e-news.cz - kurzy
Reklama

Množství dluhů kvůli pandemii vzrostlo až o polovinu. Jakými způsoby se vrácení peněz domoci?

08.04.2021, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Množství dluhů kvůli pandemii vzrostlo až o polovinu. Jakými způsoby se vrácení peněz domoci?

Řada lidí či firem je kvůli pandemii nucená se zadlužit. Problémy s nesplacenými fakturami se projevují napříč různými odvětvími, vymáhání pohledávek tak u advokátních kanceláří zaznamenalo meziroční nárůst o padesát procent.


Jakým způsobem své peníze získat zpět? V čem tkví výhoda mimosoudního vyrovnání? Který způsob vymáhání dluhů je nejefektivnější? A jak problémům se vznikem dluhu předcházet? Nejen na tyto otázky odpovídá následující článek.
Aktuální koronavirová krize znamená finanční problémy pro řadu lidí i firem, což se projevuje například na nesplacených fakturách a častějším vymáhání dluhů. Tento trend potvrzují i odborníci z řad právníků, a to prakticky od dubna loňského roku. Pozorujeme rapidní růst agendy vymáhání pohledávek. Podle našich interních dat se při porovnání let 2019 a 2020, kdy pandemie začala, jedná o padesátiprocentní nárůst.
Nesplacené faktury přitom trápí podnikatele napříč sektory, zejména pak ty, jejichž odvětví bylo vládními opatřeními zasaženo nejvíce – od gastronomie přes ubytovací služby až po eventové agentury a na ně napojené sektory. Podle Macka se však lze setkat také s tím, že se společnosti bojí, že jim jejich obchodní partneři nezaplatí. Pro jistotu tak peníze kvůli cash-flow sami nechávají na svém účtu a faktury platí opožděně. Tím se vytváří začarovaný kruh.
Tři způsoby vymáhání dluhu
Nejčastějším dilema při vymáhání dluhů je otázka, zda postupovat soudní cestou nebo vše vyřešit mimosoudně. Právě druhý způsob, kdy se obě strany bez soudních sporů dohodnou například na sjednání splátkového kalendáře, je podle odborníků nejlepší a nejrychlejší. To ale v řadě případů není možné, proto je nejlepším legálním způsobem řešením vymáhání dlužné částky soudní cestou.
Částečně i proto je nejčastějším způsobem vymáhání dluhu prostřednictvím advokátní kanceláře. Pokud dlužník odmítá uhradit dlužnou částku nebo je nekontaktní, je vhodné před uplatněním pohledávky u soudu zaslat dlužníkovi předžalobní výzvu, která v případě úspěchu u soudu opravňuje k tomu, požadovat po dlužníkovi také úhradu nákladů právního zastoupení spojených se soudním řízením.
Předžalobní výzva, zvlášť pokud je sepsaná advokátem, má dle našich zkušeností ve většině případů na dlužníka psychologický efekt, kdy si uvědomí, že věřitel je připraven pohledávku vymáhat u soudu. Tímto postupem je často možné dosáhnout mimosoudního vyrovnání. Pokud se tak ale nestane, přichází na řadu podání žaloby. Poté se již dluh vymáhá soudní cestou.
Kromě dvou výše uvedených způsobů pak existuje i varianta, kdy věřitel svoji pohledávku prodá. Děje se tak zpravidla v případech, kdy nechce dluh vymáhat sám. Pokud k transakci dojde ještě před zahájením soudu, má pohledávka nižší cenu, než je její hodnota. Při existence pravomocného rozhodnutí soudu o povinnosti dluh zaplatit naopak její hodnota stoupá. Dle našich zkušeností existuje množství subjektů, které pohledávky takto vykupují, většina z nich funguje tím způsobem, že za pohledávku věřiteli zaplatí až ve chvíli, kdy dlužnou částku vymůžou.
Pravidlo ‚Kdo dřív přijde‘ platí i u pohledávek
Aby problémy se vzniklým dluhem nemusely v krajních případech končit až soudními spory či exekucí, je dobré si o druhé straně ještě před uzavřením smlouvy či pouhým poskytnutím zápůjčky zjistit, zda neměla problémy již v minulosti. Náhled do centrálního registru exekucí může totiž ukázat, že potenciální obchodní partner má již řadu dluhů. V horším případě to může vyplynout až například před podáním žaloby k soudu. Zároveň s tím se často ukáže, že pohledávka je v podstatě nevymahatelná, protože dlužník má obrovské dluhy. Dojde-li osud pohledávky do exekuce, tak zde platí takzvané, kdo dřív přijde, ten dřív mele, pohledávky se v exekuci uspokojují dle pořadí. Je tedy důležité pohledávku u soudu uplatnit co nejdříve.
DANIEL MACEK, advokátní kancelář MACEK.LEGAL
Foto + Zdroj: LESENSKY.CZ s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama