e-news.cz - kurzy
Reklama

Když jsme jezdili na dovolenou ve stodvacítce. A byli jsme šťastní

07.07.2025, Autor: Marek Hájek

34 votes, average: 2,12 out of 534 votes, average: 2,12 out of 534 votes, average: 2,12 out of 534 votes, average: 2,12 out of 534 votes, average: 2,12 out of 5
Když jsme jezdili na dovolenou ve stodvacítce. A byli jsme šťastní

Když se řekne dovolená ve stodvacítce, mnohým z nás se vybaví nejen vůně benzínu a přehřátého motoru, ale i pocit dobrodružství a rodinné sounáležitosti. Jak jsme v socialistickém Československu dokázali najít štěstí na cestách k Balatonu či Jadranu, a co nám tento symbol tehdejší doby říká dnes?

Cesta za svobodou v omezeném světě

Představte si, že je rok 1977. Právě jste si po letech čekání vyzvedli svou Škodu 120 L za tehdy astronomických 58 800 korun československých, což bylo při průměrné mzdě kolem 2 800 korun pořádný zásah do rodinného rozpočtu. Auto, které se stalo ikonou socialistické éry, nebylo jen dopravním prostředkem. Bylo symbolem možností – a zároveň omezení. Vyrobeno bylo přes milion kusů tohoto modelu v letech 1976 až 1990, konkrétně 1 070 693, jak uvádí historické záznamy z archivů Škoda Auto. Pro spoustu rodin to byla jediná šance, jak se dostat na dovolenou, ať už k Máchovu jezeru, nebo s výjezdní doložkou a devizovým příslibem až k moři do Jugoslávie.

Tehdejší cesty nebyly žádná idylka. Motor o výkonu 50 až 55 koní a maximální rychlost kolem 140 km/h znamenaly, že cesta na Jadran trvala klidně dva dny, s častými zastávkami kvůli přehřívání. A přesto – nebo možná právě proto – na tyto výpravy vzpomínáme s nostalgií. Byly to časy, kdy jsme se učili improvizovat, když se něco pokazilo, a kdy jsme si vážili každého kilometru, který nás přibližoval k vytouženému cíli.

Paštikáři a dobrodružství: Co nás pohánělo?

Kdo by neznal přezdívku „paštikáři“? Ne, není to urážka, ale spíš láskyplný popis československých turistů, kteří si na dovolenou vozili vlastní konzervy a paštiky, protože devizový příslib – omezené množství cizí měny, kterou jste mohli v zahraničí utratit – byl zoufale nízký. Jak uvádějí pamětníci v rozhovorech, nejčastějšími destinacemi byly socialistické země jako Maďarsko s Balatonem, Jugoslávie s Jadranským mořem nebo Bulharsko. Doma jsme zase mířili na Lipno, do Beskyd, Krkonoš nebo na Šumavu. Cesta byla cíl, a i když jsme se do stodvacítky museli nacpat i s kufry a stanem, ten pocit svobody stál za to.

Proč jsme byli šťastní, i když jsme se potili v autě bez klimatizace a modlili se, aby motor vydržel? Možná proto, že v době, kdy byla svoboda pohybu omezena výjezdními doložkami a byrokracií, nám auto dávalo křídla. Bylo to naše malé vítězství nad systémem. A navíc, jak často zmiňují pamětníci, tyto cesty posilovaly rodinné vazby – když jste uvízli na kraji silnice, museli jste táhnout za jeden provaz.

Technická zastaralost, nebo kouzlo jednoduchosti?

Přiznejme si to – Škoda 120 nebyla žádný technický zázrak. Zadní motor a pohon zadních kol byly už v 70. letech koncepčně přežité. Zrychlení na stovku trvalo věčnost, někde mezi 18 až 24 sekundami, a přehřívání bylo na denním pořádku. Přesto, nebo možná právě proto, si tento vůz získal srdce tolika lidí. Nebyl to jen stroj, ale společník na cestách, který nás učil trpělivosti a vynalézavosti.

Oproti tehdejší době je dnes cestování autem úplně jiný svět. Podle aktuálních údajů z CzechTourism pro rok 2025 volí cestu autem nebo motorkou kolem 70 % Čechů, a to jak v létě, tak v zimě. Míříme do Chorvatska, Itálie nebo Rakouska, a to v autech, která mají klimatizaci, navigaci a bezpečnostní systémy, o jakých se nám tehdy ani nesnilo. Ale máme ještě ten stejný pocit dobrodružství? Nebo jsme si na komfort až moc zvykli?

Škoda 120, nebo prostě stodvacítka, není jen auto. Je to symbol doby, kdy jsme se učili hledat štěstí i v omezených podmínkách. V současné době, kdy máme svobodu cestovat kamkoli a v čemkoli, nám tyto vzpomínky připomínají, že skutečná hodnota cesty není v cíli, ale v tom, s kým ji sdílíme. Tak co, vyrazili byste na dovolenou ve stodvacítce i dnes?

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Marek Hájek

Zdroj info: archiv Škoda Auto, CzechTourism


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama