Apogeo
Reklama

EY: Češi se začínají obávat o své finance, třetině klesl příjem

17.08.2020, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
EY: Češi se začínají obávat o své finance, třetině klesl příjem

Po rozvolnění omezení kvůli pandemii covid-19 Češi začali v posledních měsících více pociťovat její ekonomické dopady. Třetině (třicet procent) klesl příjem, třicet šest procent nakupuje méně a čtvrtina (dvacet čtyři procent) dokonce jen zcela nezbytné věci.


Vyplývá to z průzkumu společnosti EY, který uskutečnila agentura STEM/MARK v červnu a červenci mezi více než tisícovkou respondentů.
Češi také omezují cestování a nákup drahého zboží, naopak začali více vařit doma, nakupovat online, pořizovat čerstvé suroviny a dbát na svou hygienu. Nejvíce se obávají o zdraví své rodiny, dokonce více než o vlastní, a o rodinné finance.
S pandemií covid-19 se Češi zatím vyrovnávají poměrně dobře. Čtvrtina tvrdí, že se jim život díky koronaviru zásadně proměnil, naopak šedesát devět procent lidí má pocit, že mají svůj život pod kontrolou.
„Pozitivním dopadem pandemie je, že lidé více dbají na osobní hygienu a více nakupují hygienické potřeby (padesát šest procent), starají se také více o svou domácnost (dvacet tři procent),“ řekla k výsledkům průzkumu vedoucí poradenství spotřebního zboží a maloobchodu v EY Lenka Vaněk. Do budoucna se podle průzkumu budou lidé snažit určitě více času trávit s rodinou, dodala.
Několik měsíců od vypuknutí krize se začínají v životech Čechů projevovat i její ekonomické důsledky. Právě obava o rodinné finance je přitom hned na druhém místě v řebříčku nejčastějších obav lidí za zdravím blízkých. Třem z deseti Čechů již poklesly příjmy, pět procent o ně dokonce přišlo zcela a desetina lidí již spoléhá na státní podporu. Nadpoloviční většina lidí tak postupně přechází do úsporného módu.
„Lidé přestali utrácet za drahé zboží a služby jako dovolené (třicet pět procent), volnočasové aktivity (čtyřicet jedna procent) či oblečení a obuv (dvacet šest procent). S úsporným režimem lidé počítají i do budoucna. Omezí třeba nákupy drahé elektroniky či cestování. Část z respondentů, zejména ti starší, také mění své nákupní chování. Snaží se nakupovat méně často a více věcí najednou nebo si objednávají zboží či jídlo online,“ upozornils Vaněk. Více si i doma vaří a používají k tomu čerstvé suroviny.
Skoro polovina lidí soudí (čtyřicet tři procent), že se život vrátí do normálu během jednoho roku. Na 30 procent si myslí, že to bude do dvou let a dvacet sedm procent očekává delší období. „Je logické, že optimističtější jsou spíše mladí lidé, naopak vzdělanější část populace je opatrnější. Obavy o další ekonomický vývoj jsou i s ohledem na aktuální ekonomická data a pomalou obnovu v mnoha sektorech ale rozhodně na místě,“ podotkla Vaněk.
S postupným rozvolněním vládních opatření se Češi rádi nadýchají čerstvého vzduchu. Devět z deseti se cítí příjemně, když jdou ven na procházku, nevadí jim již třeba ani návštěva zdravotnického zařízení (sedmdesát jedna procent). I přesto, že více vyhledávají pobyt na vzduchu, nepřemýšlí Češi z měst, že by se v dohledné době přestěhovali na venkov (osmdesát procent).
Koronavirová krize proměnila také hodnoty většiny Čechů. Prvním příčkám nyní dominují kvalita, zdraví a soukromí. Pro ženy je prioritou zdraví, mladí preferují rychlost a transparentnost a pro starší je důležité pohodlí.
ČTK


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

PVK varují před podvodnými e-maily

30.04.2024, Autor: red

Pražské vodovody a kanalizace důrazně varují své zákazníky před podvodnými e-maily, které je vyzývají ke změně fakturačních údajů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Černých odběrů bylo loni více, ale za méně peněz 

25.04.2024, Autor: red

Pražské vodovody a kanalizace v loňském roce zákazníkům nafakturovaly za nelegální odběr pitné vody a černou produkci odpadních 3,7 miliónu korun (v celkové sumě jsou zahrnuté i náklady na přešetření, způsobené škody a sankce), zatímco za rok předchozí to bylo 3,9 miliónů korun. V roce 2022 PVK evidovaly 276 případů, v uplynulém roce pak 298.

Proč jsou územní plány klíčem k definování stavebních pozemků pro účely DPH?

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Nejvyšší správní soud (NSS) České republiky nedávno řešil otázku, zda nezastavěný pozemek zahrnutý v územním plánu jako zastavitelný podléhá dani z přidané hodnoty (DPH). Toto rozhodnutí představuje zásadní precedens pro všechny, kteří se podílejí na obchodování s pozemky, ať už jako prodávající, kupující, nebo daňový poradci.

Vláda rozhodla o pokračování a usnadnění podpory firmám exportujícím na Ukrajinu

19.04.2024, Autor: Z blogosféry

Vláda Petra Fialy na jednání ve středu 17. dubna 2024 rozhodla o pokračování podpory firmám vyvážejícím své zboží a služby na Ukrajinu. Schválila také dar pěti nevyužívaných vozů Službě státní ochrany Ukrajiny a rozvojový program státu pro realizaci záměru podpory bydlení, který má pomoci obcím zajistit vhodné pozemky pro výstavbu nájemních obecních bytů.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Poradna: Jak dodavatelé energií stanovují zálohy

04.04.2024, Autor: Z blogosféry

Zálohy na elektřinu a plyn jsou důležitou součástí procesu dodávky energií. V zájmů odběratelů je, aby je měli nastaveny optimálně, a tak se vyhnuli nepříjemným situacím. Co zálohy jsou, z čeho se skládají, kdo je může měnit a jaký je jejich význam pro každého z nás?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Havárie na vodovodní síti loni PVK řešily rychleji

26.02.2024, Autor: red

Pražským vodovodům a kanalizacím se daří rychleji odstraňovat havárie na vodovodní síti. Průměrná doba přerušení dodávky pitné vody na jednu závadu v loňském roce poklesla na 8 hodin a 29 minut. V roce 2022 to bylo 10 hodin a 27 minut, což je meziroční pokles o téměř dvacet procent.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama