Přípravy rozšíření průmyslové zóny Kvasiny nabírají zpoždění. Opožděně byly schváleny změny územních plánů, zpožďuje se i projektová příprava.
Jsou problémy s výkupy pozemků. Své závazky z Memoranda o spolupráci mezi vládou, Královéhradeckým krajem a Škodou Auto z roku 2015 splnila pouze mladoboleslavská automobilka. Ta ve svém zhodnocení průběžného plnění memoranda označila kroky státu za pomalé a nedostatečné. Vyplývá to z materiálu, který příští týden plánuje projednat vláda.
Oproti úkolům v memorandu byly opožděně schváleny změny územních plánů i vyhlášení dotačních titulů jednotlivých ministerstev. „Zpožďuje se i projektová příprava a související inženýrská činnost projektů schválených usnesením vlády – memorandum předpokládalo, že tyto činnosti budou zahájeny již v průběhu roku 2016, ve skutečnosti je většina projektů v této fázi až v letošním roce,“ uvedl v dokumentu ředitel vnějších vztahů Škody Michal Kadera.
Práce v centrální zóně byly zahájeny se zpožděním o více než jeden rok, a to z důvodu schválení změn územních plánů města Solnice a obce Kvasiny. Vydání stavebních povolení a realizace akce je předpokládána do konce roku 2020, uvádí materiál z dílny ministerstva průmyslu a obchodu.
V průmyslové zóně Jih – Solnice již kraj uzavřel smlouvy budoucí kupní na téměř všechny pozemky kromě několika, jejichž majitelé požadují cenu, která několikanásobně převyšuje cenu obvyklou tržní. Tyto pozemky nebudou vykupovány a nebudou součástí státem podpořené investice. V současné době výkupy financuje Královéhradecký kraj ze svých zdrojů. V průmyslové zóně Sever – Kvasiny vlastník klíčového pozemku odmítá jeho prodej.
Část nové zóny se navíc nachází v chráněné oblasti akumulace podzemních vod a část území v ochranném pásmu II. stupně ochranného pásma vodních zdrojů. Je tak nutný rozsáhlý hydrogeologický průzkum, což může vyvolat posun harmonogramu vzhledem ke složitějšímu projednávání umístění staveb.
Škoda investovala v závodě Kvasiny do své SUV iniciativy více než osm miliard korun a další téměř tři miliardy do zvýšení kapacity závodu. Další investice plynou do výzkumných kapacit.
Kabinet loni rozhodl, že na zlepšení veřejné infrastruktury v okolí průmyslové zóny Kvasiny na Rychnovsku půjde v dalších letech z veřejných peněz o tři miliardy korun víc proti plánu. Celkové náklady tak budou šest miliard korun. Materiál zahrnuje zhruba 50 projektů, které se mají realizovat. Jsou mezi nimi obchvaty Solnice či Častolovic, stavba železniční stanice Lipovka, nové chodníky, přechody, veřejné osvětlení či kanalizace v Kvasinách a Solnici. Počítá se s výstavbou nájemních bytů v Rychnově nad Kněžnou, Solnici a okolí, dále se stavebními úpravami mateřské a základní školy či modernizace VOŠ a SPŠ v Rychnově.
ČTK