Buřinka - stavební spoření
Reklama

Adam Kolesa: I jídlo musí být dostupné za pár kliknutí

28.06.2025, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Adam Kolesa: I jídlo musí být dostupné za pár kliknutí

Rozhovor s Adamem Kolesou, výkonným ředitelem Foodora a jednatelem Delivery Hero Czech Republic s.r.o.   

Adam Kolesa je výkonný ředitel Foodora a jednatel Delivery Hero Czech Republic s.r.o. Jeho dynamická a rychle rostoucí firma je součástí jedné z největších doručovacích platforem na světě Delivery Hero. Foodora už není jen o rozvozu jídel z restaurací. Z food delivery lídra se transformovala do quick commerce společnosti. Momentálně spolupracuje s více než 6000 restauracemi a obchody.

„Nápad na rozvoz jídla v digitální éře vznikl jako přirozená reakce na měnící se chování spotřebitelů. Lidé dnes chtějí pohodlí, rychlost a flexibilitu, a technologie nám umožnily tyto potřeby naplnit v reálném čase. Když jsme viděli, jak moc se digitalizuje každodenní život, od bankovnictví po zábavu, bylo jasné, že i jídlo musí být dostupné za pár kliknutí. Chtěli jsme lidem ušetřit čas, energii a zároveň jim nabídnout přístup k dobrému jídlu, kdykoliv a odkudkoliv. To je podle mě esence moderního q-commerce,“ říká Adam Kolesa.

Strávil jste v investiční skupině Rockaway Capital skoro 7 let. Co vám dala zkušenost ve velké kapitálové a investiční společnosti?

Byla to pro mě skvělá škola byznysu i života. Po letech v consultingu to byl první skutečný krok do exekutivního světa, kde se věci nejen plánují, ale také realizují. V Rockaway jsem měl možnost být u několika zajímavých investic, včetně té největší – vstupu do Mall Group, kterou jsem zažil od úplného začátku až po její úspěšný exit do Allegra. 

Cenná byla i možnost vidět, jak přemýšlejí lidé v Rockaway, ale i v PPF nebo EPH. Každá z těch skupin má jiný styl rozhodování a přístup k riziku, a to mi dalo širší perspektivu. Zvlášť zkušenost v Mall Group mě naučila, jak se má a nemá firma otáčet, a i přes všechny výzvy jsem rád, že to dopadlo dobře. Tahle etapa mi dala pevné základy pro to, co dělám dnes.

Věnoval jste se fintechu a e-commerce projektům a stal se šéfem služby MallPay. Co jste měl na starosti?

Mall Pay jsme stavěli úplně od začátku – od založení firmy, přes sestavení týmu a produktový rozvoj, až po sjednání vstupu ČSOB do tohoto start-upu. MallPay se nám podařilo s relativně omezenými zdroji velmi rychle dostat na úroveň produktu, na které konkurence pracovala řadu let, a zároveň získat zhruba půl milionu neplatících, desetitisíce platících zákazníků a tisíce e-shopů napříč Českem.

Jak vznikl nápad rozvozu jídla v digitální éře?

Nápad na rozvoz jídla v digitální éře vznikl jako přirozená reakce na měnící se chování spotřebitelů. Lidé dnes chtějí pohodlí, rychlost a flexibilitu, a technologie nám umožnily tyto potřeby naplnit v reálném čase. Když jsme viděli, jak moc se digitalizuje každodenní život, od bankovnictví po zábavu, bylo jasné, že i jídlo musí být dostupné za pár kliknutí. Chtěli jsme lidem ušetřit čas, energii a zároveň jim nabídnout přístup k dobrému jídlu, kdykoliv a odkudkoliv. To je podle mě esence moderního q-commerce. 

(Pon.red. Quick Commerce je forma elektronického obchodování, která se zaměřuje na co nejrychlejší doručení zboží.)

Na Národním ekonomickém fóru, které pořádal Institut pro politiku a společnost letos v červnu, jste řekl, že denně rozvážíte 10 milionů obědů. Jak se to dá logisticky a technologicky zvládnout?

Na fóru jsem mluvil o tom, že celosvětově rozveze Delivery Hero, tedy naše mateřská společnost, zhruba 10 milionů jídel denně. V Česku se denně pohybujeme ve vyšších desítkách tisíc objednávek, a i to je velká logistická výzva. Každý den musíme přesně naplánovat poptávku s ohledem na řadu proměnných, jako je počasí, svátky nebo třeba naše vlastní marketingové kampaně.

K tomu pak musíme správně nastavit počet kurýrů – nesmí jich být moc, aby měli dost práce a dobře si vydělali, ale ani málo, protože pak hrozí zpoždění a nespokojenost zákazníků. Do ulic tak denně vyráží několik tisíc našich partnerských kurýrů. 

Celý systém stojí na chytré technologii, která se neustále učí z milionů doručení, a na šikovném týmu lidí, který vše koordinuje a řeší situace v reálném čase. Je to precizní souhra dat, zkušeností a lidského přístupu.

Jak si vybíráte spolupracující restaurace a obchody?

Při výběru restaurací a obchodů vycházíme z toho, že platformy a restaurace nejsou soupeři, ale spíš se vzájemně doplňují. 

Spolupráce s námi restauracím přináší nový prodejní kanál a pomáhá oslovit lidi, kteří si třeba po náročném dni raději objednají domů. Zároveň víme, že pro malé podniky může být rozvoz náročný, a proto jim nabízíme podporu, aby to pro ně bylo co nejsnadnější a zároveň výhodné.

Vybíráme si hlavně kvalitní partnery, kteří chtějí společně s námi zlepšovat zákaznickou zkušenost a držet vysoký standard kvality, který naši zákazníci očekávají. Takhle vytváříme spolupráci, která je výhodná pro obě strany a zákazníkům přináší pestrou a zajímavou nabídku. Konkrétně sledujeme třeba hodnocení restaurací na Googlu, ale zároveň aktivně nasloucháme i našim zákazníkům a zaměstnancům a ptáme se jich, jaké podniky by na platformě rádi viděli – podle toho pak nastavujeme priority.

Co pro vás znamená inovace?

Inovace pro nás znamená neustálé hledání chytřejších, rychlejších a udržitelnějších způsobů, jak doručovat to, co lidé chtějí, kdy chtějí a kam chtějí. Umělá inteligence v logistice nám dnes umožňují řídit celý rozvoz v reálném čase. Kurýrům aplikace přiřazuje objednávky podle jejich aktuální polohy a optimalizuje trasu tak, aby jídlo dorazilo včas. 

Testujeme také dobrovolné funkce, jako je telematika, která může kurýry varovat při překročení bezpečné rychlosti. Záleží nám totiž na bezpečnosti i kvalitě služby.

V budoucnosti q-commerce vidíme velký potenciál v autonomních technologiích, jako jsou doručovací roboti a drony. Ve švédských městech už máme v provozu první pozemní roboty, kteří doplňují práci kurýrů na krátkých trasách, plus pomáhají snižovat emise i dopravní zácpy. Nechceme nahrazovat lidi, ale dělat doručování chytřejší.

Celkově pro nás inovace není jen o technologiích, ale o nové podobě městské logistiky. Neustále se ji snažíme rozvíjet ve spolupráci s městy a s důrazem na udržitelnost.

Jaký je pro vaši firmu problém nízká nezaměstnanost?

Nízká nezaměstnanost je samozřejmě výzva, zejména v našem konkurenčním prostředí. Velmi nízká nezaměstnanost v Česku nám ztěžuje hledání nových partnerských kurýrů. Právě proto jsme v posledních letech výrazně zefektivnili náš náborový proces a snažíme se oslovovat zájemce i mimo tradiční kanály.

Zároveň je pro nás klíčové kurýry dobře vybírat a podporovat je nástroji, které jim pomáhají být co nejlepší. Aktivně od nich sbíráme zpětnou vazbu a reflektujeme ji. Spolu s tím se snažíme nabídnout to nejlepší – ať už je to jednoduchý vstup do systému, férové odměny podle výkonu, nebo různé benefity a věrnostní programy.

Co by vašemu byznysu nejvíce pomohlo?

Jasná a předvídatelná regulace. A ideálně, aby lidé měli pořád hlad. (smích)

Pro koho je vaše platforma určena?

Naše platforma je určena pro všechny, kteří chtějí mít kvalitní jídlo pohodlně a do 30 minut před dveřmi. Jako jednička na trhu pokrýváme nejvíc české populace. Náš slogan “protože chci” je výzvou k tomu, aby se lidé za objednávku nestyděli, ale naopak, aby si dopřáli s hrdostí a bez výčitek.

Jste součástí velké doručovací platformy. Co to pro vás znamená?

Být součástí velké globální platformy pro nás znamená obrovskou podporu, a to zejména v oblasti systémů, technologií a procesů. Zároveň nám to umožňuje sdílet know-how s trhy, které jsou ve food delivery ještě dál než Evropa, třeba Blízký východ nebo Jižní Korea. Obecně je dnes food delivery hra o velikost. Jen opravdu velké platformy dokážou nabídnout zákazníkům špičkovou službu a zároveň být efektivní a profitabilní, což je zásadní i pro naše akcionáře.

Jaké jídlo máte vy osobně nejraději?

Nejsem moc vybíravý a dokážu ocenit jakékoli jídlo, pokud je připravené s péčí a láskou, ať už v luxusní restauraci, nebo v obyčejné hospodě. Hlavní pro mě je, když si to jídlo mohu vychutnat se ženou nebo s kamarády.

Váš slogan je Protože chci. Co je vaším největším přáním?

Naším největším přáním je, abychom všichni žili podle svých vlastních pravidel. Chceme, aby si zákazníci objednávali jídlo “protože chtějí” s pocitem svobody, pohodlí a hrdosti, že si dopřáli přesně to, co chtěli, kdy chtěli. 

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Adamem Kolesou

Autor: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Aleš Rod: Dotace pokřivují trh

11.10.2025, Autor: Renáta Lucková

Rozhovor s Alešem Rodem, výkonným ředitelem v Centru ekonomických a tržních analýz (CETA) a členem Národní ekonomické rady vlády (NERV).

Apogeo
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Buřinka - stavební spoření
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama