Dárci, firmy, nadace a fondy v České republice darovali v minulém roce na dobročinné účely sedm a půl miliardy korun.
Meziročně se jednalo o nárůst půl miliardy korun. Nejvyšší částkou, přes tři a půl miliardy korun, přispěly loni firmy, bez dvou set tisíc dvě miliardy korun darovali občané. Tři čtvrtiny všech dárců získávají informace o dobročinných projektech na sociálních sítích. Nejštědřejší v rámci příspěvků na prospěšné účely jsou co do počtu i průměrné finanční částky lidé v Praze.
Data zveřejnilo Fórum dárců na dárcovském summitu v Praze a rovněž představilo mapu dárcovství, která zaznamenává situaci v rámci jednotlivých krajů. Čeští občané darovali v roce 2016 1,8 miliardy korun, firmy poskytly 3,7 miliardy korun, nadace a fondy přispěly 1,4 miliardy. Prostřednictvím veřejných sbírek se vybralo 600 milionů korun, z toho zhruba 30 milionů vynesly dárcovské textové zprávy DMS.
Výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová vysvětlila, že se v mapě snažili jednoduše a přehledně shrnout a ukázat, jak české dárcovství vypadá. „Trend digitální komunikace, sociálních sítí a sociálních médií výrazně postupuje. I když býváme vůči novinkám rezistentní, i neziskový sektor to pohltilo. Nevyhneme se tomu,“ sdělila Šplíchalová.
Výsledky průzkumu ukázaly, že na sociálních sítích získávají informace o dobročinných projektech tři čtvrtiny všech dárců. Tato nová a svým zásahem čím dál silnější média k darování inspirují čtvrtinu dotazovaných občanů České republiky. Facebookový profil má založeno 98 procent neziskových organizací, takže prakticky téměř všechny. Každá třetí organizace využívá server na sdílení videosouborů YouTube, sedm procent oslovených organizací využívá sociální síť (pro komentáře s omezeným počtem znaků) Twitter a pět procent aplikaci pro sdílení fotografií Instagram. Své příznivce se přes sociální sítě snaží získat 89 procent spolků a nadací, přičemž celkem 73 procent organizací komunikuje se svými fanoušky právě na Facebooku nebo na dalších sociálních médiích. Třicet procent těchto organizací považuje sociální sítě za dobrý prostředek pro získávání sponzorů.
Počet dárců se podle Šplíchalové zvýšil ze zhruba 120 tisíc v roce 2011 na 150 tisíc dárců v roce 2015. V České republice v letošním roce funguje 2 213 nadací a fondů, o 149 více než loni. Nejčastěji poskytují fondy a nadace finance do oblasti kultury a vzdělání, následuje podpora rodin a dětí a v neposlední řadě pomoc zdravotně postiženým.
Největší počet lidí poskytujících peníze na dobročinnost je podle mapy dárcovství v hlavním městě. Dar si v roce 2015 v Praze odečetlo z daní okolo 27 tisíc lidí, když celkem věnovali částku v hodnotě 406,84 milionu korun. Naopak nejméně dárců s daňovým odečtem evidoval Karlovarský kraj s 2 800 dárci, kteří na dobročinnost dali 26,88 milionu korun. Nejštědřejší dárci jsou v hlavním městě, kde hodnota průměrného daru za rok dosahovala 15 tisíc korun. Následují kraje Moravskoslezský a Olomoucký s průměrným darem ve výši 13 tisíc korun. Na druhé straně průměrně nejnižší částku posílali občané v Jihočeském kraji a na Vysočině, kde dosahovala devíti tisíc korun ročně.