e-news.cz - kurzy
Reklama

Zatajených havárií se lidé obávají víc než stočeného tachometru

15.08.2020, Autor: Laura Šuleková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Zatajených havárií se lidé obávají víc než stočeného tachometru

Koupě ojetého vozu s sebou přináší řadu rizik, není proto divu, že v mnohých zákaznících vzbuzuje výběr a následné zakoupení vozu nejrůznější obavy, které je často vedou k tomu, aby si ověřili historii vozidla.


Hlavním důvodem k prověření auta nejsou stočené tachometry, jak by se dalo očekávat, ale případné zatajené havárie. V dotazníkovém průzkumu mezi třemi stovkami lidí prověřujících ojeté auto to společnosti Cebia uvedlo čtyřicet jedna procent respondentů. A nejedná se o neoprávněné obavy. Podíl ojetých aut v inzerci, u nichž je uveden nehavarovaný stav, dosahuje dlouhodobě bez pár desetin sto procent. Zatajená havárie přitom prodražuje auto zpravidla o desítky tisíc korun. „V letošních prvních šesti měsících činil podíl nehavarovaných aut na velkých inzertních portálech 99,4 procenta, což podle dat pojišťoven a servisů není možné,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá lidem bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin. „Ve skutečnosti má škodní událost zhruba čtvrtina pětiletých aut. V případě desetiletých aut jsou to zhruba tři pětiny. Může jít jak o menší poškození, například výměnu nárazníku, tak o velkou havárii,“ upozorňuje Martin Pajer. Je však nutné dodat, že ne vždy prodávající o havárii ví, a ne vždy se tedy jedná o úmyslné zatajení. Lidé by si však měli dávat pozor na to, od koho auto kupují.
„Podle našich zkušeností hrozí větší riziko zatajených havárií při koupi vozu od fyzické osoby, neboť autobazary u vozidel často prověřují jejich historii. Navíc interpretace toho, kdy se jedná o havárii, je nejednotná. V řadě případů lze hovořit spíše o poškození, i o něm by ale měli kupující dopředu vědět,“ říká dále Pajer. „U autobazarů, které prověřují vykupované vozy ve všech dostupných databázích by se nemělo stát, že nebudou vědět o větší havárii na vozidle. Problémem ale zůstávají opravy po poškozeních typických pro městský provoz, tedy například výměna nárazníku, blatníku nebo třeba promáčklých dveří z drobné nehody na parkovišti supermarketu,“ říká Petr Přikryl, předseda Asociace autobazarů APPAA. Výběr prodejce je tak podle Přikryla klíčový a nákup ojetého vozu od neznámého prodejce někde na ulici proto rozhodně nedoporučuje. Druhým hlavním důvodem, proč si lidé prověřují historii ojetého vozu předtím, než podepíšou kupní smlouvu, je obava ze stočeného tachometru. Uvedlo to dvacet sedm procent dotázaných. Dále se lidé strachují, aby si nekoupili kradené auto (čtrnáct procent) či auto, které bude vykazovat poruchy (třináct procent). Zbytek lidí si chce především prověřit, zda se vůz neprodává za neadekvátně vysokou cenu.
Zájem o prověření historie ojetých vozidel roste navzdory menšímu prodeji aut
Zájem o prověření historie ojetých vozidel přitom roste, jak ukazují data ze systému AUTOTRACER, který slouží právě k prověření historie ojetých vozů a který na www.zkontrolujsiauto.czprovozuje společnost Cebia. „Navzdory koronavirovým opatřením a omezením prodeje vozů se v letošních prvních šesti měsících meziročně zvýšil počet prověření o třináct procent, v porovnání se stejným obdobím roku 2018 dokonce o padesát šest procent. Kvůli nejisté či zhoršené finanční situaci řady lidí roste zájem o starší a levnější vozy. U těch je ale větší pravděpodobnost, že nejsou ve stavu, jaký uvádí prodejce,“ vysvětluje Martin Pajer z Cebia. Rostou také obavy lidí z toho, že si prodejci potřebují vynahradit ušlé zisky za minulé měsíce a někteří z nich k tomu využijí buď zatajení havárie, stočení tachometru, omlazení vozidla či neuvedení jeho skutečného původu.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Cebia, spol. s r.o


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama