e-news.cz - kurzy
Reklama

Pandemie naučila i starší generaci při online nákupech platit kartou. Zájem o dobírku přetrvává

05.06.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Pandemie naučila i starší generaci při online nákupech platit kartou. Zájem o dobírku přetrvává

Při nákupu zboží v e-shopech volí online platbu kartou již téměř polovina Čechů (čtyřicet devět procent). Nejčastěji kartou na internetu platí mladí lidé ve věku osmnáct až dvacet šest let (šedesát procent).


Avšak pandemie COVID naučila při nákupu v e-shopech využívat online platbu kartou i starší lidi. Oproti roku 2020 došlo ve věkové skupině padesát čtyři až šedesát pět let k nárůstu o devět p. b. (z dvacet devět procent na letošních třicet osm procent). Zároveň významně klesá množství lidí, kteří na internetu nenakupují vůbec. Zájem o dobírku i přes pandemii přetrvává. Údaje vyplývají z letošního průzkumu společnosti GLS realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agenturou Ipsos na vzorku 1050 respondentů.
Podle každoročního průzkumu balíkového přepravce GLS zájem o platby kartou v e-shopech nepřetržitě stoupá. Od roku 2016 se zvýšil dvojnásobně (z dvacet pět procent v roce 2016 na letošních čtyřicet devět procent). Významně narostlo také množství lidí, kteří platí kartou každý týden (o dvanáct p. b.). To lze přisuzovat zejména uzavřeným obchodům a provozovnám během pandemie koronaviru.
Platba kartou online je doménou především mladších generací. Nejvíce tak platí lidé ve věku osmnáct až dvacet šest let (šedesát procent). Starší generace však platbám kartou online postupně přichází na chuť. Ve věkové kategorii padesát čtyři až šedesát pět let tento způsob platby volí třicet osm procent lidí. Oproti minulému roku došlo k nárůstu o devět p. b., což z části přisuzujeme pandemii koronaviru. Dalším faktorem, který hraje významnou roli, je, že platba kartou online není oproti dobírce v nákupních košících zpoplatněna. Pozitivní zprávou je, že přibývá seniorů, kteří jdou s dobou a bez problému zvládají nakupování na internetu.

Zdroj: GLS Česká republika

Zájem o platbu dobírkou se nesnižuje
Z letošního průzkumu vyplývá, že významně klesá množství lidí, kteří zásadně nevyužívají online platbu kartou na internetu. Aktuálně za zboží přímo v e-shopech neplatí pouze sedm procent lidí. To je šedesát procentní pokles oproti roku 2016. Zároveň se snižuje množství lidí, kteří platí online kartou velmi zřídka. Z třicet pět procent v roce 2018 na dnešních dvacet dva procent. Ve věkové skupině padesát čtyři až šedesát pět let třetina platí kartou zřídka a deset procent ji nevyužívá. I zde však můžeme spatřit výrazné zlepšení ve srovnání s loňským rokem (pokles o dvanáct p. b.).
Zájem o dobírku přetrvává i během pandemie. Po odeznění první vlny koronaviru, kdy byl zájem o dobírku rekordně nízký, je opět třetina balíků zasílána na dobírku, i když je velmi často hrazena kurýrovi platební kartou. Tuto formu placení nyní využívá šestnáct procent dotázaných. Ve věkové kategorii padesát čtyři až šedesát pět let dobírku využívá stále pětina lidí. Rovněž v menších sídlech je obliba dobírky vyšší než ve městech nad 20 000 obyvatel.
V posledních měsících jsme zaznamenali, že třetina balíků je zasílána na dobírku, přičemž většina je pak hrazena kurýrovi platební kartou. Pomalu se snižující počet dobírkových balíků jde pravděpodobně na vrub expanze nových nezřídka zahraničních e-shopů, které zákazníci nemají vyzkoušené, tudíž se jistí proti problémům s dodáním zboží.

Zdroj: GLS Česká republika

PAVEL VČELA, ředitel GLS Česká republika
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters s.r.o.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama