Nájem, hypotéka, zálohy na energie či vodu – to je pouhá část výdajů, které lidé musí platit za své bydlení.
Právě domácnost je položka, která Čechy stojí každý měsíc nejvíce peněz, mnoho mladých lidí si však tuto skutečnost neuvědomuje nebo se o tyto věci nezajímá.
Podle průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisen stavební spořitelnu jen 54 procent dospělých dětí, které stále žijí u svých rodičů, má přehled o tom, kolik činí výdaje za vedení domácnosti. Jedná se přitom o zásadní informace, právě platby spojené s bydlením totiž tvoří zhruba pětinu všech výdajů průměrné české domácnosti. Kromě toho je potřeba počítat také s výdaji na údržbu domácnosti.
„Bydlení je jedna ze základních potřeb každého člověka a zároveň jeden z největších výdajů. Obzvlášť mladí lidé, kteří mají v plánu vylétnout z rodného hnízda a osamostatnit se, by se měli zajímat, kolik jejich rodiče utratí a kolik obecně spravování domácnosti stojí. Snáze si pak udělají obrázek o své vlastní budoucí domácnosti a vyhnou se potenciálním finančním potížím, které jim mohou zkomplikovat nejen začátek samostatného bydlení, ale v horším případě i zbytek života,“ říká Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny.
Podle průzkumu žije 47 procent odrostlých dětí stále s rodiči právě kvůli nedostatku peněz. Této situaci se dá předejít například včasným založením stavebního spoření. Našetřená částka pak pomůže překlenout náročný start, kdy jsou náklady na bydlení z různých důvodů vyšší, například kvůli pořizování nábytku a dalšího vybavení či kvůli složení kauce. Finanční gramotnost a lepší plánování výdajů mladých lidí může podpořit také přispívání do rodinného rozpočtu ve společné domácnosti.
K možnostem spoření Molnárová doplňuje: „Raiffeisen stavební spořitelna zvýhodnila tzv. dětské smlouvy pro děti a mladé do 25 let včetně. Každou takovou novou smlouvu o stavebním spoření bude úročit sazbou 1,5 procenta ročně, a to minimálně po dobu šesti let. Včetně úroku a státní podpory tak můžete dosáhnout na celkové zhodnocení přes 4 procenta ročně.“
Zdroj dat: NMS Market Research, vzorek 1 000 respondentů.