Apogeo
Reklama

Václav Jaroš: Kultura se drží trendů, které momentálně ve světě jsou

01.07.2023, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Václav Jaroš: Kultura se drží trendů, které momentálně ve světě jsou

Rozhovor s Václavem Jarošem, zakladatelem společnosti NFCtron.

Václav Jaroš je zakladatel společnosti NFCtron. Od tří let hrál hokej a v 18 letech začal podnikat. Ačkoliv je z podnikatelské rodiny, vyšlapal si svoji vlastní cestu. Jeho posledním projektem je NFCtron – startup, který dokáže monitorovat průběh jakéhokoliv festivalu nebo akce v reálném čase. Letos se spojil na projektech v kultuře se společností TWISTO. 

„Organizátorům akcí to přineslo především data, díky kterým mohou vylepšovat další ročníky. NFCtron jim navíc tato data poskytne v reálném čase a mohou tak na okolnosti reagovat už v průběhu festivalu, což se dělo třeba na letošním největším ročníku Rock for People. Před nasazením systému mohl pořadatel jen domýšlet, jak na tom vlastně je,“ říká Václav Jaroš. 

Od tří let hrajete hokej, pět let dokonce na prvoligové úrovni. Co vám dal hokej do podnikatelského života?

Tah na branku, disciplínu a řád. Ve sportu, nejen v hokeji, je to podobné jako v podnikání. Musíte být týmový hráč, protože jako jednotlivec toho moc nedokážete. Když jsem začínal, neuměl jsem nic, jen snad dobře mluvit. Obklopil jsem se ale lidmi, kteří toho ve svém oboru dokážou hodně. V NFCtron budujeme firemní kulturu a stavíme tým podobně, jako v hokeji – každý umí něco jiného, ale náš cíl je společný.  

Pocházíte ale z rodiny, kde se vždy podnikalo. Máte tedy rodinnou tradici?

Můj táta podnikal celý život, díky tomu jsem měl každý den možnost vidět, jak něco tvoří a buduje, což mě inspirovalo. Pozoroval jsem ale i to, že podnikání není vždy jen o úspěchu. Táta mě naučil, že je třeba se nikdy nevzdat – musíte se umět zvednout a umět začít znovu a znovu. V jeho cestě jsem ale nepokračoval, vyšlapal jsem si svoji vlastní, plnou překážek, výzev a pádů.

Máte od 18 let kromě sportovní kariéry i vlastní byznys. Čím jste začínal?

Toho bylo hodně, vždycky když jsem něco chtěl, šel jsem si za tím. Prodával jsem bazénovou chemii, nakupoval jsem levné počítače na Aukru a pak je prodával za vyšší ceny. Pamatuji si, jak jsem jednou koupil počítač za 2 000 Kč a prodal ho za čtyřnásobek. To bylo něco. Telefony, počítače, zkrátka jakákoliv elektronika. A ne, že bych tomu nějak víc rozuměl. S kamarádem, který uměl grafiku, jsme dělali později také weby, aplikace nebo marketing pro různé firmy.

A pak to přišlo. Projekt, bez kterého by dnes NFCtron neexistoval. Čerstvá sváča – nápad, díky kterému si mohly stovky dětí koupit svačinu ve škole. Jak? No přece pomocí náramku s čipem. 

Vaším posledním projektem je NFCtron – startup, který dokáže monitorovat průběh jakéhokoliv festivalu nebo akce v reálném čase. Co bylo impulsem pro tento startup?

Slavnosti růžového vína – vinařská akce v Třebíči, kde se také zrodil NFCtron. V době, kdy jsme navrhovali s kamarádem weby, nám náš největší klient vypověděl spolupráci. V té době se jednalo o opravdu velkou částku, která nám měla pomoct s dalšími projekty.

Na Slavnostech růžového vína jsem měl mít dětskou zónu Čerstvé sváči. Jeden prodejce se nás zeptal, proč se nemůže platit čipy i tady, když to jde ve školách. Tři měsíce před akcí jsem všeho nechal a zahájil s vývojáři práce. Bylo to neuvěřitelné vypětí.

Nic nakonec nefungovalo tak, jak jsme si to představovali. Ale návštěvníci platili čipem a pořadatel od nás získal důležitá data. 

Použitím vaší aplikace si návštěvníci předem nabijí peníze na náramek, pomocí kterého platí během akce přímo u jednotlivých stánků. Co to přineslo organizátorům akcí?

Především data, díky kterým mohou vylepšovat další ročníky. NFCtron jim navíc tato data poskytne v reálném čase, a mohou tak na okolnosti reagovat už v průběhu festivalu, což se dělo třeba na letošním největším ročníku Rock for People. Před nasazením systému mohl pořadatel jen domýšlet, jak na tom vlastně je. 

Pořadatelům přináší feedback i samotní návštěvníci. S mobilní aplikací NFCtron mohou hodnotit provedené objednávky pomocí hvězdiček s komentáři a vyjádřit tak svoji (ne)spokojenost. Na tato hodnocení může reagovat jak pořadatel, tak prodejce. Za celý festival jich mohou přijít tisíce, a to už je číslo, se kterým mohou pořadatelé pro další ročníky pracovat. 

Platba čipem je navíc daleko rychlejší, než platba hotově nebo kartou a pro obsluhu je jednodušší. 

Staré přísloví říká: „Bez peněz do hospody nelez“. Dá se říci „Bez peněz jen s přiložením čipu“. Bude tedy kultura na čip?

Kultura se drží trendů, které momentálně ve světě jsou. Znamená to tedy, že se bude neustále digitalizovat. Nyní pořadatelům nabízíme možnost platby čipem – především pro akce, které jsou vícedenní a není na nich možnost plného zasíťování areálu. Díky terminálu v mobilu NFCtron Pay mohou ale návštěvníci na určitých akcích platit nově i kartou. 

Čipy jsou první krok digitalizace festivalů, vždy musíme být schopní zajistit maximální funkčnost řešení. Na akcích není čas na 2. šanci.

Kromě pohodlného placení spočívá síla systému NFCtron ve využití dat, která návštěvníci generují. Dáváte zpětnou vazbu organizátorům?

Každého jednotlivého pořadatele má v NFCtron na starost jeden člen našeho eventového týmu. Ten s ním komunikuje v podstatě po celý rok – před akcí, v průběhu akce a také po akci, kdy si společně vyhodnotí chování celé akce. V NFCtron Hub vidí pořadatel grafy a analytiky se kterými může dál pracovat. Data, která pořadatel díky NFCtron získá mu mohou změnit pohled v podstatě na celou akci. Naším cílem je, aby pořadatelé využívali data naplno, a proto se jim snažíme s těmito kroky co nejvíce pomáhat.

Na festivalech a koncertech zajišťujete cashless platby prostřednictvím platebních náramků a nově i platby platebními kartami s využitím technologie NFCtron Pay – terminál v mobilu. Tedy je možné platit i mobilem? Jak to funguje? 

Návštěvníci mají díky NFCtron Pay možnost na určitých koncertech u prodejců platit bezkontaktní platební kartou, mobilem nebo hodinkami. Tuto možnost nyní poskytujeme zejména na městské akce, kde jsme schopni zajistit perfektní internetové připojení v průběhu celé akce. To je na velkých festivalech, které se často konají na letištích nebo v přírodě zatím problém. 

Po úspěšné platbě mají návštěvníci k dispozici od prodejce QR kód obsahující doklad o koupi, který si mohou naskenovat. Dáváme si záležet na ekologii a nechceme tisknout nic navíc, vše je dnes již dostupné online. 

Propagujete chytré dobíjení kreditu přes náramek. Má to i své limity?

Taky asi úplně nerozumím otázce. Pokud se bavíme o limitech pro online dobití kreditu na náramek s čipem, tak ano. Limity nastavujeme v kooperaci s pořadatelem, většinou se maximální limit pro dobití kreditu pohybuje z bezpečnostních důvodu od 5 000 Kč do 15 000 Kč. Spodní hranice pro dobití kreditu online je většinou 500 Kč. 

Dobití kreditu online doporučujeme pro každou akci, jelikož se díky této metodě urychlí odbavení přímo na akci a eliminují případné fronty. Návštěvník tak zkrátka dorazí na akci připraven a může si festival užít naplno. Nemusíte si na akci brát další peníze a strachovat se o to, že je v průběhu konání akce ztratí, nebo je mu v horším případě někdo odcizí. Výhodou je ale i to, že může předem ovlivnit to, kolik chce na festivalu utratit peněz.

Návštěvníci kulturních událostí nově budou moci svůj náramek propojit s Twistem a platit za útratu až po akci, místo dobíjení kreditu předem. Je to nový systém placení obecně?

Nejedná se tak úplně o nový systém placení, spíše o další možnost, kterou jsme chtěli návštěvníkům poskytnout a zážitek z celého procesu placení jim tak ještě více zpříjemnit. Doposud bylo možné platit za vstupenky a dobití kreditu online platební kartou, přes Apple Pay, Google Pay nebo pomocí bankovního převodu. Umožnění platby na třetinky je, ale jen jedna ze dvou částí naší spolupráce. 

Společně s Twistem se chceme podílet také na kampani #Festivaluj s Twistem. Kampaň bud přímo provázaná s festivaly, které platí s NFCtron. 

Jaké festivaly nám doporučíte?

Z těch, které nás tento rok ještě čekají určitě Let It Roll, největší drum a bassový festival na světě. Tento rok se na akci chystáme už potřetí. Již několikátý rok se bude platit s NFCtron také na multižánrovém festivalu Štěrkovna Open Music, kde si mohou návštěvníci přes NFCtron Tickets zakoupit již druhý rok po sobě i vstupenky. Těším se také na koncert Maroon 5 v pražských Letňanech, kam se letos vydáme s NFCtron už podruhé. 

Velice zajímavé jsou, ale i gastro a vinařské akce, na které systém nasazujeme už od roku 2018. Za zmínku stojí určitě Svatomartinský košt na náměstí v Brně, který se koná každoročně na svatého Martina. 

Je možné očekávat takové placení i jinde, například v divadle či v kině

NFCtron je systém navržený především pro jednorázové akce a festivaly. Jsme schopni pokrýt ale i fotbalové stadiony nebo hudební kluby. Nově jsme například možnost platby kartou pomocí NFCtron Pay umožnili v pražském klubu SaSaZu. Nemyslím si, že kino nebo divadlo je pro platbu čipem ideální, přece jen v kině si člověk nakoupí občerstvení před filmem a po filmu vyráží domů. Možnost platby čipem by zde nepřinesla žádné výhody.

Pro podobné akce, ale zajišťujeme online prodej vstupenek, tedy prodej vstupenek přes NFCtron Tickets.

Jaké další technologie chystáte do budoucna? 

Celý náš DEV tým pod vedením Filipa Ditricha, Team Leader NFCtron, usilovně pracuje na projektu Nebula, který přinese do festivalového prostředí něco, co tu ještě nikdy nebylo. Nová platforma má za cíl propojit návštěvníky napříč festivaly a koncerty a budovat tak silnější komunitu. Chceme ještě více zesílit zážitky hostů, kteří se chtějí především bavit. S projektem Nebula to nyní bude možné. Koneckonců mlhoviny jsou rodištěm hvězd. 

Více detailů nejen o projektu Nebula odhalíme už 8. 2. 2024 na NFCtron Keynote.

Děkuji za rozhovor.

Foto: Poskytnuto Václavem Jarošem

Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama