e-news.cz - kurzy
Reklama

Pavel Vyoral: Na vánoční sezónu se dopravní společnosti připravují i rok dopředu posílením technologií, zaměstnanců a kapacit

29.01.2022, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Pavel Vyoral: Na vánoční sezónu se dopravní společnosti připravují i rok dopředu posílením technologií, zaměstnanců a kapacit

Pavel Vyoral je v čele firmy již čtyři roky. Zlínská logistická služba českým a slovenským e-shopům umožňuje fyzicky expandovat do zahraničí, konkrétně do zemí Evropské unie, Velké Británie a Ukrajiny. Z firmy o dvou zakladatelích je dnes firma s ročním obratem více jak 450 milionů korun.


Rozhovor s PAVLEM VYORALEM, ředitelem společnosti Pošta bez hranic.
Na trh jste jako firma vstoupili před 10 lety. Vy jste se vedení firmy ujal před téměř 4 lety. Jak vzpomínáte na své začátky?
Začátky určitě nebyly jednoduché, a to není vlastně ani teď. Příběh naší společnosti znám od začátku a v podstatě jsem u něj byl, ale ne v aktivní roli. V roce 2018 jsme byli spíše přerostlý start-up, který nechtěl, neuměl nebo nemusel spoustu věcí řešit. To je naštěstí již minulost a za poslední roky jsem jako firma hodně dospěli.
Nemalou roli v tom hraje důvěra majitelů. Od mého nástupu jsme se museli s hodně lidmi rozloučit a spoustu nových přijmout. Firma je především o lidech a nedokážu si představit, že bychom firmu vybudovali na jednotlivcích. Budování firmy je týmová práce.
Jak těžké bylo vstoupit na logistický trh a uspět mezi konkurencí?
Logistické služby, které nabízíme, jsou jiné, a v době kdy jsme začínali, jsme konkurenci nevnímali, a za tu aktuální jsme rádi. Nutí nás to neusnout na vavřínech. Takže vlastně vstup na trh nebyl natolik složitý, ale udržet se na něm a být konkurenceschopný je mnohem těžší. Dnes si vstup na trh od nuly vlastně nedovedu představit.
Jak se za tu dobu změnila oblast logistiky? A požadavky a nároky klientů?
Obrovsky. V minulosti neuspělo spoustu skvělých logistických projektů, které předběhly čas, a teď jsou takové projekty v podstatě nejskloňovanější. Podívejme se třeba na popularitu výdejních boxů nebo na expanzi e-shopů do zahraničí. To, co je dnes standard, bylo dříve nemyslitelné.
Původně jste byli dva s nápadem, dnes jste velká firma a své služby rozšiřujete i do zahraničí. Kam konkrétně? V čem jste lepší?
Naše celé podnikání je postavené na zahraničí, a za ty roky se nám podařilo vybudovat z našeho pohledu silnou logistickou síť v rámci Evropy. Bylo by škoda ji nevyužít tento potenciál nabídnout ve větším i naše služby v zahraničí. Naši stávající klienti v Maďarsku a Polsku nás o tom přesvědčili. Na rozdíl od velkých logistických hráčů dokážeme naši službu, systém i vztah ke klientovi (e-shop) individualizovat. Neděláme rozdíly v tom, jestli klient prodává ponožky, boty nebo sedačky.
Je dnes logistika spíše o číslech či více o moderních technologiích? Jak je využíváte ve vaší firmě?
To hodně záleží na úhlu pohledu. Logistika bez technologií není efektivní a dnes vlastně nemožná. Za poslední roky automatizace a robotizace udělala obrovský pokrok a je to určitě budoucnost. Každopádně jsem přesvědčen o tom, že bez lidí to v logistice ani v budoucnu nepůjde. Celý náš logistický systém je postavený na vlastním softwaru, kde využíváme nástroje pro validaci, vážení, sledování zásilek a jiné.
Jak řešíte logistiku a zabezpečujete provoz v nejvytíženější sezóně?
V souvislosti s vyššími výdaji během vánočních svátků a většími nákupy roste dramaticky i objem zásilek. Složitost dodavatelského řetězce, kapacitní krize a potřeba včasného dodání tak zvyšují během svátečních oslav obrovský tlak na odesílatele. Proto se logističtí manažeři musí zaměřit na plánování a včasnou přípravu na období sváteční špičky. Vrchol roku, tedy předvánoční sezóna je pro nás alfou a omegou celého roku. Některé přípravy probíhají celý rok, ale ty hlavní začínají v létě.
Co se provozu týče, jde především o to, aby všechny dodávky, kamiony, depa, dopravníky a váhy byly “ve formě“. Zdánlivá banalita může mít před Vánocemi fatální následky u každého dopravce. Stejně tak je důležité připravit na vyšší nápor i samotný systém. Naším velkým benefitem je to, že jsme si celý logistický systém postavili na míru, a nyní z toho můžeme těžit na úrovni automatizace, validace dat, snižování chybovosti.
Co je tedy nejdůležitější u přípravy předem?
Nejzásadnějším bodem přípravy jsou pro společnost data od klientů. Důležité je vždy vyexpedovat všechny zásilky, které v daný den klient zadal. S blížící se sezónou se tato data několikrát násobí, a právě proto je velmi důležité, aby společnosti měla všechna data včas, mohli tak predikovat počty zásilek a na základě toho plánovat další kroky, jako například plánování tras, řízení objemu zásilek s ohledem na kapacity dep a efektivita práce.
Posilujete před Vánocemi personální kapacity?
Před Vánocemi se spousta firem snaží posílit své stavy, aby tak co nejvíce zefektivnily svou práci, vypomohly stávajícím zaměstnancům, a zároveň mohly zaručit co nejrychlejší dodání. Takový postup je identický nejen u všech dopravců, ale i e-shopů. Často tuto příležitost využívají studenti nebo lidé, kteří potřebují částečné úvazky před Vánocemi. Navíc, když se lidé osvědčí v tom největším frmolu, často si se zaměstnavatelem udrží spolupráci i nadále.
Personální kapacity posilujeme na sezónní práce, cca od října do prosince. Poslední měsíce roku zaměstnáváme kolem 200 lidí, abychom zvládli všechny zásilky zpracovat včas.
A co když přijdou nečekané události?
Na některé věci se však připravit úplně nedá, doba covidová postihla i dopravce. Ovšem situaci se daří zvládat. Naši zaměstnanci neustále projevují neskutečnou míru loajality. Každý den vidím, že musí řešit personální výpadky operativně, někdy je potřeba hodně napnout síly, vymyslet nová řešení a hledat inovativní cesty. Kolegiální přístup našeho týmu Pošty bez hranic je to nejhodnotnější firemní stříbro, které máme. A všem za jejich přístup patří velké poděkování a úcta za to, jak na logistickém hřišti dokáže jeden za druhého zabrat. Bez nadsázky jsem na kolegy hrdý.
Co považujete za důležité ve spolupráci s eshopy?
Důležitější než kdy jindy je zvládnutá komunikace. Oblastí, jejíž důležitost každý dopravce nebo provozovatel eshopu zjistil pár let nazpět, a měla obrovskou prioritu hlavně minulý rok, je komunikace. Poslední 2 měsíce roku jsou náchylnější na mimořádné situace, které mohou mít pro dopravce a ve výsledku i e-shopy a jejich zákazníky nemilé následky. Proto je dobré si dlouho dopředu zjistit predikce e-shopů na množství zásilek, a následně s těmito informacemi pracovat na úrovni svozů a třídění.
Dá se vůbec připravit na to, kdyby byl opět lockdown a nouzový stav?
Letos do sezóny pravděpodobně nezasáhne covid-19 tak výrazně, jako minulý rok. Přesto jsme na tuto variantu byli nachystaní. Např. víme, že v případě lockdownu okamžitě stoupne počet zásilek ze dne na den. V případě rozšíření covidu-19 je možné, že někteří dopravci nebudou do daných oblastí doručovat. V ten moment musí být společnost flexibilní a okamžitě vybrat jiného dopravce, který je schopen zásilky doručit. Scénářů máme po minulém roce o dost víc, ale věříme, že jsme se letos nachystali na výbornou. Především pro klienty jsme pak připravili na webu stránku, kde je o všem důležitém informujeme.
Jak bude vypadat logistika budoucnosti? Jaké jsou trendy?
Trendy jsou jedna věc, ale logistika je o efektivitě. Takže určitě ještě dlouho zůstaneme u silniční přepravy.
A co se týče způsobu doručování, tak já vidím jako směr sdílení výdejních míst/boxu nebo ještě lépe vlastní výdejní box u domu. Zajímavé jsou i pokusy s doručovacími drony a roboty, kde je ale ještě spousta překážek na úrovni technologie a především legislativy.
Jak vy se nejradši „logisticky“ přepravujete?
Nejraděj určitě na kole, ale reálně nejvíce času trávím v autě.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Pavlem Vyoralem
Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama