Z průzkumu asociace ABSL vyplývá, že již skoro dvě třetiny zaměstnanců oboru sdílených podnikových služeb tvoří mileniálové.
Na rozdíl od průmyslových firem, kde od přelomu tisíciletí stoupl průměrný věk zaměstnanců zhruba o pět let, obor podnikových služeb mládne. Pro zaměstnavatele z tohoto segmentu to ovšem znamená, že se musí preferencím mladší generace přizpůsobit, a to jak v oblasti firemní kultury, tak i v otázkách pracovního prostředí a podmínek. Svým zaměstnancům tak musí nabídnout například kvalitní profesní vzdělávání, flexibilitu a možnost ztotožnit se s cíli a filozofií firmy.
Jako mileniálové jsou obecně označovaní lidé, kteří se narodili v období od roku 1983 až do roku 1995. Dnes je jim něco mezi 23 a 35 lety a buď sbírají své první profesní zkušenosti nebo začínají budovat kariéru. „Mileniálové se brzy stanou jednou z nejpočetnějších skupin na pracovním trhu. Pokud si je chtějí zaměstnavatelé udržet na delší dobu než jen na pár let, musí se jim přizpůsobit. V našem segmentu se již změny, které reflektují priority mladší generace, prosazují, a proto se centrům podnikových služeb daří tuto generaci zaujmout více, než například průmyslovým podnikům či finančním institucím. Česká populace stárne a roste i průměrný věk ve většině firem, ne však v našem segmentu,“ okomentoval situaci Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, a dodal: „Preference mileniálů zkoumá celá řada studií. Podle nedávného průzkumu Deloitte Millenials Survey jim nejde jen o finanční ohodnocení, polovina respondentů uvedla, že je pro ně důležitá i pozitivní firemní kultura, flexibilita a průběžné vzdělávání.“
Úspěch nejsou jen peníze
Ze zmiňovaného průzkumu také vyplývá, že více než 80 procent mileniálů si myslí, že úspěch firem by se neměl měřit jen podle finanční výkonnosti. Důležitá je i filozofie firmy a její ochota a schopnost pomáhat řešit hospodářské, environmentální i sociální výzvy společnosti. Pro 88 procent uchazečů z této generace je navíc důležité, aby byly součástí správné podnikové kultury, se kterou by se mohli ztotožnit. „Podniková kultura a filozofie se tedy pro tuto generaci stává jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru zaměstnavatele. Těší mne, že zaměstnavatelé z našeho oboru tyto preference reflektují. Dle našeho průzkumu například dobrovolnickou práci pro nejrůznější dobročinné organizace v pracovní době podporuje 70 procent center podnikových služeb, což je několikanásobně více, než kolik činí republikový průměr,“ říká Jonathan Appleton.
S tím, že dle průzkumu Randstad Workmonitor, který realizovala personálně poradenská agentura Randstad, dostává od svého zaměstnavatele placené volno na dobrovolnickou práci ve prospěch nějaké charitativní činnosti či organizace pouze 8 procent českých zaměstnanců. Dvě třetiny by se ovšem rády zapojily, pokud by volno dostaly. Je tedy škoda, že podnikové služby v této oblasti neinspirují i další obory. Mezi zaměstnanci center podnikových služeb jsou mimořádně populární zejména programy podporující děti v nouzi či osoby se zdravotním postižením, anebo aktivity environmentálního charakteru, například revitalizace lesů.
Trojnásobně větší důraz na školení než zbytek trhu
Obor podnikových služeb láká mileniály i na zajímavé programy firemního vzdělávání. „Náš obor jde stále více do hloubky, využívá moderní technologie, inovuje. A už tím je pro mladé lidi atraktivní. S inovacemi a technologiemi pak jde ruku v ruce i průběžné vzdělávání a rozvoj schopností zaměstnanců. Více než tři čtvrtiny zaměstnanců českých center podnikových služeb tvrdí, že průběžné vzdělávání, které jim poskytuje jejich zaměstnavatel, je kvalitní a jsou s ním spokojeni,“ dodává Jonathan Appleton s tím, že v průměru zaměstnavatelé z tohoto oboru poskytují svým lidem školení v rozsahu 40 hodin ročně, což je podle posledních údajů ČSÚ téměř čtyřnásobek celorepublikového průměru.