Češi se ve svých mobilech naučili používat finanční aplikace, alespoň jednu má nainstalovanou více než polovina respondentů.
Nejčastěji se jedná o aplikace banky na správu účtu a využívání slevových kartiček. Tomu, aby finanční aplikace používali ještě více, brání spotřebitelům hlavně obava z nedostatečného zabezpečení, popřípadě preferování osobního kontaktu s bankou. Šest respondentů z deseti by také přivítalo, kdyby jim aplikace pomohly řešit platbu kartou. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Trisbee.
Chytré telefony a tablety jsou stále rozšířenější. Spolu s tím stoupá i oblíbenost fintechu, tedy spojení moderních technologií a financí, které má lidem usnadnit život. „S tím souvisí rozvoj různých finančních aplikací, které mají zjednodušit platby či hlídání rodinného rozpočtu,“ vysvětluje Matěj Turek, spoluzakladatel společnosti Trisbee, která nabízí platební aplikaci. Alespoň jednu finanční aplikaci má nainstalovanou každý druhý, nejčastěji se jedná o bankovní aplikace na správu účtu. Třináct procent využívá aplikace na správu slevových kartiček, populární jsou také srovnávače cen.
Bojíme se o bezpečnost
Proč nejsou finanční aplikace ještě rozšířenější? Češi si nejsou jisti, zda jsou v nich jejich data a peníze dobře zabezpečena. Zároveň tvrdí, že je jim pohodlnější vyřídit všechny finanční operace u počítače. Shodně to říká 40 procent respondentů. „Seriózní aplikace jsou bezpečné, poskytovatelé platebních služeb by měli mít licenci od České národní banky. Smartphone sám navíc slouží jako dodatečné zabezpečení. Pokud někdo ukradne telefon, kde je například připojena platební karta, musí se ještě dostat do samotného mobilu, který chrání zabezpečující prvky jako Touch ID, Face ID, nebo PIN. Výhodou je i možnost nastavit si limity na platby,“ uvádí František Havlín, druhý ze zakladatelů Trisbee. Připomíná, že základem je vždy to, aby se obezřetně chovali sami uživatelé – mobil dnes do značné míry slouží jako peněženka.
Větší využití aplikací? Když to bude bezpečné a levnější
Právě jistota dobrého zabezpečení by polovinu Čechů motivovala k tomu, aby aplikace nainstalovali nebo je používali ještě více. Každého třetího by k tomu přiměly slevy – například pokud by měli při platbě přes mobil o 5 procent nižší cenu. „Lidé obecně chtějí, aby byly aplikace jednoduché a šetřily jim čas – což je obecný princip fintechu. Aplikacím jsou spíše otevření, jen čtvrtina říká, že je nechce za žádných okolností,“ shrnuje Turek.
Chceme mít možnost platit kartou přes mobil
Dvě třetiny respondentů nemají problém s tím, že by si do telefonu nahráli platební kartu a placení si tak zjednodušili. „Každý druhý už se dostal do situace, kdy neměl hotovost, a nebylo možné platit kartou. Právě proto by Češi přivítali, aby kartu přijímali i třeba taxikáři, řemeslníci, instalatéři, kadeřníci, prostě živnostníci, kteří pracují v terénu. Přeje si to 63 procent spotřebitelů. Existují aplikace, které podnikatelům umožňují kartu přijímat, aniž by potřebovali terminál,“ upozorňuje Havlín. Čechům se líbí hlavně to, že by platbu mohli poslat mobilem a vše vyřídit na místě.
Průzkum byl realizovaný v druhé polovině února 2019, a to na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů (věk 18-59 let).