e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaké podniky nejčastěji expandují svou výrobu do zahraničí?

05.12.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Jaké podniky nejčastěji expandují svou výrobu do zahraničí?

V posledních dvou desetiletích mnoho evropských podniků přeneslo pracovní místa, která se dříve vykonávala v rámci podniku, do jiných podniků v zahraničí (mezinárodní sourcing) nebo v tuzemsku (domácí sourcing). Podniky se mohou zapojit do mezinárodního sourcingu z různých důvodů, např. za účelem snížení nákladů nebo zvýšení konkurenceschopnosti. 

Konkrétní struktura firem, které mezinárodní sourcing praktikují zkoumal Eurostat pomocí dat sesbíraných v Bulharsku, Dánsku, Nizozemsku, Portugalsku a Rumunsku. Výzkum mimo jiné potvrzuje, že přesun výroby do zahraničí je záležitostí spíše větších firem, které na tuto praktiku disponují potřebnými zdroji spíše, než menší subjekty na trhu. Zároveň mají také mnohem větší náklady příležitosti z případné soběstačnosti, což je ještě více motivuje k přenesení části produkce na externí dodavatele.

Celkově byly mezinárodní a domácí přesuny výroby nejčastější u podniků s více než 250 zaměstnanci (9 % a 17 %) a nejméně časté u podniků s 50-99 zaměstnanci (4 % a 12 %). Jak již bylo řečeno, pro větší podniky je přesun činnosti na externí dodavatele jednak méně nákladový a také jim pomáhá ušetřit náklady plynoucí z případné soběstačnosti.

Graf: Přesun výroby na externí dodavatele dle velikosti podniku

Zdroj: Eurostat

Podniky pod zahraniční kontrolou se navíc častěji zapojovaly do mezinárodního zásobování než podniky bez zahraniční kontroly (59 % oproti 41 %). Čím byly větší, tím více se zapojovaly do mezinárodního sourcingu: více než 250 zaměstnanců (70 % podniků pod zahraniční kontrolou zapojených do mezinárodního sourcingu), 100-249 zaměstnanců (57 %) a 50-99 zaměstnanců (52 %). 

Tento trend se dá z části vysvětlit již jistou etablovaností v mezinárodním prostředí, která plyne z již existující expanze vlastní produkce do zahraničí. Případná averze bude tedy výrazně snížena předchozí zkušeností a také možnými kontakty, kterými tyto mezinárodní firmy disponují.

FILIP BLAHA, analytik CETA

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama