e-news.cz - kurzy
Reklama

Rozhovor s Danielem Helclem, spoluzakladatelem a CEO startupu Topíte.cz

03.03.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Rozhovor s Danielem Helclem, spoluzakladatelem a CEO startupu Topíte.cz

Díky startupu se povedlo propojit tradiční řemesla s moderními technologiemi, usnadňujícími život topenářům i zákazníkům. 


Rozhovor s DANIELEM HELCLEM, spoluzakladatelem a CEO startupu Topíte.cz
Dá se říci, že dříve se člověk pořádně zahřál, když sháněl řemeslníka a dnes se brzy zahřeje díky Topíte.cz? 
Je to přesně tak. A ještě dodám: „hřeje nás především spokojenost našich klientů“.  Dříve člověk musel hledat na internetu topenáře v okolí, opakovaně se jim zkoušet dovolat a pak čekat, jestli se zastaví, jak slíbili, nebo zda od některého z nich po několika týdnech skutečně přijde cenová nabídka.
Postupně tyto středověké zvyky měníme a zatím se nám to skvěle daří.
Jste spoluzakladatelem a ředitelem topenářské firmy Topíte.cz. Jak vznikl nápad na tento startup? 
První impuls přišel na základě vlastních a opakujících se otřesných zážitků s řemeslníky. Za dvacet let manželství bydlíme s rodinou už ve čtvrtém rodinném domě a zkušeností jsem za tu dobu nabral poměrně hodně. Při poslední stavbě jsem to zkrátka nevydržel a rozhodl se věci změnit.
Technologie v rodinném domě jsou jako mozek a srdce domu v jednom. Bez nich je dům neobývatelný a pro nás šlo o nejzajímavější a nejrychlejší možnou cestu, jak zákazníkům pomoci.
Pomohla vám k vašemu nápadu startupu coronavirová epidemie a nouzový stav, tedy uzavření kamenných obchodů?
Topení přes kamenné obchody nebylo možné pořídit ani dříve. Epidemie a nouzový stav v posledním roce nás nijak zásadně neovlivnily, potřeba nového vytápění byla a bude stejná. Změnilo se pouze chování klientů, kteří místo osobního kontaktu upřednostňují ten virtuální, bezpečnější.
S online přístupem našich služeb jsme přišli v pravý čas, máme tisíce poptávek měsíčně a čísla stále rostou. Velmi populární je možnost online objednání termínu servisu nebo návštěvy odborného experta, rovněž nabízíme poradenství čistě po telefonu nebo video hovor.
Trend směrem k onlinu je již v našem oboru dlouhodobý, epidemie ho jen mírně zrychlila. My jsme v něm začali první a náskok na konkurenci neustále zvyšujeme.
Co vše Topíte.cz zastřešuje? 
Nabízíme kompletní nabídku služeb od poradenství, finančních služeb včetně zajištění dotací, instalace topení nebo fotovoltaiky vlastními zkušenými týmy i záručního a pozáručního servisu. Pro klienty je důležité být v rukou kvalitního a spolehlivého dodavatele a nemít nervy, kdo a kdy jim v případě poruchy pomůže.
Kdysi se říkalo, že „řemeslo má zlaté dno“. Platí to i dnes?
Ano, řemeslo má stále zlaté dno, ale v drtivé většině to neplatí v Česku. Podle informací z Cechu topenářů a instalatérů ČR je efektivita řemeslníků v porovnání se západními zeměmi poloviční a jejich výdělky jsou dokonce jen třetinové. Denně se setkáváme s tím, že řemeslníci až polovinu pracovní doby věnují práci, kterou jim nikdo nezaplatí. Objížděním poptávajících klientů, manuální přípravou nabídek s úspěšností okolo deseti procent, každodenními několikahodinovými nákupy materiálu. A nedostatečná příprava často navíc vede k tomu, že udělají chybu a musí se k zakázce vrátit zpět.
My v Topíte.cz tento nepoměr postupně měníme a posouváme řemeslníky k větší efektivitě a vyšším příjmům.
Jak jsme na tom v současnosti jako Česká republika s dostatkem kvalifikovaných řemeslníků? Která řemesla jsou nevyhledávanější? 
Kvalitních řemeslníků bude samozřejmě stále potřeba. Na trhu práce nedostatek topenářů nevidíme, ale velké většině chybí určité typy dovedností. Pro instalaci tepelného čerpadla je zapotřebí velké všestrannosti a znalosti více řemesel. Proto v březnu letošního roku v naší centrále na pražském Zličíně otevíráme Topíte Academy, kde budeme chybějící znalosti topenářů z celé ČR doplňovat.
Kromě topenářů však Akademii zpřístupníme i projektantům, energetickým specialistům a dalším zájemcům napříč stavebními obory.
Dnes se hovoří také o digitalizaci řemesel. Co si pod tím můžeme představit? 
Řemeslo digitalizujeme na dvou frontách. Na straně zákazníka zpřístupňujeme řemeslo přes internet, je konečně reálné velmi rychle a snadno objednat nový zdroj vytápění, fotovoltaiku nebo servis online včetně termínu návštěvy a předem dané ceny. Přinášíme příjemný zákaznický zážitek, na jaký jsou lidé zvyklí např. u nákupu elektroniky nebo potravin.
Řemeslníkům dáváme do rukou místo pomyslného orného pluhu skvěle automatizovaný kombajn v podobě naší aplikace. Chvíli bude trvat, než se s ním naučí pracovat a změní své zaběhlé rituály v podobě každodenních návštěv velkoobchodů s materiálem, zbytečným přejížděním mezi zákazníky a opakovanou přípravou cenových nabídek pomocí tužky a papíru. Už nyní pomáháme s efektivitou desítkám topenářských týmů a revoluce bude dále pokračovat.
Nahradí řemeslníky plně roboti a umělá inteligence i ve vašem oboru? 
Zcela určitě ne. Kombinací naší vyvíjené aplikace Superfix a kompletním převzetím přípravy zakázek (obchodní činnost, nákup materiálu, plánování atd.) skokově zvyšujeme průměrný počet dokončených zakázek a navíc řemeslníky zbavujeme tolik nenáviděné části pracovního dne, kterou dělají v podstatě z nutnosti. Díky digitalizaci si topenáři vydělají více a s čistou hlavou. Nemusí už sedět na několika židlích, pouze vykonávají svou práci, kterou umí a mají rádi.
Ve vašem oboru využíváte také fotovoltaiku. V čem vidíte výhody spojení fotovoltaiky, tepelných čerpadel a topenářství? 
Jsme první firmou v ČR, která všechny zmíněné technologie prodává, vlastními týmy instaluje a zároveň servisuje. Pro klienty je velkým benefitem mít na vše jednoho spolehlivého a stabilního dodavatele, který celý systém nastaví do optimální a efektivní souhry. Topení a fotovoltaika jednoznačně patří k sobě a jako celek dává perfektní smysl.
V současnosti také jednáte s americkým gigantem Tesla o dodávkách fotovoltaických střešních tašek třetí generace. Budou cenově dostupné i pro menší odběratele a rodinné domy?
První generace střešních tašek byly drahé a málo efektivní, třetí generace je zcela jiný příběh. Díky vyšší efektivitě a kratší návratnosti je už tento zdroj elektřiny zajímavý i v našich zeměpisných šířkách.
Navíc jsou tašky Tesla třetí generace lépe technicky řešeny a instalace tím bude výrazně snazší.
Jaká je budoucnost využití moderních technologií a obnovitelných zdrojů ve vašem oboru? 
Vidíme před námi celou řadu technologických inovací, které změní náš obor. Na některých už pracujeme a zbylé nás čekají v dalších letech. Z konkurenčního pohledu nechci být konkrétní, alespoň se naši klienti budou mít na co těšit. Určitě budeme v tomto směru pokračovat a dále budovat pozici leadera v segmentu Heat & Power nejen v ČR, ale v celé Evropě.
Jak vy si představujete obor topenářství a vytápění budoucnosti? 
Od začátku našeho projektu cílíme směrem k „Heating as a Service“. Zákazník uzavře pouze smlouvu ala operativní leasing, zmizí potřeba velké vstupní investice do pořízení nového zdroje vytápění a veškeré starosti spojené s provozem a opravami. V kombinaci s fotovoltaikou se bude platit měsíční poplatek zahrnující teplo, světlo i teplou vodu. A zákazník zároveň s nezávislým systémem na externích dodavatelích a jejich cenách energií získá svobodu.
Jakými technologiemi byste si vybavil svůj vlastní dům? 
Nad touto otázkou se zamýšlím poměrně často. Co bych zvolil za technologie, pokud bych znovu stavěl rodinný dům. Aktuálně je jasnou volbou kvalitní tepelné čerpadlo s kombinací fotovoltaické elektrárny na střeše domu. Díky inteligentní regulaci je možné propojit veškeré technologie v domě od topení, ohřevu vody nebo bazénu až po klimatizaci nebo dobíjení elektromobilu. Je to nový trend, který majiteli domu ušetří náklady a zároveň ho činí soběstačným.
Foto: se svolením Daniela Helce


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama