrnosti při jejich rozhodování o nákupních výdajích, což může ovlivnit i tradiční vlnu předvánočních nákupů.
RADOMÍR JÁČ, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Foto: pixabay.com
Foto 2: archiv Radomíra Jáče
Zdroj: PR.Konektor


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama