Apogeo
Reklama

7 chyb, kterým se vyhnout až začnete s obchodem 

24.11.2023, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
7 chyb, kterým se vyhnout až začnete s obchodem 

Všechny začátky jsou těžké. I když překypujete talentem a máte zmáknutou teorii, jakmile se dáte do praxe, zjistíte, že zkušenosti hrají největší roli. Zkušenosti jako takové vám samozřejmě předat nemůžeme, ale máme několik užitečných tipů, u kterých byste si jinak říkali: „Proč mi tohle nikdo neřekl už dřív?“ Jsme tady a říkáme to dřív. 

1. Učte se od zkušenějších 

Mezi obchodníky je běžné, že si vzájemně předávají znalosti a starší kolegové pomáhají mladším. Určitě se tedy nebojte si o takovou pomoc říct. Většinou se i přímo v pracovním inzerátu zmiňuje, že dostanete podporu od starších kolegů. Dává to smysl, když má někdo za sebou stovky schůzek, vyzná se v psychologii komunikace. Ví, co zabírá na různé tipy lidí a umí je skvěle odhadnout. Snažte se tedy být přítomní u schůzek, které vede zkušenější kolega, a učte se přímo v terénu.  

Jen se vždy ujistěte, že váš nadřízený ví, že se zúčastníte schůzek nebo že vám kolega pomáhá. Zdá se to jako zbytečná formalita, ale není. Budete mít jistotu, že je vaše jednání schválené a můžete se učit obchodní komunikaci bez strachu z vyhazovu. 

2. Mějte přehlednou databázi klientů 

Pořádek je základ úspěchu. Možná můžete mít na stole 4 neumyté hrnky od kafe, ale bez čeho se rozhodně neobejdete, je přehledně uspořádaná databáze klientů. V dnešní době už nemusíte mít vizitkář s taháky jmen dětí vašich klientů (jako Michael v The Office), abyste na ně zapůsobili. Na správu databáze klientů jsou programy, které vám pomůžou udržet přehled o svých klientech, zaznamenají historii vaší vzájemné komunikace i předchozí objednávky.  

Mnozí začínající podnikatelé často podceňují význam tohoto nástroje pro obchodní činnost a zanedbávají péči o své kontakty, nebuďte taky takoví. 

TIP: Dnešní projektové nástroje Vám pomohou s řízením obchodním aktivit.

3. Zvolte správné oblečení 

Šaty dělaj člověka. Tak to prostě je. I když jsou dnes normy ohledně vhodného oblékání celkem flexibilní, snažte se na obchodních schůzkách držet stylu business casual. Většina lidí zkrátka očekává, že přijdete poloformálně oblečení, a přestože by je kraťasy a žabky možná nijak nezarazili, raději se v tomto ohledu vyhněte zbytečným překvapením. Chovejte se podle etikety a držte se zavedených norem. Výstřednost je plus pro umělce, ne pro obchodníky. 

4. Myslete dopředu 

Zpočátku budete plní nadšení obvolávat hromadu potenciálních klientů, dejte si ale pozor, aby se vám pak nesešlo najednou až moc schůzek, které byste nebyli schopní vyřídit. Zkuste se například zeptat kolegů, jaký počet schůzek jim průměrně vznikne z určitého počtu telefonátů. A podle toho přizpůsobte svou obchodní komunikaci. 

5. Analyzujte trh a svou konkurenci 

Před tím, než se pustíte do své obchodní činnosti, udělejte si důkladnou analýzu trhu. Zaprvé si ujasníte, jaké máte výhody oproti konkurenci, zadruhé se můžete inspirovat úspěšnými konkurenty a aplikovat něco z jejich taktiky i u sebe. A v neposlední řadě budete připravení odpovědět, až na vás klient vybalí, že firma XY mu to už nabízela a proč vy to nemáte taky za tak výhodnou cenu.  

6. Nemluvte „obchodštinou“ a vzdělávejte se 

Lidé nemají rádi, když se jim něco prodává, snažte se tedy najít způsob efektivní komunikace, který vás zákazníkovi co nejvíce přiblíží. Snažte se navnímat maximum z jeho osobnosti a jaká komunikace mu asi bude příjemná. Po telefonu se to dělá těžko, ale při osobní schůzce k tomu máte skvělou příležitost. Ale pamatujte, že když v běžném životě snadno navazujete kontakty a lidi si s vámi rádi povídají, neznamená to, že vám stejně snadno půjde jim něco prodat. 

Proto se určitě vzdělávejte. Pomůžou vám v tom knížky, kurzy nebo videa o psychologii, ale jak už bylo řečeno, nejvíc se naučíte praxí.  

7. Buďte osobní, ale ne příliš 

Je v pořádku (a vlastně i celkem žádoucí) navázat s klienty trochu osobnější kontakt. Zeptat se, jak se jim vede, jestli se chystají na dovolenou a tak dále. Příště můžete na tyto informace navázat (po schůzce si je napište, jinak je zapomenete) a komunikace bude nenásilná. Dejte si ale pozor, aby kontakt nebyl až příliš přátelský, jinak schůzku jen prožvaníte a ze samotného obchodu nic nebude. Jste obchodník, ne terapeut. 

Pár slov na závěr 

Nebuďte na sebe ale příliš tvrdí a nebojte se dělat chyby, někdy jsou to nejlepší, co vás může potkat. Důležité je nepřestat se snažit, poučit se a opět se vrhnout do práce. Nikdo ve svém prvním týdnu neuzavře obchody za milióny a nikdo to od vás ani neočekává. Učte se, veďte si přehlednou databázi klientů, myslete na vhodné oblečení a psychologii komunikace a výsledky se dostaví. 

Foto: Pexels


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Daňhel: Poznámka k aktuálnímu tématu: predátorské časopisy

14.05.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s aktuálně propíranou otázkou, zda mohou být za vědce považováni autoři, kteří publikovali v tzv. „predátorských“ časopisech, se zřejmě již trochu zapomnělo na atmosféru, která panovala na začátku nového milénia.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

CETA: Mýtus o vyčerpání zdrojů se v roce 2024 opět vzdaluje

10.05.2024, Autor: red

Nejnovější vydání Simon Abundance Indexu 2024 odhaluje, jak globální zdroje rostou rychleji než populace, což vyvrací běžné obavy z vyčerpání přírodních zdrojů v důsledku demografického růstu. To, že žijeme v době největší hojnosti, je přitom pouze důsledkem jednoduchých tržních principů.

Schmarcz: Německo se stalo motorem české prosperity po vstupu do EU. Stane se také naším hrobařem?

06.05.2024, Autor: Martin Schmarcz

Do Evropské unie jsme vstoupili před dvaceti lety. S trochou nadsázky však můžeme říci, že jsme vstoupili do Německa. Obě země jsou silně hospodářsky provázané, česká ekonomika doslova dýchá s tou německou. Když prosperuje, bohatství se přelévá i k nám, když stagnuje, spíše dříve než později se to negativně projeví i u nás.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama