Jeff Bezos, zakladatel impéria Amazon, opět připomíná mladým ambiciózním lidem, že rychlý skok do podnikání není vždy tou nejlepší volbou. Ve svém nedávném vystoupení na Italian Tech Week zdůraznil, jak deset let praxe na Wall Street zvýšilo šance na úspěch jeho vlastního startupu.
Tato strategie, kterou sám aplikoval ve dvaceti letech, nabízí realistický návod v éře, kdy až 90 procent startupů končí krachem – a to vše s ohledem na současný boom investic do technologií.
Od Wall Street až k Amazonu
Představte si mladého Jeffa Bezose v roce 1994, kdy se rozhodl opustit stabilní kariéru a založit online knihkupectví v garáži. Nešlo o náhodný impuls – Bezos měl za sebou více než desetiletí zkušeností v investičních bankách na Wall Street. Jak sám říká, tyto roky ho naučily základům fungování velkých firem: od řízení týmů přes finanční plánování až po provozní detaily. „Práce v zavedené firmě s osvědčenými postupy je lepší cesta než okamžité založení podniku,“ cituje ho CNBC. Tento přístup kontrastuje s mýtem o „mladých géniích“ jako Bill Gates nebo Mark Zuckerberg, kteří se vrhli do podnikání hned po škole. Ti jsou výjimkou, ne pravidlem – výzkumy posledních dvou desetiletí, například z Harvard Business Review, ukazují, že zkušenosti z praxe jsou klíčem k dlouhodobému úspěchu.
V širším kontextu se Bezosova filozofie zakořeňuje v éře rychlých změn. Pamatujete na boom e-commerce na přelomu tisíciletí? Amazon tehdy předstihl konkurenci právě díky dlouhodobému myšlení – obětování krátkodobých zisků ve prospěch budování stabilních základů. Dnes, kdy investice do amerických startupů dosáhly 162,8 miliardy dolarů v první polovině roku (nárůst o 75,6 procent oproti minulému roku), se tento přístup ukazuje jako promyšlený. V Evropě, kde startupový ekosystém přesahuje hodnotu 520 miliard eur a zaměstnává 3,2 milionu lidí, roste rizikový kapitál o 24 procent meziročně – a to především v oblastech jako umělá inteligence, která přispívá až 40 procenty k růstu HDP USA.
Proč zkušenosti zvyšují šance – a kde jsou limity
Bezosova rada není jen anekdota, je podložena tvrdými čísly. Podle statistik z roku 2025 mají startupy zakládané lidmi bez předchozích zkušeností úspěšnost pouze 18 procent, zatímco ti s praxí dosahují až 30 procent. Harvard Business Review dokonce uvádí, že zakladatelé s minimálně třemi lety zkušeností mají o 85 procent vyšší šanci na vysoce úspěšný startup. Nejčastější pasti pro začátečníky? Špatné čtení trhu (42 procent neúspěchů), vyčerpání financí (29 procent) nebo konflikty v týmu (23 procent). Zkušenosti z konkrétního odvětví, jako bylo Bezosovo finančnictví, pomáhají tato rizika minimalizovat.
Klíčové koncepty Bezosovy filozofie jsou srozumitelné i pro nás, kteří nejsme miliardáři. „Zákaznická posedlost“ znamená dávat na první místo potřeby zákazníků – to je motor inovací, který Amazon proměnil v globální gigant. „Filozofie prvního dne“ pak udržuje start-upový duch i v obřím podniku, zatímco dlouhodobé myšlení buduje udržitelnost. Bezos dokonce radí mladým lidem začít i v McDonald’s, aby se naučili disciplíně a odolnosti. V Česku a střední Evropě to rezonuje: firmy jako Rohlik.cz nebo Kiwi.com aplikují podobné principy, kde zákaznický servis a digitalizace vedou k růstu.
Samozřejmě, není všechno ideální. Kritici, jako analytici z getmarlee.com, Bezosův styl označují za autokratický – extrémní výkon s kontroverzními praktikami ve skladech Amazonu. Někteří odborníci varují, že přílišná opatrnost může brzdit radikální inovace, jako u Elona Muska nebo Steve Jobse. Přesto statistiky mluví jasně: i neúspěšné předchozí podnikání zvyšuje šanci na úspěch dalšího pokusu o 20 procent.
Bezosova strategie není receptem na okamžité bohatství, ale na chytré přípravy projektů v době, kdy 70 procent startupů nepřežije pět let. V roce 2025, s rostoucím tlakem AI a investic, nám připomíná, že úspěch je maraton, ne sprint. Pro české podnikatele to znamená více investovat do praxe a mentoringu – a možná se tím vyhnout zbytečným krachům.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Marek Hájek
Zdroj info: CNBC, Harvard Business Review, Eurostat