Do konečné podoby nové čtvrti, která vznikne v severní části Nákladového nádraží Žižkov, se budou moci aktivně zapojit i obyvatelé
Prahy. Společnost Central Group, která zde plánuje postavit Parkovou čtvrť, totiž umožňuje lidem hlasovat o preferovaném obsazení komerčních prostor, tedy obchodů, služeb či restaurací. Veřejnost se může aktivně podílet i na budoucí podobě velkého parku, který zajistí pěší prostupnost celého území, která dnes neexistuje.
Na revitalizaci zanedbaného Nákladového nádraží Žižkov a jeho unikátní přeměně v rezidenční Parkovou čtvrť se bude podílet celkem devět předních českých architektonických ateliérů s 21 rozličnými koncepty. Největší český rezidenční stavitel představil aktuální podobu projektu v rámci veřejné debaty, které se koncem března na radnici Prahy 3 účastnila stovka zájemců.
Central Group zde zároveň vyzval veřejnost k zapojení do konečné podoby Parkové čtvrti. Nejen obyvatelé Prahy 3 se tak mohou vyjádřit ke skladbě komerčních prostor. Ty jsou plánovány zejména v oblasti ulice Jana Želivského a Basilejského náměstí, a také na nově plánovaném náměstíčku v centru projektu. „Celkem zde bude k dispozici přibližně 3000 m2 komerčních ploch. Jelikož chceme do této části Prahy citlivě doplnit potřebné obchody, služby či gastronomické provozy, zapojíme do hlasování o jejich preferovaném složení i veřejnost a zejména obyvatele Prahy 3. Záleží nám na tom, aby byl přínos nové čtvrti pro městskou část a potažmo pro Pražany maximální,“ řekl šéf Central Group Dušan Kunovský.
Zapojení veřejnosti probíhá s velkým předstihem, aby mohly být názory Pražanů v dalších fázích příprav Parkové čtvrti reflektovány. Rozložení komerčních prostor je zde zatím flexibilní a umožňuje tak výběr budoucích pronajímatelů či majitelů dle preferencí obyvatel.
Dvě varianty velkého parku
Central Group ve spolupráci s ateliérem Jakuba Ciglera zpracoval také dvě varianty využití nového velkého veřejného parku, který vznikne v severovýchodní části nádraží a bude navazovat na Židovské pece. „Veřejnost bude moci vybrat, zda dá přednost variantě ekoparku s převažujícími atrakcemi pro děti, nebo variantě s prvky pro všechny věkové kategorie. Chceme, aby se tato velká veřejná zelená plocha organicky integrovala do zeleně Prahy 3 a našla využití, které obyvatelé ocení nejvíce,“ dodal Kunovský. Nový park bude navazovat zeleným koridorem na vedlejší pozemky za budovou Nákladového nádraží, a zajistí tak pěší prostupnost celého území, která dnes neexistuje.
Mateřská škola za 60 milionů korun pro městskou část
Na okraji parku vznikne velká šestitřídní mateřská škola, spádová pro celé okolí s vlastní velkou zahradou a vývařovnou. Školku v hodnotě 60 milionů korun postaví Central Group na vlastní náklady a převede ji do vlastnictví městské části. Autorem návrhu školky je ateliér Loxia, který se inspiroval železnicí, jež na pozemku ještě před pár lety fungovala. Barevnost a hravost projektu staví totiž na dětmi velmi oblíbených Pohádkách o mašinkách.
Anketa týkající složení komerčních prostor a nové podobě veřejného parku je k dispozici na stránkách ZDE