Evropská komise navrhla změnu směrnice, podle níž by se povinné ručení mělo vztahovat nejen na segwaye a elektrokola, která reálně
mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka. ČTK to včera sdělila Česká asociace pojišťoven. České zastoupení EK vyjádření asociace o tom, že EK navrhuje povinné ručení pro dětská autíčka, odmítá, informaci označilo za hoax neboli poplašnou zprávu.
„Žádné povinné ručení pro dětská autíčka či jiné hračky. Jde pouze o motorová či elektrická vozidla určená k přepravě,“ uvedlo české zastoupení EK.
Protože jde navíc o směrnici, mají členské státy možnost si samy stanovit jednotlivá opatření. V tomto případě mohou tedy i segway či elektrokolo z národní legislativy vyjmout. „Nikdo tedy Českou republiku nenutí, aby měla ve své legislativě, že třeba na elektrické golfové vozíky musíte mít povinné ručení. Stát ale musí zajistit, aby oběti, které například segway zraní, porazí nebo jim způsobí nějakou újmu, měly nárok na odškodnění ze strany státu, od národního garančního fondu,“ dodalo zastoupení.
Návrhem komise se bude nyní podle asociace pojišťoven zabývat Evropský parlament a Rada EU. Povinným ručením by podle jejího vyjádření měla být pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.
Další změnou, kterou směrnice přináší, je sjednocení potvrzení o jízdě bez nehody ve všech státech EU. „Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se například přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného. S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů,“ uvedl ředitel asociace Jan Matoušek.
Návrh EK má také zajistit, aby oběti nehod motorových vozidel získaly plnou kompenzaci, a to i v případě, že je pojistitel insolventní. Nová pravidla zároveň zaručují, že by mělo být s poškozeným zacházeno ve všech státech EU stejně.
„Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn. Tento systém reaguje na potíže v některých členských státech a zrychlí proces odškodnění poškozených,“ uvedla specialistka na pojištění motorových vozidel asociace Lucie Žulavská.
V ČR princip plného odškodnění poškozeného funguje od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. „Také zajištění rovnosti všech občanů EU v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V ČR je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, takže tento problém u nás neexistuje. Nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,“ podotkla Žulavská.
„Některé pojišťovny už teď umí převést bonusy svých klientů ze Slovenska. Případné rozšíření o další členské státy vítáme. Spotřebitelům to přinese jednoznačné snížení nákladů při změně pobytu. Například se tak zkušený čtyřicetiletý řidič nebude muset pojišťovat za podmínek, které by u nás dostal i úplný nováček,“ řekl ČTK specialista Chytrého Honzy Tomáš Čáp. Souhlasí také s rozšířením pojištění na další motorová vozidla, ale podle úvahy, jakou škodu mohou reálně způsobit. Například podle maximální rychlosti, hmotnosti a dalších parametrů. „Pojišťovat dětská autíčka je naprosto absurdní,“ dodal.
Až bude směrnice schválena Evropskou radou a parlamentem, bude právní předpis vydán v úředním věstníku EU a nabude účinnosti dvacátý den po jeho vydání. Směrnice má v tento okamžik stanovenu roční transpoziční lhůtu, v rámci kterém musí být zavedena do českého právního řádu. Je ale možné, že se lhůta se ještě v rámci legislativního procesu prodlouží.
ČTK