Zážitky už nefungují pouze jako vánoční dárek – jejich prodeje rostou i v průběhu roku.
Lidé si zároveň zvykli kupovat víc poukazů najednou a často hledají zážitek pro celou rodinu. Absolutním bestsellerem posledních let je létání ve větrném tunelu.
Jaké další trendy se dají vypozorovat z loňských statistik společnosti Zážitky.cz? Za prvé, kdo nelétá, není Čech. A to doslova. Létání ve větrném tunelu v uplynulém roce tvořilo téměř pětinu všech prodaných poukazů. Jednoznačně vedlo i mezi vánočními dárky. Za celý rok jen tento zážitek firmě vydělal 4,3 milionu korun. Na druhém místě co do obratu se umístil další létací zážitek – let horkovzdušným balonem. Mezi nejoblíbenější zážitky patří i tandemové seskoky padákem. Z „nelétacích“ zážitků nejvíce bodovalo surfování v pražské Surf aréně. Celkově firma dosáhla tržeb ve výši 31 milionů korun.
Zážitek již není dárkem pro opozdilce
Prodej zážitků jako každoročně skokově narostl úderem prosince a počet objednávek kulminoval zhruba týden před Štědrým dnem. V porovnání s rokem 2016 ale došlo k významnému posunu v posledním čtvrtletí: v říjnu a listopadu prodeje meziročně vzrostly o více než o 30 procent.
„Zážitky se zjevně dostávají na roveň tradičních vánočních dárků, které si lidé předem plánují a také je včas nakupují. Pro notorické dárkové opozdilce ale samozřejmě nadále zůstávají spolehlivou poslední záchranou – při online platbě kartou jsme schopni poslat poukaz na zážitek mailem i během štědrovečerní večeře,“ uvádí Jan Hájek, majitel společnosti Zážitky.cz.
V roce 2017 obdarovaní nejčastěji nacházeli pod stromečkem poukazy na létání ve větrném tunelu, surfování, lety balonem a školu smyku. Pětici nejoblíbenějších uzavíral tandemový seskok padákem.
Boduje originalita a zážitky pro celou rodinu
V poslední době roste poptávka po zážitcích pro celou rodinu. Zážitky už tudíž nefungují jen jako dárek pro jednotlivce, ale stává se z nich rodinná událost. „Tomuto trendu se logicky přizpůsobujeme, proto jsme do nabídky nově zařadili celou sekci rodinných zážitků. Už teď jich máme přes dvě desítky. Nechybí mezi nimi rodinný let balonem, potápění, paintball, létání v tunelu, vyhlídkové lety či únikové hry,“ vyjmenovává Jan Hájek.
Ceněné jsou také zážitky, které v nabídce nemá nikdo jiný. „Snažíme se na trh přicházet s exkluzivními novinkami, kterými dokážeme nabídku zážitků oživit. Aktuálně nabízíme třeba možnost soukromého pronájmu kina pro jednotlivce, dvojice i skupiny s možností projekce filmu dle vlastního výběru nebo příležitost nahrát vlastní CD pod dohledem hudebního skladatele,“ přibližuje Jan Hájek.
Počet zážitků v nabídce společnosti Zážitky.cz se aktuálně blíží dvěma stovkám a zákazníci je mohou čerpat bezmála ve 420 lokalitách po celé republice. Meziročně se nabídka zážitků rozrostla o více než třetinu.
Nejvíc se „zážitkuje“ v létě
Statistiky mluví jasně: zážitky se sice nejvíce nakupují na podzim a v zimě, reálně se ale čerpají především v letních měsících. „Nejvíce rezervací přijímáme v období květen až říjen. Nejzážitkovější měsíc byl loni z pohledu rezervací srpen, kdy jsme přijali 774 poptávek,“ vyčísluje Jan Hájek. Meziročně celkový počet rezervací vzrostl o 69 procent.
Funguje osobní doporučení a sociální sítě
Důležitým faktorem pro úspěšnost zážitkového byznysu jsou osobní doporučení spokojených zákazníků. I v tomto ohledu se Zážitkům.cz v uplynulém roce dařilo. „Počet recenzí na našem webu v porovnání s předchozím rokem stoupl o dvě třetiny, přibyly nám bezmála tři tisíce referencí. Nejvíc si ale cením průměrného hodnocení, které přesahuje 93 procent. Potvrzuje to, že svou práci děláme dobře,“ hodnotí Jan Hájek.
Ruku v ruce s nárůstem referencí a realizovaných zážitků roste i počet fanoušků na sociálních sítích. Facebookový profil Zážitky.cz loni více než zdvojnásobil fanouškovskou základnu. Aktuálně stránky sleduje více než 9 300 lidí.
Cíl roku 2018: Padesátiprocentní růst obratu
Zatímco uplynulý rok byl pro Zážitky.cz v mnohém rokem optimalizací, v letošním roce se firma chce více zaměřit na upevnění své pozice na trhu a další růst. „Už lednové statistiky naznačují, že se dá růst i po Vánocích – meziročně naše prodeje za první měsíc stouply takřka o 30 procent. Naším cílem pro letošní rok je padesátiprocentní navýšení obratu,“ uzavírá výhled Jan Hájek.
O společnosti Zážitky.cz
Firma Zážitky.cz s.r.o. vznikla v roce 2008. Od té doby se věnuje online zprostředkování širokého spektra zážitků pro jednotlivce i skupiny. Za dobu své existence mají Zážitky.cz na kontě přes 23 tisíc realizovaných zážitků po celé České republice. Obrat společnosti za rok 2016 činil 22 milionů korun a v současnosti je firma jednou ze tří největších zážitkových agentur na českém trhu. Filozofií firmy je poskytovat jen ty nejlepší zážitky. Bližší informace naleznete na www.zazitky.cz.