e-news.cz - kurzy
Reklama

Nejlepší platební morálku mají malé firmy, nejhorší jsou ty největší

13.12.2017, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nejlepší platební morálku mají malé firmy, nejhorší jsou ty největší

Nejlepší platební morálku mezi firmami v České republice mají malé podniky do pěti zaměstnanců.

V rámci takzvaných mikro firem hradí faktury v termínu splatnosti takřka šestačtyřicet procent z nich. Naopak s rostoucí velikostí společností procento subjektů splácejících své závazky včas klesá. U těch největších firem platí faktury včas jen něco přes šestatřicet procent subjektů. Data zveřejnila poradenská společnost Bisnode.

Mezi takzvanými mikro podniky splácí své závazky včas 45,5 procenta subjektů, mezi malými firmami v 43,2 procenta, u středních firem 38,6 procenta a velkých 36,3 procenta. Jedním z důvodů včasnějšího splácení mikro a malých firem je, že nejmenší a malé firmy působí zpravidla regionálně, a jsou tak nezřídka k včasné splatnosti nuceny vzhledem k blízkým vztahům se svými dodavateli. Velké firmy se naopak podle Bisnode skrývají za anonymitu komunikace velké korporace bez osobních vztahů.

Z analýzy je rovněž zřejmé, že problémové platby přes 30 dnů po splatnosti se týkají ve stejném poměru všech firem napříč ekonomikou a na velikosti závislé nejsou, jak sdělila analytička Bisnode Petra Štěpánová. Podle ní si také velké firmy placením faktur mírně po splatnosti prostřednictvím své ekonomické síly vylepšují cash flow na úkor menších firem. „Ty tak těmto velkým firmám prakticky prostřednictvím pozdějších úhrad a delších termínů splatnosti poskytují provozní financování.“

Mezinárodní průzkum inkasní agentury EOS KSI poukázal na to, že celkem pětina plateb za zboží a služby v České republice není provedena včas. Dlužníci z řad podniků a spotřebitelů splácejí své faktury v průměru 15 dní po datu splatnosti. Podle průzkumu dosahují pohledávky po splatnosti v České republice 17 procent z celkového objemu. Další tři procenta jsou pak nevymahatelná.

Platební morálka tuzemských podniků podle velikosti v roce 2016 (v procentech):

Firmy

Mikro

Malé

Střední

Velké

Včas

45,5

43,2

38,6

36,3

Do 30 dnů

48,2

50,1

55,7

57,0

30–60 dnů

4,4

4,6

4,0

4,2

60–90 dnů

1,2

1,3

1,0

1,6

90–120 dnů

0,4

0,5

0,4

0,6

Přes 120 dnů

0,3

0,3

0,3

0,3

Zdroj: Bisnode


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama