e-news.cz - kurzy
Reklama

Realitní transakce 2020: aktivita výrazně nižší, ceny stabilní

17.12.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Realitní transakce 2020: aktivita výrazně nižší, ceny stabilní

Celkový objem transakcí v sektoru komerčních nemovitostí by měl letos v České republice dosáhnout 1,2 miliardy eur. Jedná se o šedesát tři procentní pokles oproti loňskému roku, který byl ale nadprůměrně úspěšný.


Vezmeme-li v úvahu také komplikace, které ekonomice přinesla pandemie koronaviru, je výsledek poměrně uspokojivý a svědčí o přetrvávajícím apetitu investorů. V příštím roce lze navíc čekat opětovný nárůst na skoro dvojnásobek letošního objemu. Pozitivní je také to, že ceny nemovitostí zatím stále zůstávají stabilní.
Letošní 1,2 miliardy eur transakčního objemu odpovídá roku 2013, po němž následoval výrazný růst: nejprve ke dvěma miliardám a v posledních čtyřech letech třikrát i nad tři miliardy eur. Právě rok 2019 patřil v posledním desetiletí ke třem nejúspěšnějším, a o to je letošní pokles výraznější – nikoli však dramatický.  Aktivita na transakčním trhu se navzdory koronavirové krizi rozhodně nezastavila. I během ní se realizovalo množství významných transakcí napříč všemi segmenty realitního sektoru. Zároveň jsme nezaznamenali žádné zásadní snižování cen.
Prodávaly se hlavně kanceláře a obchodní centra
Transakcím v Česku dominovaly prodeje kancelářských budov, jež tvořily čtyřicet šest procent celkového objemu. Další téměř třetina transakcí se odehrála v maloobchodním segmentu – i přes komplikovanou situaci způsobenou pandemií, která na retail dopadla velice silně, došlo k prodeji několika významných obchodních center.
Obchodnícentra během letošních dvou uzavírek prošla náročným testem odolnosti a prokázala, že jsou z dlouhodobého pohledu odolná a schopná rychlého zotavení. Pro investory tak nadále představují trvalou hodnotu a předmět zájmu, což dokládá například letošní prodej obchodních center Čestlice a Central Kladno, na kterých jsme se podíleli.
Tabulka 1: Objem investičních transakcí v České republice v roce 2020 (předpoklad) podle segmentu

Segment Celkem milionů eur Podíl
Kanceláře 568 46 %
Maloobchodní nemovitosti 359 29 %
Průmyslové nemovitosti 195 16 %
Hotely 78 6%
Nemovitosti se smíšenou funkcí 35 3 %
Celkem 1 235

Co se týče původu kapitálu, převažovali kupující z České republiky – ti realizovali téměř polovinu objemu transakcí a kupovali zejména kanceláře, ale také nákupní a logistické parky. Následovali investoři z Itálie (patnáct procent), Singapuru (osm procent) a Francie (pět procent).
Ve střední Evropě je nejaktivnější Polsko
V rámci regionu střední Evropy očekáváme letos celkový objem transakcí 9,4 miliardy eur. Česká republika se na něm podílí asi čtrnácti procenty, dominuje již tradičně polský trh, na němž se tentokrát odehrálo šedesát procent transakcí. I tam jde přitom o pokles, a to cca čtvrtinový oproti loňskému roku. Jediným ze srovnávaných trhů, kde v investiční aktivitě letosdošlo k růstu, je Rumunsko. Celkově střední Evropa zaznamenává třetinový pokles objemu transakcí oproti loňskému roku.
V příštím roce se aktivita zdvojnásobí
V příštím roce očekáváme, že se v Česku aktivita na investičním trhu zase zvýší, i když objem nejspíš nedosáhne rekordních čísel z minulých čtyř let.
Již nyní probíhá celá řada transakcí, k jejichž uzavření by mělo dojít v příštím roce. Celkový objem transakcí by se mohl pohybovat kolem dvou miliard eur, tedy zhruba na dvojnásobku letošního výsledku.
MICHAL SOTÁK, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield
Foto: pixabay.com
Zdroj: Cushman and Wakefield


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama