e-news.cz - kurzy
Reklama

Po pandemii chce pětina Čechů více využívat digitální bankovnictví

24.06.2020, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Po pandemii chce pětina Čechů více využívat digitální bankovnictví

Téměř pětina bankovních klientů chce i po uvolnění karanténních opatření na základě zkušeností z doby pandemie více využívat digitální bankovnictví. Většina lidí ale zároveň považuje osobní kontakt s bankéřem na pobočce za nenahraditelný, a to zejména v oblasti hypotečního, investičního a penzijního poradenství.
Vyplývá to z výsledků aktuálního průzkumu projektu Česko v datech.
Preventivní opatření v době koronaviru se dotkla i bankovních poboček. Během pandemie je navštívilo jen 19 procent Čechů, jak vyplývá z průzkumu analytického projektu Česko v datech. Tři čtvrtiny dotázaných pobočku vůbec navštívit nepotřebovaly. Více než 40 procent respondentů dokázalo všechny potřebné záležitosti vyřídit v internetovém nebo mobilním bankovnictví. „Pokud už někdo banku navštívil, mířil tam kvůli vkladu nebo výběru hotovosti. Z celkového počtu 1 058 respondentů se to týkalo 9,5 procenta. Stejný podíl lidí si ale potřebné hotovostní operace vyřídil v bankomatu nebo vkladomatu,“ říká Adéla Denková z analytického projektu Česko v datech, který data sbíral prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
Osobní kontakt pro řešení problémů
Necelých 17 procent z těch, kdo na pobočku přišli, potřebovalo s bankéřem vyřešit situaci spojenou přímo s koronavirem a zhoršenou finanční situací. Tedy například zřídit si půjčku, odložit splátky nebo přenastavit či zrušit spoření, pojištění nebo investice. „Není překvapivé, že na pobočku během karantény nejčastěji zavítali klienti, kteří nebyli vůbec zvyklí používat internetové a mobilní bankovnictví,“ říká Adéla Denková. Takových lidí je ale v české populaci podle sociologických dat pouze necelých 5 procent a může jich dále ubývat.
Vzestup online bankovnictví
Častější využívání online bankovnictví může být nejvýraznější změnou v přístupu k bankovním službám, kterou po sobě pandemie zanechá. Do budoucna jej chce více používat 18 procent respondentů. Plánují to především lidé se základním vzděláním, kteří také nejčastěji uvádějí, že během karanténních opatření řešili své finanční záležitosti přes internet ve větší míře než předtím. Každý pátý z nich si navíc myslí, že bude přímo na pobočku chodit méně často.
Fakt, že pandemie urychlila využívání digitálního bankovnictví, potvrzuje i ředitel pro prodej a zákaznickou péči České spořitelny Marek Blaha: „V průběhu pandemie začalo pravidelně využívat bezhotovostní platby více než 100 tisíc klientů, což představuje třetinu ze všech klientů, kteří do té doby preferovali hotovost. O 30 procent se v pandemii zároveň zvýšilo využívání mobilních plateb.“ Téměř tři čtvrtiny lidí, kteří už před pandemií upřednostňovali platbu kartou či mobilem, chtějí po skončení karanténních opatření bezhotovostní platby využívat ještě více než dříve, vyplynulo navíc z průzkumu agentury Kantar ve druhé polovině března.
Bankéř je stále nenahraditelný
Marek Blaha z České spořitelny zároveň upozorňuje, že klienti navštěvují pobočky zejména proto, aby se poradili o svých financích a hospodaření: „Hotovostní operace, jako jsou platby nebo výběry na přepážce, představují už pouze zhruba 10 procent ze všech interakcí klientů na našich pobočkách. Zbývajících 90 procent interakcí představuje poradenství týkající se správy osobních a rodinných financí zejména v oblasti bydlení, investic, pojištění a penze.“
Pro platební operace tak už dnes Češi raději využívají internet. Platí to i pro vyřizování menších spotřebitelských úvěrů do 100 tisíc korun, vyplývá z průzkumu Česka v datech. U složitějších úkonů se ale raději poradí právě s bankéřem na pobočce. Osobní kontakt je pro ně nepostradatelný zejména u hypotečního poradenství, pro které 80 procent respondentů preferuje poradce před online aplikací.
Většina Čechů „živé“ poradenství upřednostňuje také při vyřizování investic (77 procent), větších úvěrů nad 100 tisíc korun či penzijního poradenství (v obou případech 64 procent). Více než tři pětiny lidí preferují poradenství od bankéře také při řešení životního pojištění, podobně je na tom poradenství s rodinným hospodařením a stavební spoření. Neživotní pojištění domácnosti, auta či odpovědnosti za škodu s poradcem raději domlouvá 52 procent respondentů, podobný podíl lidí (48 procent) si jej ale spíše obstará online.
Výsledky průzkumu potvrzují například závěry mezinárodní studie poradenské společnosti Accenture z roku 2017. Největší skupina bankovních klientů (44 procent) podle ní vyhledává zejména kvalitu služeb a osobní poradenství je jednou z jejích důležitých aspektů. „Ukazuje se, že poptávka po poradenství roste společně s tím, o jak složitou transakci nebo operaci se jedná,“ shrnují autoři.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Německo v pasti padělků: Falešné zboží zaplavuje trh EU

14.10.2025, Autor: Marek Hájek

Německo, ekonomický stroj Evropy, se letos stalo hlavním cílem padělaných výrobků v EU. Každý týden zadrží celníci přes 144 tisíc podezřelých zásilek, což způsobuje miliardové škody a ohrožuje zdraví spotřebitelů. Co dělá z Německa ideální cíl pro padělatele?

Česko stojí za Izraelem už historicky 

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika udržuje s Palestinou diplomatické styky, ale formálně ji neuznává jako stát – na rozdíl od Izraele, který považujeme za klíčového spojence. Tento postoj, zakořeněný v historických vazbách a strategických zájmech, se v roce 2025 stává předmětem živé debaty, zatímco humanitární krize v Gaze zvyšuje tlak na změnu. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Buřinka - stavební spoření
Reklama

Lidé raději píšou o lásce robotům než partnerům! AI dobývá vztahy

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

V dnešní digitální éře, kdy se láska často rodí na obrazovce, se lidé čím dál více obracejí na umělou inteligenci pro rady o randění a vztazích. Až 60 procent uživatelů seznamovacích aplikací v Evropě využívá AI nástroje pro lepší párování nebo generování konverzací. Tento trend, který se v roce 2025 ještě zesílil, přináší úlevu nesmělým, ale zároveň i otázky o autenticitě našich citů.

Alarmující zjištění WHO: Třetina lékařů a sester bojuje s duševními problémy

13.10.2025, Autor: red

Světová zdravotnická organizace (WHO) varuje: každý třetí lékař a zdravotní sestra v Evropě trpí příznaky deprese nebo úzkosti. Tato alarmující zpráva, založená na průzkumu více než 90 tisíc pracovníků, odhaluje hlubokou krizi ve zdravotnictví. Nejde jen o osobní tragédie – ohrožuje to péči nás všech a stojí ekonomiku stovky miliard eur.

Konec éry Made in Germany? Německé značky hledají záchranu za hranicemi

13.10.2025, Autor: red

V říjnu 2025 se německý automobilový sektor, kdysi neporazitelný motor evropské ekonomiky, ocitá v hluboké krizi. Propady v produkci a ziscích, masivní propouštění a odliv investic ukazují, že tradiční giganti jako Volkswagen či BMW hledají záchranu mimo hranice Německa.

Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Evropa se potýká s hledáním domovů pro miliony ukrajinských uprchlíků

10.10.2025, Autor: red

Když v únoru 2022 začala ruská invaze na Ukrajinu, vyhnala z domovů miliony lidí. Tento exodus pokračuje i v roce 2025, kdy se počet ukrajinských uprchlíků v zahraničí blíží sedmi milionům. Evropa nese největší zátěž s více než 5,1 miliony osob. V Česku, kde žije přibližně 373 tisíc Ukrajinců s dočasnou ochranou, se otázka bydlení, práce a integrace stává klíčovou výzvou pro nás všechny.

Konec éry uhlí? Obnovitelné zdroje přebírají vedení ve světě

10.10.2025, Autor: Josef Neštický

V první polovině roku 2025 jsme svědky historického obratu. Obnovitelné zdroje energie (OZE) poprvé vyrobily celosvětově více elektřiny než uhlí. Podle analýzy energetického think-tanku Ember dosáhly OZE podílu 34,3 procenta na globální výrobě elektřiny, zatímco uhlí kleslo na 33,1 procenta. Tento milník signalizuje začátek konce éry fosilních paliv a otevírá dveře k udržitelnější budoucnosti.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama

Zisky Jellycat se zdvojnásobily: Plyšové hračky jako nový luxus 

06.10.2025, Autor: Marek Hájek

Britská firma Jellycat, oblíbená mezi generací Z pro své měkké a stylové plyšáky, oznámila výrazný růst obratu, který se blíží 450 milionům liber. Tento růst pohání globální trend hraček pro dospělé, kde se nevinní plyšoví medvídci mění ve sběratelské kusy a symboly emočního komfortu. Jak tento fenomén ovlivňuje trh a proč přitahuje právě mladou generaci?

Kolaps amerického námořního průmyslu: Pět lodí proti čínským tisícům

06.10.2025, Autor: red

Americký námořní průmysl, kdysi světový kolos, dnes bojuje o přežití. K říjnu 2025 staví americké loděnice méně než pět velkých komerčních lodí ročně, zatímco Čína produkuje přes 1 700 takových plavidel. Tento dramatický rozdíl odhaluje slabiny USA a otřásá globálním obchodem.

e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama