e-news.cz - kurzy
Reklama

Martin Macík: Kdo ví, kam mě dakarský vítr zavane?

27.03.2023, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Martin Macík: Kdo ví, kam mě dakarský vítr zavane?

Rozhovor s Martinem Macíkem jr., českým jezdcem rallye, specialistou na dálkové rallye kamionů, zejména Rally Dakar.

Martin Macík jr. je český jezdec rallye, specialista na dálkové rallye kamionů, zejména Rally Dakar. Poprvé se Dakaru zúčastnil už v roce 2013 jako navigátor. Společně pak se svým otcem Martinem Macíkem st. v roce 2016 založil závodní tým Big Shock! Racing. Od roku 2020 se závodu účastní s kamionem značky IVECO, známým pod přezdívkou Karel, který postavil tým mechaniků z MM TECHNOLOGY pod vedením jeho otce. Zatím největším úspěchem Martina Macíka ml. na Dakaru je 5 vyhraných etap a celkové 2. místo v roce 2023.

„Závodím v kamionech z naší vlastní produkce. V rámci MM Technology si auta sami stavíme, využíváme naše zkušenosti z předchozích Dakarů. Musí být rychlá, ale zároveň extrémně odolná. Značka kabiny je pouze symbolická. Hlavním důvodem této volby byl vývoj motoru IVECO, se kterým jsme na vlastní náklady začali téměř před 9 lety – pro dnes už historický kamion, pojmenovaný Franta. Ten měl ještě kabinu značky LIAZ. Zbytek kamionu je z naší dílny,“ říká Martin Macík.

Čím jste chtěl být v dětství? Jak jste se dostal ke kamionu?

Jako malý kluk jsem neměl velké sny. K závodění v kamionu jsem se dostal díky tátovi, který byl mým přirozeným vzorem. On sám si opravil starší liazku a vyjel s ní na Dakar, když mi bylo 13 let. Já jsem tak měl spoustu času, abych se vše naučil, než jsem v roce 2009 poprvé sedl do závodní kabiny.   

Poprvé jste jel Dakar už v roce 2013 jako navigátor. Chtěl jste už tehdy řídit?

Jasně, že ano. Ale Dakar je meta nejvyšší, a pokud za sebou nemáte dostatečné technické a finanční zázemí, nemůžete si jen tak říci, pojedu Dakar jako pilot. Táta mi věřil, a tak mě tehdy „udal“ svému kamarádovi Vlastovi Vildmanovi do kabiny. Že prý budu dobrý navigátor. Zvládl jsem to 2 roky, pak už jsem chtěl za volant.  

Společně se svým otcem Martinem Macíkem st. v roce 2016 jste založil závodní tým Big Shock! Racing. Byl to tehdy šok?

Nebyl to šok, byl to plánovaný krok. Táta začal závodit pod svým jménem, následně se spojil s Pavlem Kubíčkem a vznikl KM Racing. Já jsem se začal do fungování týmu zapojovat postupně, převážně z pohledu marketingu. Současně jsem byl navigátorem, pak pilotem. Přišel podpis naší první generální smlouvy, která měnila jméno týmu, proto Big Shock! Racing. Od začátku letošního roku ale náš tým nese jméno rodinné značky MM Technology, pod kterou s tátou vyvíjíme a stavíme závodní kamiony. V nich na Dakaru závodím nejen já, ale i další zahraniční posádky.     

Letos na Dakaru máte 5 vyhraných etap a celkové 2. místo. Co chybělo k vašemu vítězství?

Asi trochu více štěstí. Bohužel, zbrzdily nás dva zásadní momenty. Ve 2. etapě nám kámen zničil brzdy, v 9. etapě jsme jako první kamion na trati zapadli do řeky, která se objevila v poušti. Ale i přes tyto dvě kritické situace, během kterých jsme ztratili přes 2,5 hodiny, se nám nakonec na Dakaru 2023 podařilo dojet pro skvělý výsledek – pro stříbrné umístění.   

Od roku 2020 se závodu účastníte s kamionem značky IVECO. Proč tato značka? 

Závodím v kamionech z naší vlastní produkce. V rámci MM Technology si auta sami stavíme, využíváme naše zkušenosti z předchozích Dakarů. Musí být rychlá, ale zároveň extrémně odolná. Značka kabiny je pouze symbolická. Hlavním důvodem této volby byl vývoj motoru IVECO, se kterým jsme na vlastní náklady začali téměř před 9 lety – pro dnes už historický kamion, pojmenovaný Franta. Ten měl ještě kabinu značky LIAZ. Chtěli jsme se vydat cestou „čumákového“ speciálu. A vzhledem ke značce motoru, který už jsme používali, a také s přihlédnutím k homologaci, kterou požadují pořadatelé závodu, byla volba kabiny IVECO jasná. Zbytek kamionu je z naší dílny.

V roce 2022 se váš tým poprvé účastnil World Rally-Raid Championship, kde se stal jedním z průkopníků kategorie T5. Co to pro vás znamená?

Možnost více závodit a dělat to, co nás baví. Byla by škoda závodit pouze jednou za rok na Dakaru. Proto jsem ihned myšlenku WRRC pro T5 kvitoval a zúčastnili jsme se už prvního ročníku, který zahrnoval tři závody (Dakar, Abu Dhabi Desert Challenge a Rallye du Maroc). Kamionům naší výroby se hned podařilo obsadit 1., resp. 2. příčku. 

Kromě Dakaru se pravidelně účastníte i jiných závodů jako je Rallye du Maroc, Baja Poland, Baja Aragon či Baja Drawsko. Který z nich je nejtěžší? Co vás přitahuje na rally?

Dakar je nejnáročnější motoristický závod, žádný jiný se s ním nedá srovnávat. I když marocká rally patří rozhodně k těm těžším. Mne závodění baví, hlavně proto se mu věnuji. I když není jedinou činností v mém životě. Od mala mám rád vše s motorem, a když něco dělám, chci to dělat na vrcholové úrovni. Baví mě objevovat nová místa, zažívat adrenalin a současně dnes v rámci závodů mohu reprezentovat rodinnou značku, která se rozrůstá do celého světa.

Kromě závodění se věnujete podnikání také pořádání akcí pro fanoušky. Co vám dává závodění do podnikání?

Závodění mě učí ovládat své myšlenky, zvládat stresové situace, sbližuje mě s velmi zajímavými lidmi. Akce jako talk show Posedlí Dakarem jsou radostí pro mne i pro fanoušky, kterým chci vracet to, jak za mnou celých 11 let stojí a podporují mě. Když se vám podaří na jednom místě spojit tisíce lidí se stejným zájmem a nadšením, je to pecka. Získáte tak spoustu super zážitků. 

Stojíte za úspěšnými projekty Posedlí Dakarem, MM Production a MM Photography. Jste Dakarem opravdu posedlý?  

Ano jsem, i proto vznikl název našich akcí. Většina mých dalších aktivit vychází z dakarského závodění. Podnikání je ale důležité stavět na několika pilířích. I proto jsme založili například pražské kavárny Pilot Cafe nebo mediální produkci působící i mimo závody.

Lze vás pravidelně vídat v holešovické kavárně Pilot Café, kterou vlastníte společně se svou partnerkou Kateřinou. Jak se na závodění dívá vaše partnerka?

Podporuje mne. Známe se dlouho. Věděla, do čeho jde. (smích) Skvěle se o mne a naši rodinu stará a během Dakaru fandí. Troufám si říci, že je k mým soupeřům mnohem nemilosrdnější než já. (smích)

Jaké jsou vaše další plány?

Kdo ví, kam mě dakarský vítr zavane? Chci se věnovat své rodině a holčičkám, které mi rostou před očima. Určitě budu dál rozvíjet své podnikatelské aktivity v rámci MM Technology, agenturu MM Production a kavárny Pilot Cafe. A také se chci pokusit vyhrát Dakar.  

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Martinem Macíkem

Zdroj: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama