Apogeo
Reklama

Poplatky za televizi a rozhlas: Co hrozí při neplacení?

28.05.2025, Autor: Josef Neštický

6 votes, average: 1,17 out of 56 votes, average: 1,17 out of 56 votes, average: 1,17 out of 56 votes, average: 1,17 out of 56 votes, average: 1,17 out of 5
Poplatky za televizi a rozhlas: Co hrozí při neplacení?

Od května platí české domácnosti za veřejnoprávní média více – celkem 205 korun měsíčně. Co ale hrozí, když poplatek ignorujeme? A jak se změnila pravidla v digitální éře, kdy i chytrý telefon může být důvodem k platbě?

Když se řekne „poplatek za televizi a rozhlas“, mnozí z nás si vybaví starou dobrou krabičku v obývacím pokoji nebo rádio v kuchyni. Jenže časy se mění. Dnes už nejde jen o klasická zařízení, ale i o mobilní telefony či počítače. A s tím přichází i vyšší částky na účtech. Pojďme se podívat, kolik přesně platíme, kdy a za co, a hlavně – co se stane, když se rozhodneme tuto povinnost ignorovat.

Kolik a kdy platit? Nová realita roku 2025

Začněme čísly. Od 1. května 2025 se poplatky za veřejnoprávní média – tedy Českou televizi a Český rozhlas – zvýšily poprvé po dlouhých 17 letech. Televizní poplatek vzrostl z 135 na 150 korun měsíčně za domácnost, rozhlasový pak z 45 na 55 korun. Dohromady tedy platíme 205 korun každý měsíc. Přinejmenším to není zanedbatelná částka, zvlášť když si uvědomíme, že oproti roku 2008, kdy byly poplatky naposledy upravovány, se životní náklady výrazně zvýšily.

Platba je povinná pro každou domácnost, která vlastní zařízení schopné příjmu veřejnoprávního vysílání déle než 30 dní. A tady přichází novinka – od května 2025 se definice takového zařízení rozšířila. Už nejde jen o televizi nebo rádio, ale i o chytré telefony, tablety či počítače, pokud na nich můžete sledovat nebo poslouchat veřejnoprávní obsah přes internet. Dobrá zpráva? Platí se pořád jen jeden poplatek za domácnost, bez ohledu na počet zařízení.

Firmy to mají trochu složitější. Pokud mají méně než 25 zaměstnanců, jsou od poplatků osvobozeny, stejně jako OSVČ. Větší podniky však platí násobky základního poplatku – například firmy s 25 až 49 zaměstnanci zaplatí pětinásobek, tedy přes tisíc korun měsíčně, a ty největší, s více než 500 zaměstnanci, dokonce stonásobek. To už je pořádná položka.

Proč zrovna teď? Kontext dlouhého čekání

Proč ale došlo ke zvýšení právě teď? Odpověď je jednoduchá, i když trochu hořká. Poplatky byly zmrazené od roku 2008, respektive 2005 u rozhlasu, a za tu dobu inflace jejich reálnou hodnotu výrazně ořezala. Jak ukazují data, životní náklady rostly, ale příjmy České televize a Českého rozhlasu z poplatků zůstávaly stejné, což ohrožovalo jejich schopnost produkovat kvalitní obsah. K tomu přidejme technologický posun – dnes už většina z nás sleduje nebo poslouchá média online, a zákon se tomu musel přizpůsobit.

Novela zákona č. 348/2005 Sb., kterou schválil Parlament a podepsal prezident Petr Pavel, tak přinesla nejen zvýšení částek, ale i mechanismus automatické valorizace. Pokud inflace přesáhne 6 % od poslední úpravy, poplatky se automaticky zvýší o stejnou hodnotu. Jinými slovy, máme se připravit na to, že stagnace poplatků, jakou jsme zažili v minulých dekádách, se už nejspíš nebude opakovat.

Co hrozí, když nezaplatíme? Pokuty a databáze

Co se stane, když poplatek prostě ignorujeme? Pokud se domácnost nezaregistruje nebo nezaplatí, může být automaticky zapsána do registru poplatníků na základě veřejných databází, například údajů o odběrných místech elektřiny. A pak přichází vymáhání – nejen dluhu, ale i pokut. Ty nejsou zrovna nízké: za neplacení televizního poplatku hrozí přirážka až 10 000 korun, za rozhlasový pak až 5 000 korun.

Ignorování této povinnosti může vést k právním krokům a finančním dopadům, které mohou být pro domácnosti značně zatěžující. Stát má nově díky novele z roku 2025 větší pravomoci k vymáhání, a zdá se, že je hodlá využít. Jak trefně poznamenal jeden z kritiků systému na serveru SeznamZprávy.cz, „je to jako daň, kterou musíte platit, i když službu nevyužíváte“. Ať už s tím souhlasíme, nebo ne, ignorování povinnosti nás může vyjít draho.

Pro a proti: Stojí to za to?

Tady se dostáváme k otázce, která rozděluje společnost. Proč vůbec platit za něco, co možná ani nesledujeme? Na jedné straně stojí argument nezávislosti veřejnoprávních médií. Poplatky zajišťují, že Česká televize a Český rozhlas nejsou závislé na státních dotacích nebo komerčních reklamách, a mohou tak podávat objektivní informace. To je v době dezinformací a polarizované společnosti klíčové.

Na druhé straně však slyšíme hlasy kritiky. Mnozí z nás považují systém za zastaralý, zvlášť když dnes převažují streamovací služby typu Netflixu. Proč platit za něco, co nepoužívám? K tomu se přidává pocit nespravedlnosti – domácnosti platí stejnou částku, ať už mají jeden telefon, nebo pět televizí. A co administrativní složitost? Využívání databází odběrných míst elektřiny někteří považují za invazivní. Opozice, například hnutí ANO či SPD, dokonce navrhuje poplatky zrušit a financovat média ze státního rozpočtu, což však nese riziko politického vlivu.

Budoucnost poplatků

A co dál? Lze odhadovat, že systém poplatků zůstane zachován, alespoň v nejbližších letech. Automatická valorizace podle inflace naznačuje, že stát chce zajistit předvídatelnost příjmů pro veřejnoprávní média. Na základě aktuálních trendů se dá předpokládat, že se budou pravidla dále přizpůsobovat technologickému vývoji – třeba novým typům zařízení nebo způsobům konzumace obsahu.

Zároveň však politická debata nejspíš neustane. Návrhy na zrušení poplatků a přechod na státní rozpočet zůstávají na stole, i když s otazníkem nad nezávislostí médií. A co my, běžní občané? Možná bychom uvítali větší transparentnost – jak přesně jsou naše peníze využívány? Nebo sociální úlevy pro znevýhodněné skupiny? To jsou otázky, na které zatím odpověď nemáme.

Platit, nebo riskovat?

Shrnuto a podtrženo, poplatky za televizi a rozhlas jsou dnes realitou, která se dotýká většiny z nás. Platíme 205 korun měsíčně, ať už máme starou televizi, nebo jen mobil v kapse. Ignorování této povinnosti může vést k pokutám až do výše 15 000 korun, což je dostatečný důvod, proč si dvakrát rozmyslet, jestli se vyplatí riskovat. Ať už s tím souhlasíme, nebo ne, jedno je jisté – veřejnoprávní média zůstávají klíčovou součástí naší společnosti. Otázkou zůstává, jestli je současný systém skutečně tím nejlepším způsobem, jak je financovat.

Foto: Pixabay

Autor: Josef Neštický 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama