e-news.cz - kurzy
Reklama

Turistická krize v USA a Číně: Rozdílné cesty k oživení

25.06.2025, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Turistická krize v USA a Číně: Rozdílné cesty k oživení

Cestovní ruch v USA a Číně prochází turbulentním obdobím. Zatímco Amerika bojuje s poklesem mezinárodních turistů o téměř 9 %, Čína hlásí rekordní nárůst rezervací o 173 %. Jak se tyto dvě velmoci vyrovnávají s výzvami?

Cestovní ruch je jako barometr globální ekonomiky – odráží politické nálady, ekonomické síly i společenské změny. Když se podíváme na situaci v USA a Číně, vidíme dva rozdílné příběhy. V USA, kde cestovní ruch přispívá do ekonomiky ohromnými 3 biliony dolarů ročně, se domácí turismus daří, ale mezinárodní návštěvníci mizí. Na druhé straně Čína, která se ještě před pár lety potýkala s tvrdými pandemickými omezeními, zažívá nečekaný boom. Jak je možné, že tyto dvě země, navzdory své ekonomické síle, čelí tak odlišným výzvám? A co to znamená pro český trh?

USA: Boom doma, úpadek ze zahraničí

Podle dat Tourism Economics klesl počet mezinárodních příjezdů v roce 2025 o 8,7 % oproti předchozím letům. Letecké rezervace z Kanady se propadly o více než 70 %, z Německa o 28 % a ze Španělska o 25 %. Příčiny? Zpřísněná imigrační pravidla, silný dolar a politická rétorika, která některé turisty spíše odrazuje. Přinejmenším v tomto ohledu se zdá, že heslo „America First“ funguje až příliš dobře – bohužel na úkor cestovního ruchu.

Na druhou stranu, domácí turismus zažívá renesanci. Oblasti jako Florida, New York nebo národní parky typu Grand Canyon hlásí rekordní návštěvnost. Jak ukazují data, sektor volného času a pohostinství přidal přes 800 000 nových pracovních míst, což je jasný signál, že Američané cestují více než kdy dřív – jen zůstávají doma. Připomíná to situaci po finanční krizi v roce 2008, kdy se domácí trh stal záchranným lanem pro ekonomiku. Otázkou zůstává, zda to bude stačit i tentokrát.

Čína: Znovuzrození s novou tváří

Oproti tomu Čína je jako Fénix, který povstal z popela pandemie. Meziroční nárůst rezervací zahraničních turistů o 173 % k dubnu 2025 je ohromující číslo. Domácí cestovní ruch, který se během pandemie stal pilířem odvětví, zůstává silný a přitahuje miliony lidí do nových destinací. Zajímavé je, že se mění i preference Číňanů – mladší generace dává přednost individuálním cestám a autentickým zážitkům před klasickými skupinovými zájezdy.

Technologie hrají klíčovou roli. Mobilní aplikace a umělá inteligence usnadňují plánování cest a vytvářejí koncept „bezbolestného cestování“. Přesto výzvy přetrvávají – přelidnění populárních míst a geopolitická nejistota brzdí plné oživení. Když se podíváme zpět, Čína zažila podobný boom po uvolnění cestovních omezení v roce 2023, ale tehdy šlo spíše o krátkodobý efekt. Dokáže si tento růst udržet i v delším horizontu?

Příčiny rozdílů

Proč jsou tyto dvě země na tak rozdílných cestách? V USA hraje roli politika. Zpřísnění vízových podmínek a obavy o bezpečnost odrazují turisty z tradičních trhů, jako je Kanada nebo Evropa. K tomu přidejte silný dolar, který cestování do USA prodražuje, a máte recept na krizi mezinárodního turismu. V Číně jsou příčiny jiné – pozdní uvolnění pandemických omezení sice zpomalilo oživení, ale nyní země těží z rostoucího zájmu o Asii a z modernizace infrastruktury. Geopolitické napětí mezi USA a Čínou navíc ovlivňuje oba trhy, ať už jde o vnímání bezpečnosti, nebo o ochotu cestovat.

Připomeňme si pandemii COVID-19, kdy cestovní ruch v obou zemích utrpěl dramatický propad – v Číně o 80 % u příjezdových turistů, v USA se podíl odvětví na HDP snížil z 2,9 % na 1,54 %. Tehdy jsme si mysleli, že horší už to být nemůže. Jenže dnešní problémy ukazují, že krize v cestovním ruchu jen tak nezmizí – jen mění tvář.

Turismus v USA a Číně je příběhem kontrastů. Zatímco Amerika bojuje s politickými bariérami a ztrácí mezinárodní turisty, Čína se zvedá díky technologickým inovacím a rostoucímu zájmu o své destinace. Před námi však stojí otázka, zda jsou tyto trendy udržitelné. Lze odhadovat, že USA se budou muset zaměřit na zlepšení své globální image a uvolnění vízových pravidel, pokud chtějí mezinárodní turismus oživit. Čína zase musí řešit přelidnění a environmentální dopady svého růstu.

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Petr Poreba


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama